Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Klippte vtec
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Igår när jag var på väg hem från jobbet och hade kört ca 1,8 mil så körde jag en fullgas på 3:an. När jag kom upp i kanske 7500 rpm så bluddrade bilen som fan och var som att köra på varvstoppet och reflexen var att koppla ur och köra lugnt hem. Det var liksom som att den stoppade där. Har aldrig hänt förut och hände inte igen. Kollade oljan, slangar osv sen åkte jag en tur och provade lite och allt är bra så verkar mer som den fick spatt ett ögonblick.
Vad kan detta bero på? Svårt att beskriva hur det lät men var som varvstopp och ljudet som en moped som börjar 4-takta om luft/bränsle är fel.
Vad kan detta bero på? Svårt att beskriva hur det lät men var som varvstopp och ljudet som en moped som börjar 4-takta om luft/bränsle är fel.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Riktigt fuktigt väglag och CAI kan ge den effekten.
Dvs det kommer fukt i luftfiltret och hämmar luftflödet. Så länge det bara är fukt och inte regelrätt vatten så är det inte farligt, men du gjorde ju helt rätt som tog det lugnt hem.
Ett tips är att se till att det är helt tätt mellan hjulhuset och filtret samt att dräneringshålen i innerskärmen pluggas igen.
Nu vet jag inte om detta var problemet i ditt fall, men det är en möjlig orsak.
Dvs det kommer fukt i luftfiltret och hämmar luftflödet. Så länge det bara är fukt och inte regelrätt vatten så är det inte farligt, men du gjorde ju helt rätt som tog det lugnt hem.
Ett tips är att se till att det är helt tätt mellan hjulhuset och filtret samt att dräneringshålen i innerskärmen pluggas igen.
Nu vet jag inte om detta var problemet i ditt fall, men det är en möjlig orsak.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Yobaman
Tack för svaret Steffo!
Jag tror nog att det har något med luft/bränsle att göra. Antingen för mycket bränsle eller för lite luft. Tror inte jag har problem med spikningar då den går rätt fett verkar det som.
Jag bytte till ett AEM dryflow för inte så länge sedan så filtret borde inte vara igensatt iaf.
Det regnade ju lite så vägbanan var blöt och jag hade tvättat bilen samma dag men många timmar innan detta hände.
Det är tätt på så sätt att det inte är hål i innerskärmen men jag har inte koll på hur det står till med dräneringshålen.. Får nog ta och kolla det.
Någon annan som råkat ut för liknande? Tänkte eftersom du hade en gissning på orsaken
Jag tror nog att det har något med luft/bränsle att göra. Antingen för mycket bränsle eller för lite luft. Tror inte jag har problem med spikningar då den går rätt fett verkar det som.
Jag bytte till ett AEM dryflow för inte så länge sedan så filtret borde inte vara igensatt iaf.
Det regnade ju lite så vägbanan var blöt och jag hade tvättat bilen samma dag men många timmar innan detta hände.
Det är tätt på så sätt att det inte är hål i innerskärmen men jag har inte koll på hur det står till med dräneringshålen.. Får nog ta och kolla det.
Någon annan som råkat ut för liknande? Tänkte eftersom du hade en gissning på orsaken
Senast redigerad av Yobaman den 11 december 2009, 15:33, redigerad totalt 1 gånger.
Yobaman skrev:Tack för svaret Steffo!
har varit med om liknade själv, ibland känns det som bilen inte riktigt vill vara med uppe på höga varv,
fick en mängd olika förklaringar av en Honda verkstad för nåt år sedan, bland annat, katalysatorn, kunde även vara luftfilter,
och någon oljekanal som tydligen kan bli täppt, oljepumpen, som inte hinner med. dåliga tändstift, eller någon okunnig som varit och modifierat motorstyrningen,
mycket går att utesluta beroende på hur långt bilen gått, och vad som är eftermonterat, min hade öppet filter när detta hände, har nu kört med original boxen i ett halvår men märker ibland ytterst sällan av detta fenomen,
- Steffo

Efter att ha läst att du har torrfilter så tror jag ännu mer på att det beror på fuktigt filter. Gör en sökning på torrfilter så bör du Finns svar!
Stockholm
- Yobaman
Jo det borde ju ha med det att göra tycker jag. Har aldrig hänt förut och har inte hänt efter det än.. Det var ju lite blött ute då så visst..
Så det som händer är att motorn inte får ordentligt med luft pga att filtret blivit fuktigt... Måste vart väldigt fuktigt just då.
Så det som händer är att motorn inte får ordentligt med luft pga att filtret blivit fuktigt... Måste vart väldigt fuktigt just då.
- StockholmsJOCKE
- Bil: ITR DC2
- Namn: Jocke
- Been thanked: 3 times
Tittat på hur det står till med olja ?
Har inte du K-Pro, logga lite och titta på vad som händer.
/Jocke
/Jocke
- Yobaman
GTBM skrev:Tittat på hur det står till med olja ?
/Jocke
Som jag skrev i första inlägget kollade jag oljan direkt. Den kollas frekvent så det är inget problem med den.
Jag får inte fram detta beteende igen så det finns inget att logga. Får göra det om det händer igen men verkar mer som att det bara var en slump.
Senast redigerad av Yobaman den 14 december 2009, 11:11, redigerad totalt 1 gånger.
- StockholmsJOCKE
Vad kör du med för map i bilen och körde du förra vintern med bilen ?
Skönt att höra att det fungerar igen !
/Jocke
Skönt att höra att det fungerar igen !
/Jocke
- StockholmsJOCKE
Är en beprövad map kört på den mycket själv, så troligtvis inget fel på den. Kanske Steffo är inne på rätt spår, då du har koll på oljan.
Rätt kraftigt sugen på att köra CTR nu när det går mot vinter, brukar ställa av skiten men i år blir det nog till att köra lite. Riktigt sugen på att testa på att köra lite på isen
Så jag kommer slänga på mina vinterdäck på ett set originalfälgar jag har, då blir det ju så att minst två fina Bridgestone Potenza 050 däck ska krängas av.
Undrar var jag läste om en kille som skulle laga ett av sin däck a la cykel :whistling:
Om jag bara kom ihåg vem det var så kan han få dom av mig om han vill :whistling:
/Jocke
Rätt kraftigt sugen på att köra CTR nu när det går mot vinter, brukar ställa av skiten men i år blir det nog till att köra lite. Riktigt sugen på att testa på att köra lite på isen
Så jag kommer slänga på mina vinterdäck på ett set originalfälgar jag har, då blir det ju så att minst två fina Bridgestone Potenza 050 däck ska krängas av.
Undrar var jag läste om en kille som skulle laga ett av sin däck a la cykel :whistling:
Om jag bara kom ihåg vem det var så kan han få dom av mig om han vill :whistling:
/Jocke
- Yobaman
GTBM skrev:Är en beprövad map kört på den mycket själv, så troligtvis inget fel på den. Kanske Steffo är inne på rätt spår, då du har koll på oljan.
Rätt kraftigt sugen på att köra CTR nu när det går mot vinter, brukar ställa av skiten men i år blir det nog till att köra lite. Riktigt sugen på att testa på att köra lite på isen![]()
/Jocke
Hehe, a la cykel
Har du däck i bra skick så är det klart intressant, vi tar det i PM
Senast redigerad av Yobaman den 14 december 2009, 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
- Steffo

Kombinationen biltvätt och torrfilter har gett liknande symptom för andra (Bergan minns jag med säkerhet eftersom han nog var först med torrfiltret). Om du inte fått detta symptom senare så tror jag att du kan sova lugnt och säkna med att du fick lite väl mycket fukt i filtret vid tvätten, kanske i kombination med blött väglag också.
Stockholm
- StockholmsJOCKE
Låter logiskt, bara att lyssna på pappa
/Jocke
/Jocke