hoppande framvagn CTR *update*
<!--QuoteBegin-Steffo+27 Mar 2006, 13:45:52--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo @ 27 Mar 2006, 13:45:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Man kan starta utan hjulhopp på en standard CTR, men det kräver försiktighet med kopplingen samt lite tur.<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=261867"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det beror nog mer på underlag och känsla/skicklighet än tur [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Jobbigt det där med vibrationer [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... blink2.gif[/img]
Fråga: vad skulle byte av motorkuddar kosta på verkstan, ungefär?
Det beror nog mer på underlag och känsla/skicklighet än tur [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Jobbigt det där med vibrationer [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... blink2.gif[/img]
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Martin, runt 2000:- skulle lonte ha tyckte jag han sa. säkert liknande på verkstad eller dyrare då det brukar kosta runt 700:-/timme och Lonte fixar det nog på 2.5h... andra mer okunniga kanske tar 3-4h på sig.
Micke16v: hur jobbigt tyckte du det var att byta kuddarna.. gjorde du själv?
Micke16v: hur jobbigt tyckte du det var att byta kuddarna.. gjorde du själv?
[b]Medlem #1535[/b]
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Give us a walk through, Micke 16V! Jag ska snart utföra samma ingrepp på min och kan ha nytta av en installationsanvisning. De jag har sett hittills är inget vidare detaljerade.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Här är den bästa guiden jag har hittat: <a href="http://forums.clubrsx.com/showthread.php?t=293362" target="_blank">http://forums.clubrsx.com/showthread.php?t=293362</a>
Nån kanske kan lägga in den i faq'en sen?
Nån kanske kan lägga in den i faq'en sen?
<!--QuoteBegin-mAbZ+28 Apr 2006, 08:33:13--><div class='quotetop'>QUOTE(mAbZ @ 28 Apr 2006, 08:33:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Steffo+27 Mar 2006, 13:45:52--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo @ 27 Mar 2006, 13:45:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Man kan starta utan hjulhopp på en standard CTR, men det kräver försiktighet med kopplingen samt lite tur.<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=261867"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=276938"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ja bytte mitt grenrör och kuddar för 700:-
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=276938"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
Ja bytte mitt grenrör och kuddar för 700:-
- Micke 16v
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
Hm, ja alltså svårt ? NEJ ! men däremot lite knepigt
Bakre fäste var enklast det klara jag helt själv
Främre är bökigare där bör man va 2 pers
Detta tog oss totalt ca 3.5h inkl. div funderingar innan vi kom på att lyfta motorn va det bästa alternativet
(första gången ja ligger under CTR dessutom)
Detta behöver du:
2 pallbockar
Domkraft
17mm ringnyckel
Spärrskaft (1/2")
17mm hylsa vanlig
Förlängare vanlig
17mm hylsa modell lång
Förlängare modell lång
5-56
Hammare
Ett långt don (ja använde skruvmejsel modell lång)
En liten tunn skruvmejsel (för att pilla loss 1st plastclips)
Ett rör typ 30cm + en 19mm ringnyckel som du har som hävarm till 17-nyckeln
(ovan nämda används vid främre fästet för det är för trångt för hylsa/spärrskaft)
Nu skall vi se så jag beskriver rätt, annars får ni fråga vartefter [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
(Akta dej för att katt o grenrör ifall det nu är varmt)
Batteriet lyfte jag ur sen så gav jag mig på bakre fästet:
1. ställ bilen på 2 pallbockar så högt det går såklart
2. ställ domkraften under v-lådan o hissa så att du precis ligger an
3. lossa alla skruvar du ser runt m-fästet = 3 bult + den långa genomgående
4. lossa även balken som sitter fast på motorn = 3 bult en av dom lossar du från motorutrymmet
5. vinkla nu balken så du kan dra loss m-fästet (kom ihåg vilket läge balken ligger i)
6. dit med dina MM i m-fästet och spraya dom med 5-56 på utsidan därefter tryck tillbaka i balken
7. det är såklart lite trögt nu, sen vinkla tillbaka balken i rätt läge
8. skruva fast samtliga bultar igen, du kan testa höja/sänka domkraften lite så kanske skruvarna får gäng lättare
Nu är bakre klart
Främre fästet då:
1. nu kan du ta bort domkraften helt för den är bara i vägen
2. lossa genomgående bult + dom tre andra som håller fästet i blocket (17-ringnyckel)
Du måste lossa 1st clips som håller motorplasten så du kommer åt vänster m-fästesbult, jag dubbelvek plasten och kila fast den under balken
3. fästet är nu "loss" men ändå inte...hehe
4. nu ska du lossa en kabelstam, den sitter fastclipsad precis ovanför m-fästet tryck den uppåt så gott du kan
5. dax att ställa domkraften under lådan igen som stöd
6. nu skall du lossa vänster + höger motorfästen
7. på fästet till vänster lossar du bara en bult (den med färgmarkering på)
8. lossa HELA höger motorfäste (bultar på lådan och i karossen alltså)
9. nu hissar du motorn med domkraften så mkt du kan
10. håll koll så du inte knäcker AC-röret(?) och ev. dit CAI som går ner o hjuhuset
11. in under bilen igen och som du märker kan du inte plocka ner fästet till golvet
12. tryck fästet uppåt istället så det lossar helt ur sin balk så det ligger helt fritt så du kan vrida på det 90gr
13. nu pillar du i dina MM efter du vridit fästet åt varsitt håll lixom...spraya 5-56 på utsidan som innan
14. styr tillbaka fästen mot balken och håll det stadigt där, ropa på din polare
15. din polare kikar nu ner mellan insuget och fronten
16. med hjälp av det långa donet/hammare slår han fästet på plats i balken
17. sänk ner motorn till rätt position, håll koll på m-fästet + kabelstamen så dom inte hakar tag i nått
18. skruva tillbaka motorfästerna på sidan, ta bort domkraften helt sen
19. skruva fast främre fästet och glöm inte sätta tillbaka kabelstamen
20. vik tillbaka motorplasten och sätt dit clipset
21. hissa ner bilen skruva dit batteriet och gapa stort då du startar och känner dom första vibbarna i nyckeln [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
Oj va långt det blev...
Bara fråga på om nått är luddigt
Bakre fäste var enklast det klara jag helt själv
Främre är bökigare där bör man va 2 pers
Detta tog oss totalt ca 3.5h inkl. div funderingar innan vi kom på att lyfta motorn va det bästa alternativet
(första gången ja ligger under CTR dessutom)
Detta behöver du:
2 pallbockar
Domkraft
17mm ringnyckel
Spärrskaft (1/2")
17mm hylsa vanlig
Förlängare vanlig
17mm hylsa modell lång
Förlängare modell lång
5-56
Hammare
Ett långt don (ja använde skruvmejsel modell lång)
En liten tunn skruvmejsel (för att pilla loss 1st plastclips)
Ett rör typ 30cm + en 19mm ringnyckel som du har som hävarm till 17-nyckeln
(ovan nämda används vid främre fästet för det är för trångt för hylsa/spärrskaft)
Nu skall vi se så jag beskriver rätt, annars får ni fråga vartefter [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
(Akta dej för att katt o grenrör ifall det nu är varmt)
Batteriet lyfte jag ur sen så gav jag mig på bakre fästet:
1. ställ bilen på 2 pallbockar så högt det går såklart
2. ställ domkraften under v-lådan o hissa så att du precis ligger an
3. lossa alla skruvar du ser runt m-fästet = 3 bult + den långa genomgående
4. lossa även balken som sitter fast på motorn = 3 bult en av dom lossar du från motorutrymmet
5. vinkla nu balken så du kan dra loss m-fästet (kom ihåg vilket läge balken ligger i)
6. dit med dina MM i m-fästet och spraya dom med 5-56 på utsidan därefter tryck tillbaka i balken
7. det är såklart lite trögt nu, sen vinkla tillbaka balken i rätt läge
8. skruva fast samtliga bultar igen, du kan testa höja/sänka domkraften lite så kanske skruvarna får gäng lättare
Nu är bakre klart
Främre fästet då:
1. nu kan du ta bort domkraften helt för den är bara i vägen
2. lossa genomgående bult + dom tre andra som håller fästet i blocket (17-ringnyckel)
Du måste lossa 1st clips som håller motorplasten så du kommer åt vänster m-fästesbult, jag dubbelvek plasten och kila fast den under balken
3. fästet är nu "loss" men ändå inte...hehe
4. nu ska du lossa en kabelstam, den sitter fastclipsad precis ovanför m-fästet tryck den uppåt så gott du kan
5. dax att ställa domkraften under lådan igen som stöd
6. nu skall du lossa vänster + höger motorfästen
7. på fästet till vänster lossar du bara en bult (den med färgmarkering på)
8. lossa HELA höger motorfäste (bultar på lådan och i karossen alltså)
9. nu hissar du motorn med domkraften så mkt du kan
10. håll koll så du inte knäcker AC-röret(?) och ev. dit CAI som går ner o hjuhuset
11. in under bilen igen och som du märker kan du inte plocka ner fästet till golvet
12. tryck fästet uppåt istället så det lossar helt ur sin balk så det ligger helt fritt så du kan vrida på det 90gr
13. nu pillar du i dina MM efter du vridit fästet åt varsitt håll lixom...spraya 5-56 på utsidan som innan
14. styr tillbaka fästen mot balken och håll det stadigt där, ropa på din polare
15. din polare kikar nu ner mellan insuget och fronten
16. med hjälp av det långa donet/hammare slår han fästet på plats i balken
17. sänk ner motorn till rätt position, håll koll på m-fästet + kabelstamen så dom inte hakar tag i nått
18. skruva tillbaka motorfästerna på sidan, ta bort domkraften helt sen
19. skruva fast främre fästet och glöm inte sätta tillbaka kabelstamen
20. vik tillbaka motorplasten och sätt dit clipset
21. hissa ner bilen skruva dit batteriet och gapa stort då du startar och känner dom första vibbarna i nyckeln [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
Oj va långt det blev...
Bara fråga på om nått är luddigt
Senast redigerad av Micke 16v den 29 april 2006, 20:42, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
- Micke 16v
Tycker att växlarna är trögare att få i efter modden, speciellt då 2an [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/huh.gif[/img]
Det käns mer distinkt när man växlar nu men samtidigt inte riktigt rätt
Ungefär samma känsla som när man monterat shortshifter på tex en crx vt
Nån annan som upplevt detta
[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /blink.gif[/img]
Senast redigerad av Micke 16v den 29 april 2006, 18:59, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
<!--QuoteBegin-Micke 16v+29 Apr 2006, 14:00:49--><div class='quotetop'>QUOTE(Micke 16v @ 29 Apr 2006, 14:00:49)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Tycker att växlarna är trögare att få i efter modden, speciellt då 2an [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/huh.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=277556"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kan nog ligga nått i det du säger när jag tänker efter. Jag kollade med honda, så dom ska kolla över min syncringar i veckan. Härligt med garantier ibland.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=277556"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kan nog ligga nått i det du säger när jag tänker efter. Jag kollade med honda, så dom ska kolla över min syncringar i veckan. Härligt med garantier ibland.
Johan Fälth
Honda CTR 05
Dcsport grenrör, BC Spec III, AEM Cai
Honda CTR 05
Dcsport grenrör, BC Spec III, AEM Cai
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Kan inte påstå att min växlar känns nåt trögare efter monteringen av kuddarna.
Jag bytte iofs olja i lådan samtidigt också, så det kanske gjorde lite skillnad också för jäklar vad skitig den såg ut.
Jag bytte iofs olja i lådan samtidigt också, så det kanske gjorde lite skillnad också för jäklar vad skitig den såg ut.
- NilsG
- Bil: Saab x5, Berlingo
- Namn: Nils-Gunnar Johansson
behöver inte skruva bort alla fästen, kabelhärva etc...räcker att lossa det bakre samt använde kofot för att få ut det främre
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg
Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
Team Gbg
Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
Jag tog bort bustningen i det främre fästet, jag stog inte ut med resonanserna.
Med bara den bakre bustningen på plats går det att stå ut.
Betydligt bättre än orginal men med lite vibrationer.
Ett litet tips till dom som lesnar på okomforten...
S2000
NSX
Accord
www.tojabygg.se
NSX
Accord
www.tojabygg.se
- Micke 16v
<!--QuoteBegin-Kraft+3 May 2006, 22:43:59--><div class='quotetop'>QUOTE(Kraft @ 3 May 2006, 22:43:59)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag tog bort bustningen i det främre fästet, jag stog inte ut med resonanserna.
[right][snapback]279197[/snapback][/right]
Hur är det med hjulhoppandet med endast det bakre
Höll på att dö av dånandet i bilen på Mantorp = mkt motorbroms <!--emo&:rolleyes:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/rolleyes.gif[/img]<!--endemo-->
Höll på att dö av dånandet i bilen på Mantorp = mkt motorbroms <!--emo&:rolleyes:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/rolleyes.gif[/img]<!--endemo-->
Senast redigerad av Micke 16v den 3 maj 2006, 23:33, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
<!--QuoteBegin-Micke 16v+3 May 2006, 23:31:05--><div class='quotetop'>QUOTE(Micke 16v @ 3 May 2006, 23:31:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Kraft+3 May 2006, 22:43:59--><div class='quotetop'>QUOTE(Kraft @ 3 May 2006, 22:43:59)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag tog bort bustningen i det främre fästet, jag stog inte ut med resonanserna.
[right][snapback]279211[/snapback][/right]
Den hoppar likfan, lite mindre dok men det klånkar inte när man kastar i 2:an så det duger.
[right][snapback]279211[/snapback][/right]
Den hoppar likfan, lite mindre dok men det klånkar inte när man kastar i 2:an så det duger.
S2000
NSX
Accord
www.tojabygg.se
NSX
Accord
www.tojabygg.se
<!--QuoteBegin-Fredda+4 May 2006, 06:31:26--><div class='quotetop'>QUOTE(Fredda @ 4 May 2006, 06:31:26)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hur skulle det beté sig om man fyller bakre bussningen tex med flytande polyuretan?
[right][snapback]279246[/snapback][/right]
Jag tror på att fylla både bakre och främre med flytande polyuretan, det blir inte lika hårt så man slipper nog mycket av virationerna samtidigt som det dämpar bra.
Problemet är bara att det tar en jävla tid för det att torka....
[right][snapback]279246[/snapback][/right]
Jag tror på att fylla både bakre och främre med flytande polyuretan, det blir inte lika hårt så man slipper nog mycket av virationerna samtidigt som det dämpar bra.
Problemet är bara att det tar en jävla tid för det att torka....
S2000
NSX
Accord
www.tojabygg.se
NSX
Accord
www.tojabygg.se
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Jag valde också att enbart byta det bakre. Passade mig och min lite lugnare körstil perfekt, känns mest på tomgång faktiskt utan att vara olidligt. Men jag håller med om att växlingarna blev lite...annorlunda...fastare lägen fast lite känsligare att få dit dem på nått sätt. Det var innan honda fixade synkringarna helt och hållet.
Enligt min hondaverkstad så ska det inte påverka att det sitter inlägg där eller inte. Jag fick tillslut hela drevsatsen bytt på garantin och nu måste jag säga att det är grym känsla i växlingarna, sjukt nöjd med bilen som den är nu.
Enligt min hondaverkstad så ska det inte påverka att det sitter inlägg där eller inte. Jag fick tillslut hela drevsatsen bytt på garantin och nu måste jag säga att det är grym känsla i växlingarna, sjukt nöjd med bilen som den är nu.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)