hårdare dämpare,
nej bilen står avställd i garage vintertid. hade h&r progressiva sänkfjädrar på innan, dom sänkte mer än 30mm vet inte exakt hur mkt men bilen var väldigt låg, sen hade jag tänkt att köra bilen vintertid, därav slängdes orginalfjädrarna på, men tyckte inte det blev skillnad från progressiva till orginal. i väghållnings syfte. sen vill jag inte ha en alltför sänkt bil. och hur jag än vrider och vänder på det kommer jag hela tiden fram till att det är dämparna som man tjänar mest på att byta.christer_carlsson skrev:Vill du ha ett billigare alternativ köper du spoons eller teins progressiva fjädrar, samtidigt köper du den bakre jdm krängaren som du var inne på. Tyckte det var en riktig höjdare på min ctr.
Det är inte så att du har vinterdäcken på nu? De är mjukare i sidorna och en ctr är grymt känslig för däckval.
visst bilen får ju inte bli löjligt stötig, då blir det svårare att köra, men tvivlar ju på att det blir så med mugen ss.
och så jdm krängarn bak,
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Min CTR har Tein fjädrar på med originaldämpare och jag tycker bilen är väldigt styv men den är också lite "hoppig". Vad beror hoppandet på? Om jag tex kört fort på motorväg och det blir lite guppigt så kan det hoppa till ordentligt. Jag vet inte exakt hur hoppig den är original heller så min kanske inte är så hoppig, svårt att avgöra..
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
små stötig är den orginal. men inte så hoppig, hur mkt sänker dina tein fjädrar??? går det bra att ha dem på vintern??Yobaman skrev:Min CTR har Tein fjädrar på med originaldämpare och jag tycker bilen är väldigt styv men den är också lite "hoppig". Vad beror hoppandet på? Om jag tex kört fort på motorväg och det blir lite guppigt så kan det hoppa till ordentligt. Jag vet inte exakt hur hoppig den är original heller så min kanske inte är så hoppig, svårt att avgöra..
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
inte tvunget..StefanSOD skrev:Har ni provat att väga JDM krängare fram mot originalet? Gör det, ni kommer se att den är mycket lättare.. Och vad betyder det? Jo den är mjukare...
Så visst är det skillnad alltid!
beror ju på en del..
har den samma fästpunkter? är det samma avstånd (sett i färdriktningen)
har den samma vinkel? om man tittar uppifrån, "petar" armarna mellan fästpunkterna i samma vinkel utåt sett?
ungefär så här:
Kod: Markera allt
\ /
\ /
\--------------------------/Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
- Yobaman
element skrev:små stötig är den orginal. men inte så hoppig, hur mkt sänker dina tein fjädrar??? går det bra att ha dem på vintern??
Tror de sänkt 20-30mm. Det har gått bra hittills på vintern, vad tänkte du på?
Den är ju grymt styv totalt sett men jag tänkte på hoppighet i höga hastigheter på dålig motorväg tex. Dock har jag kört i bara nån vecka på sommardäck innan det blev vintersulor och jag kommer ihåg att jag reagerade på att bilen kändes orolig när man kommer över 160 km/h efter att jag satt på vintersulorna, liksom lite hetsig så jag håller mig under 160 med dessa gummin på.
Vinterdäcken är V-däck för 240km/h på 17" originalfälgar, 205/50 men de är ju klart sämre än sommardäcken och det är ju inte så konstigt att den blir lite hetsig. Sommardäcken är original Potenza 205/45.
Senast redigerad av Yobaman den 10 december 2008, 22:39, redigerad totalt 1 gånger.
[quote name='Yobaman' date='10 Dec 2008, 22:38:24' post='519086']
nee tänkte bara så det inte blev snyggaste snöplogen i stan
fast 20-30mm är ju igen fara. perfekt höjd, för året runt bil.
nu ska jag plåga er lite till med min okunskap, har sökt och letat, men det är svårt att hitta bra referenser till olika kitt,
så jag frågar här, vad ni vet om dessa?? skillnad?? kvalite?? egenskaper??
1. tein basic damper coilover kit
2.tein super street coilover kit
även fast jag pratar lite engelska då och då via jobbet, är INTE engelskan vad det bör. :whistling: har små svårt att fatta allt som jag hittar om dessa kit :omfg:
nee tänkte bara så det inte blev snyggaste snöplogen i stan
nu ska jag plåga er lite till med min okunskap, har sökt och letat, men det är svårt att hitta bra referenser till olika kitt,
så jag frågar här, vad ni vet om dessa?? skillnad?? kvalite?? egenskaper??
1. tein basic damper coilover kit
2.tein super street coilover kit
även fast jag pratar lite engelska då och då via jobbet, är INTE engelskan vad det bör. :whistling: har små svårt att fatta allt som jag hittar om dessa kit :omfg:
- Yobaman
Jag skulle vilja veta vilken modell av Tein som sitter på min bil, kan man se det på något sätt?
Den plogar inte men den är nog så låg som jag maximalt kan låta den vara på vintern
Dock är det väldigt snöfritt än så länge i Sthlm, de dagarna det var mkt snö så gick det bra.
Den plogar inte men den är nog så låg som jag maximalt kan låta den vara på vintern
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
De dagarna det var mycket snö gick det bra hehe, har det varit mycket snö i sthlm denna vinter? :blink:
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
- Yobaman
ei9440 skrev:De dagarna det var mycket snö gick det bra hehe, har det varit mycket snö i sthlm denna vinter? :blink:
Ja det kom över en halv meter snö på 2 dagar, kom inte ihåg datumet men det var nu i november. Efter det har det varit lugnt.
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 58 times
Yobaman
Om det bara är sänkfjädrar du har så heter dem S-Tech, finns inga andra till CTR.
De sänker 25mm fram och 20mm bak.
element
Basic är bara ställbara i höjd medans Superstreet även har justerbara dämpare.
Annars är de i princip likadana.
Om det bara är sänkfjädrar du har så heter dem S-Tech, finns inga andra till CTR.
De sänker 25mm fram och 20mm bak.
element
element
[/quote]
är bra prylar? kvalite? såg att du haft flex eller kanske har. har dom funkat?
tar man ett kit superstreet ställer dem på hårdaste, borde jag väl bli nöjd? hård bil?
tack för ditt svar,
[/quote]
är bra prylar? kvalite? såg att du haft flex eller kanske har. har dom funkat?
tar man ett kit superstreet ställer dem på hårdaste, borde jag väl bli nöjd? hård bil?
tack för ditt svar,
- Yobaman
Fonzeka:
Jag kollade upp det där på Tein och kom fram till samma sak som du sa.
Element:
Ska man köra bana med R-däck och vara väldigt seriös så ska man köra på minst Tein monoflex eller till och med Super Racing sa de på Tein. Detta eftersom det greppet som däcken ger skapar rullning i karossen med för svaga coilovers. Om jag skulle skaffa till min bil skulle jag nog köra på Basic eller Superstreet som är lagom hardcore skulle jag gissa. Monoflex går ju ändå loss på ca 17000:- så om man inte ska köra för att tävla så går det nog jättebra med basic eller SS. SuperStreet (M) har ett Tein fjäderbensfäste istället för original, det är skillnad mellan M och vanlig.
Tycker bilen är extremt styv som den är så jag kan inte tänka mig hur den känns med Monoflex eller Super racing, är nog inte kul på en bil som ska gå till vardags...... Eller så är det
Jag kollade upp det där på Tein och kom fram till samma sak som du sa.
Element:
Ska man köra bana med R-däck och vara väldigt seriös så ska man köra på minst Tein monoflex eller till och med Super Racing sa de på Tein. Detta eftersom det greppet som däcken ger skapar rullning i karossen med för svaga coilovers. Om jag skulle skaffa till min bil skulle jag nog köra på Basic eller Superstreet som är lagom hardcore skulle jag gissa. Monoflex går ju ändå loss på ca 17000:- så om man inte ska köra för att tävla så går det nog jättebra med basic eller SS. SuperStreet (M) har ett Tein fjäderbensfäste istället för original, det är skillnad mellan M och vanlig.
Tycker bilen är extremt styv som den är så jag kan inte tänka mig hur den känns med Monoflex eller Super racing, är nog inte kul på en bil som ska gå till vardags...... Eller så är det
Senast redigerad av Yobaman den 11 december 2008, 18:46, redigerad totalt 1 gånger.
- fonzeka
Tein gör helt okej prylar, har inte haft några bekymmer alls med mina Flex.element skrev:är bra prylar? kvalite? såg att du haft flex eller kanske har. har dom funkat?
tack för ditt svar,
Förstår inte riktigt din fixering vid att ha en "hård bil" men om tar jag mina Tein Flex som jämförelse så är de helt okörbart på den hårdaste inställningen om inte vägen är helt perfekt.
Ska bilen användas dagligen skulle nog inte jag gått på nåt mer än Superstreet.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 37 times
- Kontakt:
Som Fonzeka sade så släpp fixeringen vid hård bil= lika med bra väghållning. Hade jag bara kört gata hade jag köpt KW1, Tein Basic eller ett par spoonfjädrar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Yobaman
Hur påverkar S-tech fjädrarna väghållningen? Bilen blir ju hårdare än original men det är ju mest för utseendet man kör med S-tech fjädrarna men det borde ju bli lite bättre väghållning också?
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Progressiva fjädrar gör att bilen inte blir så stötig vid normal körning, det är först när den pressas som det känns. Med spoons blev den bra mycket stabilare i högfartssvängar, den kändes bara aningen hårdare annars.
hmm, fast egentligen är inte progressiva fjädrar optimalt rent tekniskt för en dämpare som inte är gjord för det, men det kanske är en annan historia. För gatköra tycker jag de är kanon. Ska du ha hårdare fjädrar än s-tech måste du ändå köpa nya coilisar för original kommer förmodligen inte hålla så länge.
hmm, fast egentligen är inte progressiva fjädrar optimalt rent tekniskt för en dämpare som inte är gjord för det, men det kanske är en annan historia. För gatköra tycker jag de är kanon. Ska du ha hårdare fjädrar än s-tech måste du ändå köpa nya coilisar för original kommer förmodligen inte hålla så länge.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
- Yobaman
Mina s-tech är inte progressiva antar jag?
Om jag ska byta fjädrar så byter jag dämpare också eftersom det är ju så att de inte skulle hålla för det. Men det blir inte aktuellt än så länge.
Om jag ska byta fjädrar så byter jag dämpare också eftersom det är ju så att de inte skulle hålla för det. Men det blir inte aktuellt än så länge.
Tein gör helt okej prylar, har inte haft några bekymmer alls med mina Flex.fonzeka skrev:<!--quoteo(post=519164:date=11 Dec 2008, 18:22:15:name=element)--><div class='quotetop'>QUOTE(element @ 11 Dec 2008, 18:22:15) <a href="index.php?act=findpost&pid=519164"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->är bra prylar? kvalite? såg att du haft flex eller kanske har. har dom funkat?
tack för ditt svar,
Förstår inte riktigt din fixering vid att ha en "hård bil" men om tar jag mina Tein Flex som jämförelse så är de helt okörbart på den hårdaste inställningen om inte vägen är helt perfekt.
Ska bilen användas dagligen skulle nog inte jag gått på nåt mer än Superstreet.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
ni vet bäst, därför frågar jag er! jag fortsätter leta, hittar jag några mugen ss, blir det dem, eller då tein superstreet, får försöka googla fram hur mkt dem sänker på högsta läget, aa, förstås om ingen kanske? redan vet det här? :whistling: :whistling: :whistling:
olika materialtjocklek på olika delar av fjädern gör att den blir trögare att trycka ihop ju mer ihoptryckt den är. Det finns säkert andra sätt att göra det på (typ olika härdningar av stålet osv) men enklaste sättet att förklara är som jag skrev...
Kristian, Hondalös.
nu har jag fått hem jdm krängare bak, så nu tänkte jag bara dubbelkolla en grej,fonzeka skrev:Nej alla coilovers sänker inte minst 30mm, de är ju ställbara och med de flesta kan man tom höja bilen jämfört mot original.
Tein t ex har skrivit ut hur stor justermån de har på sina <a href="http://www.tein.co.uk/installation_manu ... a/a12.html" target="_blank">http://www.tein.co.uk/installation_manu ... 12.html</a>
Söker du lite så hittar du säkert liknande på fler tillverkare.
om man läser tabellen på teins sida (den här över) står det ride height drop (mm) ft -20 Rr-5
och sen ride height adjustable range (mm) ft -3 till -40 Rr 13 till -25
vilket är det man ska gå på? är det att man sänker bilen -20 fram och -5 bak i högsta läget??
eller är det att man sänker bilen -3 fram och kan höja till +13 bak i högsta läget??
detta gäller tein basic damper. är ju lika för super street.
hoppas någon kan förklara för en idiot som jag som inte fattar :snurrig:
- fonzeka
Grundinställningen för Basic sänker -20mm fram och -5mm bak.
Sen går det att justera fritt mellan -3 till -40mm fram och +13 till -25mm bak, svårare än så är det inte att tyda tabellen.
Sen går det att justera fritt mellan -3 till -40mm fram och +13 till -25mm bak, svårare än så är det inte att tyda tabellen.
tack så mycket för hjälpen, detta kit på ebay? passar det på min ctr?fonzeka skrev:Grundinställningen för Basic sänker -20mm fram och -5mm bak.
<a href="http://cgi.ebay.co.uk/HONDA-CIVIC-TYPE- ... 240%3A1318" target="_blank">http://cgi.ebay.co.uk/HONDA-CIVIC-TYPE- ... %3A1318</a>
hittade tein super street här <a href="http://www.unit-8.co.uk/acatalog/EP3_Co ... _Kits.html" target="_blank">http://www.unit-8.co.uk/acatalog/EP3_Co ... ts.html</a>
någon som handlat härifrån? riktigt bra priser, sen tillkommer väl tull och sånt va?
mvh
någon som handlat härifrån? riktigt bra priser, sen tillkommer väl tull och sånt va?
mvh
Senast redigerad av element den 4 januari 2009, 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
- fonzeka
England är fortfarande med i EU så det är ingen tull därifrån.
Det enda som tillkommer förutom frakten är den brittiska momsen på 15% men det antar jag du sett då det står bredvid alla priser.
Har själv handlat därifrån utan några problem, Stevie som driver butiken (förut iaf) är även mycket trevlig.
Det enda som tillkommer förutom frakten är den brittiska momsen på 15% men det antar jag du sett då det står bredvid alla priser.
Har själv handlat därifrån utan några problem, Stevie som driver butiken (förut iaf) är även mycket trevlig.
jättebra, priserna är ju som sagt verkligen bra,fonzeka skrev:England är fortfarande med i EU så det är ingen tull därifrån.
beställer nog från dom,
tack för din hjälp, har väldigt stor nytta av den,
hoppas d blir en kul ctr jag får ta ut ur garaget i vår! jdm krängare, super street coilover, es motorkuddar, funderar på att slänga på andra bussningar
när mekanikern ändå är igång, :hmm:
ööööhh, att det ska vara så svårt :ranting: tänkte dra beställningen på tein ss coils, igår, men såg då att det står (for u.s.a market only)
mejla och fråga men inte nåt svar. någon som vet om tein ss härifrån passar på min ctr?? <a href="http://www.unit-8.co.uk/acatalog/EP3_Co ... _Kits.html" target="_blank">http://www.unit-8.co.uk/acatalog/EP3_Co ... ts.html</a>
hitta dom även hos j-spec.se men där verkar dom inte finnas, hittar dom hos j-spec när jag googlar, men inte om man går in vanliga vägen, dom har tydligen gjort en ny webshop, där finns dem ej, mejlat dom igår, inget svar än,
mejla och fråga men inte nåt svar. någon som vet om tein ss härifrån passar på min ctr?? <a href="http://www.unit-8.co.uk/acatalog/EP3_Co ... _Kits.html" target="_blank">http://www.unit-8.co.uk/acatalog/EP3_Co ... ts.html</a>
hitta dom även hos j-spec.se men där verkar dom inte finnas, hittar dom hos j-spec när jag googlar, men inte om man går in vanliga vägen, dom har tydligen gjort en ny webshop, där finns dem ej, mejlat dom igår, inget svar än,