Tändningsproblem B16A1

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
andreasivarsson
Bil: Civic VT
Namn: Andreas Gottfridsson
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Hej

Jag har ett konstigt fenomen på bilen som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Grundproblemet är att jag inte kan ställa tändningen pga att markeringarna är helt åt h*vete fel.

Jag bytte kamrem på bilen då jag var orolig att den hade kuggat men så var inte fallet. Dubbelkollade tdc hur många ggr som helst både med markeringarna på kammarna mot markeringen på lilla hjulet på veven, hur loberna på kammarna stod och med skruvmejsel på 1ans kolv för att se att allt var rätt.
Sen efter att jag monterade ihop allt igen så var det dags att kontrollera tändningen, men problemet kvarstår. Har fyllt i markeringarna på remhjulet för att lättare se dem men de syns inte till alls. Oavsett hur jag ställer fördelare så syns de inte.

Framspolat till idag så har jag försökt greja lite igen och märkte då att när jag försöker ställa den i tdc på remhjulet så hamnar kammarna 90° fel. Så nu till min fråga tillslut. Finns det olika remhjul som passar men som markeringarna är olika på eller är det något annat som spökar med mig?

Den går ganska bra och låter helt normalt så jag vet inte vad jag ska tro längre. Remhjulet är naturligtvis monterat med den lilla kilen i spåret så det går bara att montera på ett sätt.

Tack på förhand!
Mvh
Senast redigerad av andreasivarsson den 28 september 2020, 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
Andreas Gottfridsson
Mob: 0703-369147
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Var befinner sig markeringarna vid tomgång? Framför? Bakom? Och är tomgången rätt varvtal? Remhjulen( honda org) är samma för alla med hänseende till markeringarna.
Kan vi köra 20 idiotfrågor så att allt det enkla är utrett utan att du tar illa upp?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
andreasivarsson

Jag kan inte ens se markeringarna på tomgång (eller om jag varvar upp den heller). De verkar ligga minst 90° fel. Tomgången ligger på ca 800rpm så ev lite högt men tycker inte det borde göra så mycket.
Vi kan köra hur många idiotfrågor som helst, det är säkert något jag missar eller har gjort fel så bara att köra på.

I värsta fall får jag väll plocka ner remskivan igen och kolla så markeringen på det stämmer med markeringen på lilla kugghjulet på veven. Kanske inte är en honda origial remskiva det vet jag inte.

Annan fråga, om kammarna hade stått 90° fel så borde den väll knappt starta över huvudtaget eller iallafall gå jättedåligt?
Andreas Gottfridsson
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Har varit med om liknande på b16a2 med kinafördelare. Den gick fint men stod säkert 50-60grader fel.
Användarvisningsbild
andreasivarsson

Ok, den ser ut som en original så vitt jag har tittat men finns det några säkra sätt att se så att det är en original?
Andreas Gottfridsson
Malkolm

Tändmodulen är väl tillverkad av ”NEC”. Och på tändspolen brukar det väl stå några bokstäver o 2 siffror har jag för mig. Tex TC-08A eller nått sånt.

Kopior brukar vara Noname eller heta nånting annat.

Men sen hur man ser om resten av bottenstocken av fördelaren med sina 3sensorer o triggerhjul är original vetitusan.
Användarvisningsbild
andreasivarsson

På fördelarlocket står det "TEC" och efter en snabb googling verkar det vara rätt men kan ha fel. Sen har jag dubbelkollat så tändkablarna sitter på rätt plats och i rätt ordning.
34
12
Upptäckte dock att min fördelare bara sitter med en bult (den på toppen) så blir att försöka hitta 2 till även om det inte är det som orsakar problemet denna gången.
Andreas Gottfridsson
Användarvisningsbild
andreasivarsson

Hej igen
Fortfarande inte fått någon ordning på detta så om någon har något råd på vad man ska kolla på härnäst eller vet vad som kan vara fel tas det tacksamt emot.
Mvh
Andreas Gottfridsson
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

vulkningen mellan yttre och inre delen på remhjulet?
Aldrigvarit med om eller läst om att de ska ha slirat eller gett med sig dock...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Malkolm

Prova en annan fördelare?
Användarvisningsbild
andreasivarsson

Malkolm skrev: 29 september 2020, 09:46 Prova en annan fördelare?
Ja det är ju en bra idé men jag har ingen och känner ingen på rak arm som har en heller. Men ska skruva isär lite o se om jag kan hitta något som e felmonterat inuti fördelaren om det går att göra?
Tack för svar!
Senast redigerad av andreasivarsson den 1 oktober 2020, 22:38, redigerad totalt 1 gånger.
Andreas Gottfridsson
Användarvisningsbild
andreasivarsson

Fixxe skrev: 29 september 2020, 07:35 vulkningen mellan yttre och inre delen på remhjulet?
Aldrigvarit med om eller läst om att de ska ha slirat eller gett med sig dock...
Kändes inte som något när jag grejade med det men man vet aldrig jag ska kika på det. Tack för svar!
Andreas Gottfridsson
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Has thanked: 450 times
Been thanked: 305 times

andreasivarsson skrev: 1 oktober 2020, 22:36
Ja det är ju en bra idé men jag har ingen och känner ingen på rak arm som har en heller. Men ska skruva isär lite o se om jag kan hitta något som e felmonterat inuti fördelaren om det går att göra?
Tack för svar!
Jag har en sån här ny i kartong: https://www.akr-performance.com/p/ashuk ... 6u-H955-86

Tänkte sätta på den i vintern när jag gör mitt B-swap.
Är väl fel OBD för dig ändå?
Du får gärna låna och testa med innan jag monterat den.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
andreasivarsson

Lärfors skrev: 2 oktober 2020, 07:56
andreasivarsson skrev: 1 oktober 2020, 22:36
Tack för svar!
Jag har en sån här ny i kartong: https://www.akr-performance.com/p/ashuk ... 6u-H955-86

Tänkte sätta på den i vintern när jag gör mitt B-swap.
Är väl fel OBD för dig ändå?
Du får gärna låna och testa med innan jag monterat den.
Jag vet inte om det funkar men om det gör det är jag absolut intresserad av att prova. Jag har ju inte konverterat något så kör OBD0 och den verkar vara en OBD1 eller?
Andreas Gottfridsson
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Has thanked: 450 times
Been thanked: 305 times

Den är OBD2.

För priset av en OBD0-OBD2 fördelarkonverterare får du nog nästan en ny fördelare till din bil... kanske är smartare :)
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
andreasivarsson

Lärfors skrev: 2 oktober 2020, 10:44 Den är OBD2.

För priset av en OBD0-OBD2 fördelarkonverterare får du nog nästan en ny fördelare till din bil... kanske är smartare :)
Ja det lät ju inte så aktuellt just nu då.
Men tack så jättemycket för erbjudandet! 😀
Andreas Gottfridsson
Användarvisningsbild
andreasivarsson

Nu har jag skruvat lite igen och kommit fram till ett svar, det är remhjulet som har indikeringarna på fel ställe.

Tog av remskivan och jämförde mot det lilla drevet som sitter innanför och då skiljer det sig 180° +-10° på indikeringarna på lilla kugggjulet och remhjulet. Så allt är upplineat rätt när man inte ser indikeringarna på remhjulet med lampan. Öppnade fördelaren och tittade också och allt står helt rätt när man inte har remhjulet på och när man monterar det hamnar markeringarna på det helt åt h*vete.

Kikade på vulkningen när jag hade av hjulet men kunde inte se att den var sliten eller hade slirat något men de e ju svårt att säga.

Alltså hade det varit bra att få tag i nytt remhjul så man kan finställa tändningen för nu har jag ingen aning om hur den står mer än att den står ganska rätt.

Tack till alla som kommit med tips och idéer. Hade inte orkat ta tag i detta utan er hjälp. Lägger in lite bilder här under så ni kan se hur det såg ut.
DSC_0444.JPG
DSC_0444.JPG (56.09 KiB) Visad 2416 gånger
DSC_0440.JPG
DSC_0440.JPG (100.4 KiB) Visad 2416 gånger
DSC_0442.JPG
DSC_0442.JPG (57.33 KiB) Visad 2416 gånger
DSC_0443.JPG
DSC_0443.JPG (64.63 KiB) Visad 2416 gånger
Bilagor
DSC_0441.JPG
DSC_0441.JPG (67.15 KiB) Visad 2416 gånger
DSC_0439.JPG
DSC_0439.JPG (61.69 KiB) Visad 2416 gånger
Andreas Gottfridsson
Malkolm

Vänta lite nu, va sa du? Alltså 0.5varv fel på remhjulet?😆
Användarvisningsbild
andreasivarsson

Malkolm skrev: 3 oktober 2020, 19:00 Vänta lite nu, va sa du? Alltså 0.5varv fel på remhjulet?😆
Ja det är det enda jag kan få det till. Vet inte om det kan vara skillnad på olika hondahjul eller om det är så att det vridit sig i vulkningen men allt lirar utom märkningen på remhjulet.
Andreas Gottfridsson
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Om gummit har gett med sig borde det gå att pressa av ytterringen ganska lätt.
Sett några S2000 där svängningsdämparen separerat på också så det verkar kunna hända.
Användarvisningsbild
andreasivarsson

fonzeka skrev: 3 oktober 2020, 21:03 Om gummit har gett med sig borde det gå att pressa av ytterringen ganska lätt.
Sett några S2000 där svängningsdämparen separerat på också så det verkar kunna hända.
Tycker det med och det kändes väldigt stadigt när jag provade att bända o vrida lite i det, känns ju konstigt om de e gummit också då det hela tiden har stått ett halvt varv fel.
Andreas Gottfridsson
Surikaten
Regionombud
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Has thanked: 56 times
Been thanked: 93 times

Av erfarenhet vet jag iallafall att D-serie har olika kamdrev som passar felfritt. På något vänster hade jag lyckats få på ett D16a6 drev på min D16z6... ingen anining om vart det kom ifrån. Men problemet blev sådant som nämns, tändningen stod åt helvete. Mins inte om det var typ 90° eller mer, mycket fel var det iaf.

Med det menar jag att andra komponenter kanske kan va liknande o funka maskinellt. Ventiler o cylindrar bla. går fritt. Men annat, så som tändning blir fel? Om det kan va en felakig rotor kanske, eller remskiva som nämns...

Tändordningen som du skriver är ju rätt. 13 42, där 1 är närmast remen och nedre/bakre på fördrlarlocket. Och 3an övre/bakre.

Har du bytt nåt mer än remen som kan orsakat det jag nämner?
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.

Användarvisningsbild
andreasivarsson

Jag har inte bytt något mer men bilen hade detta problem när jag köpte den. Så vet ej när det uppkom.

Sitter justerbara kamdrev och är gjort en del i motorn och ett par steg 2 eller 3 kammar.

Men somsagt så har jag hittat att remskivan inte har samma markering som kamdrevet på veven innanför och går man på lilla drevets markering så stämmer allting från vevaxel till fördelare så det måste vara remskivan som har fel markeringar och egentligen vara till någon annan motor.
Andreas Gottfridsson
Skriv svar