Hjälp!! Min Civic bråkar med mig!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Stoffe

Hej!

Jag har en Civic -88 (1.6an) vars motor bråkar med mig. Jag ska fösöka beskriva problemet så utförligt som möjligt och hoppas att ni har nått tips om vad det kan vara!

Scenario 1 - stillastående:
Jag startar bilen och låter den stå. Motorn går fint utan problem. När den börjar bli varm så sätter den helt plötlsigt igång och varva upp och ner. Den varvar upp till typ 3000 varv, varvar i typ 5 sekunder (ibland längre), slutar varva i typ en sekund, och börjar sedan varva igen i typ 5 sekunder. Så håller den på upp och ned allt mellan 15 sekunder och kanske 2 minuter. Sen slutar den lika plötsligt som den börjat, och går ned på fin tomgång igen (nu med lägre tomgång än innan den började varva för bilen är varm och ingen automatchoke(?) behövs).

Scenario 2 - under körning:
När bilen är kall går den bra! När bilen är varm går den som en oljad blixt! Men när man kör med bilen "från kall till varm" så börjar den varva precis som beskrivet ovan. Kör jag landsväg runt 3000 varv så märks det inte så mycket annat än nått litet hack och host. Står jag vid rödljus och ska iväg och "petar" på gasen samtidigt som den börjat varva så tappar den allt drag (uppenbarligen får den helt fel blandning(?)) och börjar hacka och hosta. Å andra sidan, om jag har högre fart och tar mig förbi 3000 varv upp på höga varv så drar den på för att sedan fortsätta varvproceduren om jag kopplar ur och släpper gasen. Den slutar oftast bråka ganska fort (kanske efter 30-60 sekunder) och så går den klockrent igen utan några som helst bekymmer. Sedan kan det komma tillbaka igen efter en kvart, och ibland kommer det inte tillbaka alls (under lång tid).

Jag kan ju nämna också att om jag stänger av motorn när den ligger och varvar på 3000 varv så kan man glömma att kunna starta den på ett tag (typ 5-10 minuter).

Snälla! Hjälp mig! Vad är det som händer? Är det tempgivaren? Är det nån annan sensor? Är det omöjligt att säga? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]

Explain to me like I'm a child! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]

- Kristofer.
Kristofer Dovstam
Mattias I
Bil: Civic
Namn: Mattias Ingvarsson

Vision här på forumet hade en (84:a har ja för mig) rex. den gick också lite upp och ner i tomgången. va ett tag sen så jag minns inte riktigt om det va bara när den va kall eller varm. kunde varit hela tiden med. Tyvärr glömt. kan kolla med han om det. Men senare kom det fram genom en kille som rostlagade den att han trodde att någon slang läckte. det stämde rätt bra. Han klämde lite här o där o vips så slutade det. Måste varit något som har med luft o göra för den läckte ju inget. Men när han klämde åt så slutade det, släppte han fortsatte det. Vet inte men testa och kläm lite här o där. Ville bara ge ett tips. Vet dock ej om det är det. Kolla även main relät. Det kan ha med att göra om att den inte startar. Har det problemet på min bil för tillfället men det ska bytas så fort den kommer hem från lack!
Mattias Ingvarsson, Kalmar

Passat -16
Civic Ek

Tidigare Hondor:
Accord diesel -06
Aquatrax F12X -06
Aquatrax R12X -06
CBR1000RR -06
Civic EK3 -00
CBR 1000RR -04
CBR 929rr -00
Crx VT -91 [b]SS - 1,25,66[/b]
Del Sol Esi -93
Stoffe

Tack för tipset!

Jag ska ta och klämma lite på slangarna... lite bökigt bara att jag måste "vänta" eller "passa på" när den väl börjar strula... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wacko.gif[/img]

Hur kollar jag main relät förresten?
Kristofer Dovstam
m50_micke

jag har precis samma problem med min...skulle bli jävligt glad för lite hälp...pleeese
Michael Kastari
Mattias I
Bil: Civic
Namn: Mattias Ingvarsson

relät har jag inte en aning om. bara en sak jag tror. Kanske är någon som vet det bättre här. Men det kan man byta eller löda om. Men slangarna då. Killen som hittade felet drog liksom åt med handen runt slangarna. Det va alltså ett litet hål där bilen kunde ta tjuvluft ifrån. Så testa o knip åt lite här o där där du vet att det är luft slangar. Lite svårare för din del då det kommer ibland. Vision hade det konstant så det va ju lite lättare då men hoppas det är något sånt här annars får du kolla med någon annan [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] lycka till!
Mattias Ingvarsson, Kalmar

Passat -16
Civic Ek

Tidigare Hondor:
Accord diesel -06
Aquatrax F12X -06
Aquatrax R12X -06
CBR1000RR -06
Civic EK3 -00
CBR 1000RR -04
CBR 929rr -00
Crx VT -91 [b]SS - 1,25,66[/b]