trimm tips Honda CRX B-Motorn

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Lajnas
Bil: Honda CRX
Namn: Linus Pehrson

Hej , har en Honda Crx 91 150 hk b16 motorn, som jag skulle villja trimma lite. kan inte så mycket om bilar , så därför frågar jag här, !

vad kan jag göra för att trimma upp min Crx? vart kan man köpa tex avgasrör för vettiga priser men som ändå håller kvaliten!
kan tänka mig lägga ut max 15 tusen på trimm! vad får ja för de?

Mvh Lajnas
Linus Pehrson
Användarvisningsbild
Micke 16v
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

Kamaxlar
Insug
Grenrör
Avgas
CAI (luftfilter)
Kattersättare

Chippning av din ecu/insprutsenhet

Du borde klara dig på 15k om du köper begagnade grejer, effektvinst 20-30hk

Finns en del grejer under säljes delen som duger gott och väl till bra priser.
0736316013
Lajnas

Micke 16v skrev:Kamaxlar
Insug
Grenrör
Avgas
CAI (luftfilter)
Kattersättare

Chippning av din ecu/insprutsenhet

Du borde klara dig på 15k om du köper begagnade grejer, effektvinst 20-30hk

Finns en del grejer under säljes delen som duger gott och väl till bra priser.
Okej är det svårt att byta allt detta? tänkte på insug å kamaxlar, och sen chippning vart hittar ja chip, hitta inget i säljes delen`?
Linus Pehrson
Karri-92
Bil: honda civic 1,5 16v
Namn: Karri Nurkkala

om du är beräd o köpa nytt så finns de många ställen med grejer:) bla

http://showoffimports.nl/
http://akr-performance.com/
http://www.nipotrading.se/shop/index.php
ebay mm mm bara o söka på google bla:)
Användarvisningsbild
Micke 16v

Med chippning menar jag att man bränner ett chip som passar just dina mods bäst, krävs särskild utrustning för detta.
Finns duktiga killar här på HPC som gör detta. Billigt är det oxå men ja vågar inte påstå vad det exakt det kommer kosta dig.

Insug och kamaxlar fixar du nog att byta med hjälp av en Hondas verkstads handbok, den går att ladda ner på nätet i pdf format.

Vettiga kamaxlar, insug och kattersättare har jag själv till salu kika under säljes så hittar du ;)
0736316013
Lajnas

Welen XLR8 Performance skrev:För att byta kamaxlar krävs det att man på något sätt tillför mer bränsle och ev mindre på vissa ställen. För att man ska få det så bra som möjligt så är en mappning eller individuell chippning ett måste. Gör amn det riktigt i rullande landväg så kan man även optimera tändningen och då få ut max av din set up. Det är igentligen det som ger effekt.

Men på b serien kan man byta grenrör insug avgas katt och cai utana att mappa men man är då på gränsen och en mappning ger efter de modsen ett bra effekt tillskott.

Att byta kammar gör att man höjjer budgeten ett steg men det ger också mer effekt.. Med kammar kommer mappning. Ska man byta kammar för effektens skull så är i min värd inga steg 1 kamamr ett alternativ då det kostar så litet till att få i ordentliga grejjer. För att de ska fungera optimalt ska man ha värre ventilfjädrar och högre komp med.. Så innan man börjar byta kammar ska man nog a sig en funderare på vad det är man vill ha och vad det får kosta osv samt vad man ska använda bilen till.. Tex vinterkörning etc. Tuffare kammar ställer även högre krav på oljan osv med. Allt det här ska speglas i vilken kam man väljer också.

Hur man än vrider och vänder på det så kostar det att trimma och trimmar man med för snål budget straffar det sig oftast mångdubbelt i slutändan.
Okej , men om ja ska byta till cai, grenrör+avgas (2,5 tum) nytt insug , kanske decat, så behövs det ingen chipp/mapp, men skulle bilen gå bättre om man gjorde de?

sedan undrar jag eftersom ja är ny på bilar och här på forumet, Vilket grenrör+avgasrör som ger bäst effekt samt insug??? och vart kan jag köpa dessa nya? någon bra sida ?

Mvh
Linus Pehrson
Användarvisningsbild
Micke 16v

Köper du nya prylar är dina 15k snabbt slut.
Bra beggade finns under säljes tex ett DC grenrör, insug mm.

Köp beggat och gå hela vägen med kammar och chipp på en gång.
0736316013
Lajnas

Welen XLR8 Performance skrev:Om jag skulle trimma bil för första ggn så hade jag väntat med kammar tills man har allt annat då de som sagt blir bäst med mera komp. Kammar med värre fjädrar och högre komp är inget som funkar speciellt bra med vinteroljor och kallstarter tex. Ska man kunna sälja bilen i återställt orginalskick så är det väll i så fall ITR/ctr kammar.

cai, grenrör+avgas (2,5 tum) nytt insug , kanske decat går mycket bättre med en chippning/mappning och är det de vanliga grejjerna och inget extremt så klarar du dig utan chipning/mappning men vid det här laget så har man förändrat motorn så pass så chippning/mappning börjar bli ordentligt lönsamt.
Okej , har hört att mappning ska va ganska svårt att göra själv, och det kostar väll ganska mkt att låta en annan göra de? så om man vill ha ett "individuelt" chipp vart hittar man de?
Linus Pehrson
Användarvisningsbild
Micke 16v

En gatmappning/chippning av J. Kraft i sthlm är inte så dyrt, sök runt lite så hittar du säkert hans telenummer.
0736316013
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Kan starkt rekommendera att mappa den hos Kraft. Jag gjorde det med min B16 och det var som natt och dag, så mycket roligare bil att köra efter mappningen. Hade bytt till AEBS insug, kattersättare, integra b-pipa samt spoon n1 axleback. Inget annat :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Lajnas

Micke 16v skrev:En gatmappning/chippning av J. Kraft i sthlm är inte så dyrt, sök runt lite så hittar du säkert hans telenummer.
bor i borås , är lite långt att åka :) du vet inget ställe i närheten av borås / västra götalannd?
Linus Pehrson
Användarvisningsbild
Micke 16v

Ok! då kanske Yashar o Junior kan hjälpa dig, de bor i Borås och har mappat en del bilar där.
0736316013
Lajnas

Micke 16v skrev:Ok! då kanske Yashar o Junior kan hjälpa dig, de bor i Borås och har mappat en del bilar där.
okej hur mycket kostar det ungefär att mappa en bil? sen tänkte ja på en annan grej , måste man mappa om bilen om man vill få den orginal?
Linus Pehrson
Skriv svar