HJÄLP! måste jag dra om
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 37 times
- Kontakt:
Desto hårdare man drar desto större risk att något blir skevt. Om toppackningen ger sig och man tror att anledningen är att man inte drog de där 10nm extra är man rätt snett ute. Vad som är betydligt viktigare än att spänna hårt är plana och rena ytor när man monterar packningen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Det har du helt rätt i Dani men det jag försöker få fram är att med en finare stigning så kommer du närmare det tryck som du ska ha än med en som är grovgängad.welen skrev:<!--quoteo(post=389001:date=28 Mar 2007, 09:01:17:name=adio)--><div class='quotetop'>CITERA(adio 4 28 Mar 2007, 09:01:17) [snapback]389001[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=388961:date=27 Mar 2007, 23:52:23:name=Dani)--><div class='quotetop'>CITERA(Dani 4 27 Mar 2007, 23:52:23) [snapback]388961[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Precision och att trycka nånting hårdare är väl två helt skilda saker?
Om du ska dra en bult 20Nm och du har två bultar en grovgängad och en fin. När du sedan drar dem med samma nyckel och samma moment så kommer den fingängade att hamna mycket närmre och exaktare på 20Nm än den som är grovgängad.
Detta är marginell skillnad.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Du är ju fortfarande inte med??????
"det jag försöker få fram är att med en finare stigning så kommer du närmare det tryck som du ska ha än med en som är grovgängad."
Du måste skilja på moment och tryck. drar du 20 NM så kommer du alltid ha 20NM +- en felmarginal som beror på verktyget,smörjning, gängstigning som du säger mm Du kommer alltså närmare det moment som du ska dra, med en mer fingängad bullt.. Men trycket kommer öka.
Trycket som den dragna bullten i det här fallet utgör på toppen kommer vara mindre med en bullt med grov gänga än en med fin gänga när man drar med samma moment minus samma felmarginal..
Jag kan inte förklara enklare..
Du säger det ju själv! Drar du 20Nm så får man 20Nm med en felmarginal +- . Då är det ju precis som jag säger, du får ett mer exakt moment om du drar en fingängad bult mot en som är grovgängad. Trycket kommer ju öka som du säger efter som felmarginalen på en grovgängad bult är - , men på det sättet du förklarar så låter det som en jätte stor skillnad. Det är ju bara marginellt och du får det att låta som det motsvarar 10Nm tycker jag.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Skit i felmarginalen Erik den är ju försumbar, det har du ju sagt själv.
Däremot blir utväxlingen annorlunda som Welen skriver, och därmed trycket mellan block och topp.
Däremot blir utväxlingen annorlunda som Welen skriver, och därmed trycket mellan block och topp.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Men det är ju utväxlingen som Är felmarginalen och det är den som är marginell! Så skillnaden på trycket blir inte så stor. Den största skillnaden på en fin och en grovgängad bult är egentligen hållbarheten det är därför man föredrar fingängade bult.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Drar du en bult med 1.5mm gäng med 100Nm.
Och en bult med 1.25 gäng med 100Nm. Så skilljer utväxlingen ca 15%
Vilket betyder att bulten med 1.25 gäng trycker lika mycket som om du hade dragit 1.5 bulten med 115Nm.
Och en bult med 1.25 gäng med 100Nm. Så skilljer utväxlingen ca 15%
Vilket betyder att bulten med 1.25 gäng trycker lika mycket som om du hade dragit 1.5 bulten med 115Nm.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Det kan aldrig stämma det du säger Asse för då kan man ju skita i allt vad momentnycklar heter. Om det skulle fungera som du säger så skulle det aldrig ens vara i närheten av rätt moment när man ställer in den och drar.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
i mitt svar hade jag räknat med överladdningen eftersom jag va i Festis garage förra veckan och justerade ventiler och hjälpte honom med lite annat småplock däribland pekade på var han skulle slipa på turbogrenröret för att få på det på toppen 
Kristian, Hondalös.
Jasså? Det säger du? Vart kan du utläsa att dom svara på om det gäller att han bygger en sugmotor? Det är inte så att det är du som antog att det var en sugmotor? Bara för det så gör inte alla det. Och som Kristian skrev själv så tycker jag det talar för sig själv.adio skrev:Nu är det ju så att Welen, Kristian och Dani´s svar var utifrån att det var en sugmotor. Det ju en jävla skillnad när det ska byggas turbo.
Skriv inte saker som att det ÄR så när du inte vet!
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
Kanske alla borde lugna ner sig lite? Känns som om det snart spårar ur helt när folk skriver "halvtykna" grejjer..
MVH
MVH
http://www.fotoi.se
Jasså? Det säger du? Vart kan du utläsa att dom svara på om det gäller att han bygger en sugmotor? Det är inte så att det är du som antog att det var en sugmotor? Bara för det så gör inte alla det. Och som Kristian skrev själv så tycker jag det talar för sig själv.ziggy skrev:<!--quoteo(post=389346:date=29 Mar 2007, 08:12:00:name=adio)--><div class='quotetop'>CITERA(adio 4 29 Mar 2007, 08:12:00) [snapback]389346[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Nu är det ju så att Welen, Kristian och Dani´s svar var utifrån att det var en sugmotor. Det ju en jävla skillnad när det ska byggas turbo.
Skriv inte saker som att det ÄR så när du inte vet!
Nej men välkommen in i diskutionen! Synd bara att du inte hade något vettigt att komma med!
Det är ju självklart att man utgår ifrån att det är en sugmotor när det inte står någonstans att han ska överladda. Det är ju samma sak som om jag skulle fråga om ett par drivaxlar håller för min motor men jag skiter i att berätta att jag har 700hk. Det är ju klart som fan du skulle utgå från att det är en vanlig motor vi pratar om då.
Sen Welen jag hänger med nu
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Då tycker jag du ska läsa igenom lite noggrannare nästa gång.Festis skrev:hej..
jag har renoverat o förberätt motorn för att köra med överladdat
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Lignt vetty 
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Inget vettigt att komma med? Sanningen...
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->