Slammer vid uppstart EP3
- turbobulten
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Has thanked: 3 times
Ingen aning vad han menade.pasen skrev:Mjukvara?
Ja min lampa tändes och släcktes sedan..Yobaman skrev:Jag tänkte väl det, de ljuden i klippen är inte startmotor utan snarare kedjan som rasslar lite mot glidskenorna eller så pga antingen slapp spännare som inte hinner att sträcka under starten pga ålder eller sträckt kedja så att spännaren ligger max och att kedjan då är slapp innan den dragit igång.
Jag har liknande ljud som i klippen så det är troligen nånting med kedja eller spännare som börjar bli slitet. Enligt Rosenholtz borde iaf CE börja lysa innan det blir stor risk för haveri eftersom en sträckt kedja skapar lite osynk i motorn och då tänds lampan.
Jag är lite orolig så har bokat tid på Onsdag för ventiljusteringen som egentligen ska ske om 500 mil så ska de få kolla på detta samtidigt.
Kedjan kostar ca 15-1800 och spännaren 1000 sen jobb på det. Kan köpa både kedja och spännare Honda original från tegiwa för 1500:- såg jag.
Har ringt både södertälje bilverkstad där service gjordes, samt rosenholtz. Det är något med oljan som styr något som påverkar kedjan som rasslar... som sagt, innan servicen = inga problem.
Rosenholtz använder bara ett märke av sina oljor, minns inte vad den heter nu, dom bad min kolla vad södertälje anväder sig av. Ska även dit och kolla på felkoden, skumt att det bara dök upp 30 mil efter servicen. Om motorn havererar, finns det några garantier från servicen i sådana fall?
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 37 times
- Kontakt:
Går tyvärr inte att uppdatera mjukvara för en återförsäljar epå EP3.turbobulten skrev:Motoroljapasen skrev:Jag kan säga att det där ljudet är inte samma ljud som jag upplevt, det där låter som något helt annat.
Låter inte som startmotor-ljudet alls. Lyckas inte hitta nån video på det...
Vad gjorde du för service?
S2000 filter
Mjukvarauppdatering
10k mil service
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Brox
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
Ska ens kedjan bytas om man kollar hondas serviceplan? Enda orsaken man byter till kedja är väl för att slippa den service intervallen kamremmar kräver...
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
Nope, men det kan hända att kedjan sträcker sig eller att kedjespännaren blir kass o ett byte blir nödvändigt.Brox skrev:Ska ens kedjan bytas om man kollar hondas serviceplanen? Enda orsaken man byter till kedja är väl för att slippa den service intervallen kamremmar kräver...
turbobulten: Angående mjukvaran, de menade inte felkodsläsning samt eventuellt radering av felkoder? Detta gör man ju oftast på service.
JDM - all day, every day
- turbobulten
Han nämnde inget om felkoder.JDM-Junior skrev:Nope, men det kan hända att kedjan sträcker sig eller att kedjespännaren blir kass o ett byte blir nödvändigt.Brox skrev:Ska ens kedjan bytas om man kollar hondas serviceplanen? Enda orsaken man byter till kedja är väl för att slippa den service intervallen kamremmar kräver...
turbobulten: Angående mjukvaran, de menade inte felkodsläsning samt eventuellt radering av felkoder? Detta gör man ju oftast på service.
Jag frågade vad uppdatering av mjukvaran var för något, han svarade: mjukvaran i bilen kommer att uppdateras. Har kollat nu och rosenholtz kör med vavloine olja, dom kunde inte relatera till detta problem då de inte hade haft det förut, men de kunde ganska säkert säga vad som var fel.
Södertälje kör med Castrol.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Kedjesträckaren använder oljetrycket för att sträcka kedjan. Kan hända att det räcker med att byta den. Däremot brukar de rassla lite hela tiden om den är dålig? Vet att cess bytte sin på hans s2000. Den lät som som när man har ett kort i cykelhjulet när man var mindre
men blev bra efter byte.
- turbobulten
I mitt fall rasslar det endast 0.5 sek vid kallstart då det varit riktigt kallt i några dagar utan att jag startat den..pasen skrev:Kedjesträckaren använder oljetrycket för att sträcka kedjan. Kan hända att det räcker med att byta den. Däremot brukar de rassla lite hela tiden om den är dålig? Vet att cess bytte sin på hans s2000. Den lät som som när man har ett kort i cykelhjulet när man var mindremen blev bra efter byte.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
- pasen
Är det verkligen det ljudet som är i filmerna då? Är det inte startmotorn? Minns ljudet som skorrande och lät högt och illa. Men bara en halv sekund typ... ungefär som när du missar en växel.turbobulten skrev:I mitt fall rasslar det endast 0.5 sek vid kallstart då det varit riktigt kallt i några dagar utan att jag startat den..pasen skrev:Kedjesträckaren använder oljetrycket för att sträcka kedjan. Kan hända att det räcker med att byta den. Däremot brukar de rassla lite hela tiden om den är dålig? Vet att cess bytte sin på hans s2000. Den lät som som när man har ett kort i cykelhjulet när man var mindremen blev bra efter byte.
- turbobulten
Filmen är inspelad utanför bilen med öppen huv. Jag har endast hör ljudet från insidan. Men trots dessa faktorer så måste jag säga att ljudet är väldigt lika. CE lampan borde väl inte tändas pga startmotorn skorrar?.pasen skrev:Är det verkligen det ljudet som är i filmerna då? Är det inte startmotorn? Minns ljudet som skorrande och lät högt och illa. Men bara en halv sekund typ... ungefär som när du missar en växel.turbobulten skrev:I mitt fall rasslar det endast 0.5 sek vid kallstart då det varit riktigt kallt i några dagar utan att jag startat den..pasen skrev:Kedjesträckaren använder oljetrycket för att sträcka kedjan. Kan hända att det räcker med att byta den. Däremot brukar de rassla lite hela tiden om den är dålig? Vet att cess bytte sin på hans s2000. Den lät som som när man har ett kort i cykelhjulet när man var mindremen blev bra efter byte.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
- pasen
Svårt att säga. Men om du tänker dig att du står stilla och försöker lägga i 1an utan att trycka ner kopplingen, så låter startmotorn när kuggen slår ungefär, fast högre vill jag tro då start motorn inte är lika inkapslad och dämpade som dreven i lådan.
-
fredrik

- Bil: S2000
- Namn: Fredrik Hellström
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 19 times
Låter nästan som kedjan i det klippet!
Min lät så ibland innan jag bytte sträckaren som var sopslut!
Min lät så ibland innan jag bytte sträckaren som var sopslut!
Fredrik Hellström
0709 80 80 35
Honda S2000 AP1 '00
0709 80 80 35
Honda S2000 AP1 '00
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
turbobulten skrev: Filmen är inspelad utanför bilen med öppen huv. Jag har endast hör ljudet från insidan. Men trots dessa faktorer så måste jag säga att ljudet är väldigt lika. CE lampan borde väl inte tändas pga startmotorn skorrar?.
Jag får inte CE lampa vid start, om du får det är det antagligen dags att åka in och kolla upp detta. Den kan lysa för att det är lite osynk pga sträckt kedja enligt Rosenholtz. Hur som helst är det ett tecken på att allt inte står rätt till.
Min låter likt klippet fast väldigt kort efter kallstart. Kedjesträckaren går på motoroljan och när det är kallt är oljan tjock och en sträckare som är slut kan då inte hinna med att spänna alternativt att den är fullt utsträckt.
Ser inte hur motorljan kan påverka annat än med annan viskositet. Antagligen därför de frågar. Jag har alltid kört på 5w-40 iaf och Valvoline körde jag när det fanns att köpa men inte längre.
Min har gått 15500 mil så det är inte helt konstigt om det är dags att byta sträckare/kedja. Det finns inget intervall på de grejerna utan byts vid behov.
Jag återkommer när jag får info efter jag lämnar in bilen på Onsdag.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- Yobaman
Bytte olja, filter samt bytte till original avgas och grenrör Tisdag pga besiktning. Har inte hört detta ljud under någon start sedan dess. Kör samma olja som förra bytet, 5w-40. Kört ca 1000 mil sedan förra bytet.
Undrar om det är så att sträckaren får lite bättre förhållanden med nya oljan men förstår inte hur riktigt eftersom det är samma viskositet.
Undrar om det är så att sträckaren får lite bättre förhållanden med nya oljan men förstår inte hur riktigt eftersom det är samma viskositet.
- turbobulten
Min började låta med ny olja istället, castrol 5w-40. Dock något som var annorlunda var att jag nu kör med s2k filter istället, men det bör väl inte spela något roll? Märkligt, ska se över detta under kommande vecka då jag ska till verkstaden och se över felkoden.Yobaman skrev:Bytte olja, filter samt bytte till original avgas och grenrör Tisdag pga besiktning. Har inte hört detta ljud under någon start sedan dess. Kör samma olja som förra bytet, 5w-40. Kört ca 1000 mil sedan förra bytet.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
- Yobaman
Fick du fram någon film med ditt ljud?Jabroni skrev:Ja det där låter inte som min startmotor gör iaf. Kan slänga upp en film sen på hur det låter.
- Yobaman
Nu har pärlan varit på en uppfräschning hos mästare Malkolm och mycket riktigt var kedjespännaren slut. Kuggen som låser spännaren vartefter den spänner kedjan så att den inte kan slacka var slitna och då kunde den alltså gå tillbaka helt till ursprungsläge varje gång jag stängt av bilen. Kommer inte ihåg om fjädern var slut också. Kedjan har alltså haft möjlighet att hoppa så det känns riktigt bra att jag fick det fixat innan något hände.
Blev också en ventiljustering, större kedjeguide för kamkedjan, ny drivrem samt bort med bakre torkaren (äntligen) och där sitter nu en svart hondaplugg bara så det blev klart bättre look.
Blev också en ventiljustering, större kedjeguide för kamkedjan, ny drivrem samt bort med bakre torkaren (äntligen) och där sitter nu en svart hondaplugg bara så det blev klart bättre look.
- turbobulten
Skönt! Får se om jag har samma problem.Yobaman skrev:Nu har pärlan varit på en uppfräschning hos mästare Malkolm och mycket riktigt var kedjespännaren slut. Kuggen som låser spännaren vartefter den spänner kedjan så att den inte kan slacka var slitna och då kunde den alltså gå tillbaka helt till ursprungsläge varje gång jag stängt av bilen. Kommer inte ihåg om fjädern var slut också. Kedjan har alltså haft möjlighet att hoppa så det känns riktigt bra att jag fick det fixat innan något hände.
Vad gick kalaset på?:-
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
- turbobulten
Jo, det är mycket riktigt så det låter vid kall uppstart. Antagligen spännaren.pasen skrev:Hur gick det med detta? Gick igenom min telefon och såg att jag hade fångat startmotor fenomenet på film.
Så här låter det:
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
- Yobaman
Precis så där lät min.pasen skrev:Hur gick det med detta? Gick igenom min telefon och såg att jag hade fångat startmotor fenomenet på film.
Så här låter det:
Grejen är att jag som sagt fick spännaren bytt då den var slut men jag får ljudet ändå ibland om den stått ett par dagar och är kall. Vet inte riktigt varför men innan bytet lät det varje start nästan och på precis det sättet.
- turbobulten
Är det startmotor eller trög kedjespännare? Blir ju inte riktigt klok på detta ljud. Uppenbarligen har det nåt med kyla att göra då det endast låten när det börjar bli kallare ute.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
- pasen
Ljudet i videon är startmotorn.
Här är en TSB från honda via hondatech:
http://honda-tech.com/showpost.php?p=40 ... stcount=13
- turbobulten
Me gusta! Tack, ska ta en titt på detta. Måste säga att det är märkligt att detta fenomen är relaterat till temperatur.pasen skrev:Ljudet i videon är startmotorn.
Då kanske kedjan är frisk i alla fall, någon som verkligen vet hur en slapp kedja låter vid kalluppstart?
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
- pasen
Om det är kedjesträckaren borde den snarare låta mer när bilen är varm, då oljan är tunnare och du har ett lägre oljetryck.
Ett exempel på en S2000
Om kedjan är "slapp" så borde det generera fler problem än bara oljud, framförallt ge dig en felkod.
Nu vet jag iof inte om sträckaren i K20 har snarlik konstruktion som F20, men jag antar att principen är densamma när kedjan ska sträckas.
Ett exempel på en S2000
Om kedjan är "slapp" så borde det generera fler problem än bara oljud, framförallt ge dig en felkod.
Nu vet jag iof inte om sträckaren i K20 har snarlik konstruktion som F20, men jag antar att principen är densamma när kedjan ska sträckas.
- Yobaman
Det är inte riktigt så enkelt. Min spännare består av en liten kolv med kuggtänder längst med kolven. Inuti finns ett kugg som gör att när spännaren sträcker kedjan och går förbi en tand på kugget så låser den sig i det läget och kan inte gå tillbaks hela vägen till noll. Kolven hålls alltså ut istället för att glida tillbaka hela vägen när oljetrycket försvinner.pasen skrev:Om det är kedjesträckaren borde den snarare låta mer när bilen är varm, då oljan är tunnare och du har ett lägre oljetryck.
På min gamla sträckare var kuggen slitna och det gjorde att kolven gick tillbaks för långt när bilen stängdes av. Det orsakade då att när man startar bilen så är spännaren inte spänd den första sekunden innan oljetrycket kommer och kedjan rasslar mot kedjeguiden.
Efter bytet av min spännare försvann problemet men ibland låter det ändå, just när den är kall. Dock mycket mer sällan än innan bytet då det lät vid varje start. Nu händer det nån gång i veckan men det blir kallare också. Har motorvärmare så den är nästan alltid uppvärmd. Vet inte vad det beror på riktigt och har frågat Malkolm som bytte min spännare men har inte fått något svar.
Övre kedjeguiden byttes vid samma tillfälle mot en uppdaterad variant som sitter i nyare motorer (kommer inte ihåg vilken). Den är bredare och gör det i stort sett omöjligt för kedjan att hoppa.