felavgasvärde på besiktning
Besiktigade min crx vt idag och fick 2:or på avgasvärde om någon har några tips?
Värdena är (gränsvärde inom parantes)
CO: 0,7 (0,5)
HC: 230 (100)
CO 2500: 0,5 (0,3)
Lambda: 1,08 (0,97-1,03)
Vet att sista slutröret innan slutburken jag slängde ihop lite snabbt är inte helt tät (läcker ytterst lite), fick felkod lambda sond när jag ställde på bilen men efter lite ny bensin så har det inte kommit igen. Några tips? lambda? katten?
Bilen går jätte bra och ryker inget.
Läste lite i denna tråden men blev inte mycket klokare
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... avgasvärde" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... asvärde</a>
När jag mäter på lambdorna om den är hel eller inte med multimeter vilka värden ska jag ha då?
Värdena är (gränsvärde inom parantes)
CO: 0,7 (0,5)
HC: 230 (100)
CO 2500: 0,5 (0,3)
Lambda: 1,08 (0,97-1,03)
Vet att sista slutröret innan slutburken jag slängde ihop lite snabbt är inte helt tät (läcker ytterst lite), fick felkod lambda sond när jag ställde på bilen men efter lite ny bensin så har det inte kommit igen. Några tips? lambda? katten?
Bilen går jätte bra och ryker inget.
Läste lite i denna tråden men blev inte mycket klokare
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... avgasvärde" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... asvärde</a>
När jag mäter på lambdorna om den är hel eller inte med multimeter vilka värden ska jag ha då?
Senast redigerad av BOB den 17 maj 2005, 17:43, redigerad totalt 1 gånger.
Robert Gustafsson
attitudemotorclub.com
attitudemotorclub.com
Testa att tanka i ett par liter etanol E85 innan nästa besiktning så kan det gå vägen. Prova med ~30% etanol, ska påverka CO och HC, frågan är hur stor skillanden blir.
Gjorde själv det idag, tyvärr upptäckte killen att avgassystemet läcker i en skarv så han mätte aldrig upp värdena..
Gjorde själv det idag, tyvärr upptäckte killen att avgassystemet läcker i en skarv så han mätte aldrig upp värdena..
Senast redigerad av PatrikB den 17 maj 2005, 18:08, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Berglund
Honda Prelude Si -93
Honda Prelude Si -93
-
hondapower
- Been thanked: 3 times
om bilen har stått avställd under vintern och inte underhållts kört så skulle ja tippa på att det handlar om gammla rester i motorn från gammal olja och annat skit.
ja fick själv höga värden av alla tre men klarade mig iaf(pga en snäll bes gubbe).
prova att byta motor olja och gasa ur den och sen slå i ny fin olja igen så ska du nog klara dig.
ja hade iaf bra värden efter att ja gjort d när ja kollade avgas värdena efteråt för säkerhets skull.
om inte så brukar ju K-sprit göra sitt till höga avgas värden.
ja fick själv höga värden av alla tre men klarade mig iaf(pga en snäll bes gubbe).
prova att byta motor olja och gasa ur den och sen slå i ny fin olja igen så ska du nog klara dig.
ja hade iaf bra värden efter att ja gjort d när ja kollade avgas värdena efteråt för säkerhets skull.
om inte så brukar ju K-sprit göra sitt till höga avgas värden.
Senast redigerad av hondapower den 17 maj 2005, 21:00, redigerad totalt 1 gånger.
K-sprit - Etanol, samma sak. . förutom att k-spriten är rätt mycket dyrare. Får inte en liter för 7:- iaf..
http://www.etanol.nu
http://www.etanol.nu
Patrik Berglund
Honda Prelude Si -93
Honda Prelude Si -93
kristian: varför tror du katalysator? om en katalysator lägger av så brukar den smälta och det brukar man kunna höra om man knackar på den annars brukar dom funka (om jag fattat det rätt)
Bilen har varit påställd typ 2 veckor och har körde på mantorp så ordentligt urblåst är den.
jag och en kompis har suttit och funderat lite och tror på någon av lambdorna, ska mäta upp dom om dom funkar när jag får tid och smörja upp alla kontakter.
k-sprit vet jag funkar på gamla förgasar bilar, men kan man få alla värdena inom gränserna med ksprit? men man löser ju egentligen inte problemet med det ju....
Bilen har varit påställd typ 2 veckor och har körde på mantorp så ordentligt urblåst är den.
jag och en kompis har suttit och funderat lite och tror på någon av lambdorna, ska mäta upp dom om dom funkar när jag får tid och smörja upp alla kontakter.
k-sprit vet jag funkar på gamla förgasar bilar, men kan man få alla värdena inom gränserna med ksprit? men man löser ju egentligen inte problemet med det ju....
Robert Gustafsson
attitudemotorclub.com
attitudemotorclub.com
jag hade 359 i år men har du ca 10 liter i tanken så häller du i ca 6liter T-röd ( den får jag gratis ) då kommer den ner på ca 40-70 på hc ( du borde kuna ta något med mycke alkohål och hälla i det beror ju på vad man jobbar med vad man stoppar i [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img]
[i]<span style='color:red'>Michael Nissen</span>[/i]
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 53 times
lambdavärdet beror nog på läckage som du säger eller lambdorna.
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 53 times
<a href="http://www.honda.co.uk/owner/CRXManual/62sh222/6-18.pdf" target="_blank">http://www.honda.co.uk/owner/CRXManual/ ... -18.pdf</a>
Oskar Johansson
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
när katalysatorn bärjar sticka blir de typ sjunk i den (om man kollar från grenrörs sidan så e de insjunket) min katalysator ser ut så å jag får högt CO och lambda...
de kan ju åxå va en komination av olje läckage och katalysator eller bara på olje läck... de kan inte va pga avgasläckage då hadde du inte fått de HC värdet
de kan ju åxå va en komination av olje läckage och katalysator eller bara på olje läck... de kan inte va pga avgasläckage då hadde du inte fått de HC värdet
Kristian, Hondalös.
<!--QuoteBegin-Kristian+17 May 2005, 21:44:40--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian @ 17 May 2005, 21:44:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->när katalysatorn bärjar sticka blir de typ sjunk i den (om man kollar från grenrörs sidan så e de insjunket) min katalysator ser ut så å jag får högt CO och lambda...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141586"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
men om den hade haft oljeläckage hade det gått åt olja och den borde rykt och luktat men ingen olja försvinner och den ryker inget och luktar inget. eller??
men räknas inte lambda värdet ut utav vad dom andra värdena (typ procentuellt på något sätt) så det ska man nog inte kolla på innan man vet att dom andra värdena är ok.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=141586"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
men om den hade haft oljeläckage hade det gått åt olja och den borde rykt och luktat men ingen olja försvinner och den ryker inget och luktar inget. eller??
men räknas inte lambda värdet ut utav vad dom andra värdena (typ procentuellt på något sätt) så det ska man nog inte kolla på innan man vet att dom andra värdena är ok.
Robert Gustafsson
attitudemotorclub.com
attitudemotorclub.com
Har mätt på lambdorna idag och får inget värde från någon av dom, jag tror jag har gjort rätt. Gjorde som en kompis gjorde på sin opel, och han hade likadana värden när hans lambda inte gav något värde.
Om någon har gjort det innan så får ni gärna skriva hur man gör så jag vet om jag gör rätt..
Om någon har gjort det innan så får ni gärna skriva hur man gör så jag vet om jag gör rätt..
Robert Gustafsson
attitudemotorclub.com
attitudemotorclub.com
- Paul H

- Bil: Civic
- Namn: Paul Tuveneld
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 2 times
Har fått för höga avgasvärden på min CRX VT ett par gånger och då har det berott på att katalysatorn har varit för kall, metallerna i den behöver ha en ganska hög temperatur för att fungera. Efter att bes.gubben körde en runda så blev det bra igen!
Till nästa gång så kör en rejäl omväg så katten blir varm och stå inte för länge utanför och vänta så löser det sig nog.
Till nästa gång så kör en rejäl omväg så katten blir varm och stå inte för länge utanför och vänta så löser det sig nog.
Paul Tuveneld
<!--QuoteBegin-Paul H+19 May 2005, 18:03:52--><div class='quotetop'>QUOTE(Paul H @ 19 May 2005, 18:03:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har fått för höga avgasvärden på min CRX VT ett par gånger och då har det berott på att katalysatorn har varit för kall, metallerna i den behöver ha en ganska hög temperatur för att fungera. Efter att bes.gubben körde en runda så blev det bra igen!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=142498"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
bilen var varm körd och mätte även en gång idag efter att ha kört bilen ordentligt varm, men det blev inte bättre.
är det så att jag mäter rätt så är det antagligen lambdorna som gör att det blir fel värden i och med att dom inte skickar ut någon signal. ska även serva bilen så allt sånt är fräscht.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=142498"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
bilen var varm körd och mätte även en gång idag efter att ha kört bilen ordentligt varm, men det blev inte bättre.
är det så att jag mäter rätt så är det antagligen lambdorna som gör att det blir fel värden i och med att dom inte skickar ut någon signal. ska även serva bilen så allt sånt är fräscht.
Robert Gustafsson
attitudemotorclub.com
attitudemotorclub.com
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
jag hade lite läkage på min sedan vti.. avsaknaden av en packning mellan katten och resten av systemet bakåt (aja baja uppsala avgasteknik!) gjorde att alla världen blev helt knepiga.. mitt HC vandrade mellan 50-2000 och alla andra världen vandrade.. ju mer man gasade på ju mer stabila blev dom..
jag tog hjälp av LERNIA här hemma för att testa fram vad de var som var fel... kan säga att K-sprit hjälpte INTE i de fallet.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
testade också att byta kat. utan nån förbättring.. innan jag testa att stoppa i en packning.. lite dyrt att åka å testa hos SBP om värdena är rätt.
lycka till å hoppas de löser sig!
jag tog hjälp av LERNIA här hemma för att testa fram vad de var som var fel... kan säga att K-sprit hjälpte INTE i de fallet.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
testade också att byta kat. utan nån förbättring.. innan jag testa att stoppa i en packning.. lite dyrt att åka å testa hos SBP om värdena är rätt.
lycka till å hoppas de löser sig!
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
Hej! Hoppas jag får låna tråden lite..Det börjar närma sig besiktning så jag tänkte höra om jag sitter i skiten när jag har rensat katalysatorn. Vad har jag för möjligheter? En ny kostar ju mer än en skjorta...För k-sprit löser väl inte problemet?
Kör en civic 1.6 91:a.
Herman Holmberg @ herman2@telia.com 073-0914391
Civic 1.6i ed7 -91
Civic 1.6i ed7 -91
<!--QuoteBegin-Holmberg+2 Jun 2005, 20:23:11--><div class='quotetop'>QUOTE(Holmberg @ 2 Jun 2005, 20:23:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hej! Hoppas jag får låna tråden lite..Det börjar närma sig besiktning så jag tänkte höra om jag sitter i skiten när jag har rensat katalysatorn. Vad har jag för möjligheter? En ny kostar ju mer än en skjorta...För k-sprit löser väl inte problemet?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=148426"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
du kommer garanterat inte igenom utan en fungerande katalysator.. så de e bara ta å bita i de sura äpplet å skaffa fram en ny (kolla på skroten, de blir ju billigare jallfall) eller om du kan låna en katalysator av någon för besiktningen
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=148426"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
du kommer garanterat inte igenom utan en fungerande katalysator.. så de e bara ta å bita i de sura äpplet å skaffa fram en ny (kolla på skroten, de blir ju billigare jallfall) eller om du kan låna en katalysator av någon för besiktningen
Kristian, Hondalös.
Nu börjar detta bli lite jobbigt, Har bytt lambda sonderna, kollat över alla slangar till insuget, servat bilen med nya stift och olja, Tätat en liten liten läcka vid grenröret. och fortfarande så är värdena fel. Lambda värdet och co värdet har jag fått godkännda (visserligen var co på 2500varv lite högt sist), men HC värdet är fortfarande för högt, Och detta betyder ju att förbränningen inte är helt ok.
Några tips???
Några tips???
Robert Gustafsson
attitudemotorclub.com
attitudemotorclub.com
<!--QuoteBegin-andno+27 Jun 2005, 12:15:51--><div class='quotetop'>QUOTE(andno @ 27 Jun 2005, 12:15:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Får du inte ut någon felkod från ECUn?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=157829"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
nopp inte efter jag bytt lambdorna.....
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=157829"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
nopp inte efter jag bytt lambdorna.....
Robert Gustafsson
attitudemotorclub.com
attitudemotorclub.com
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
Är du säker på att det inte är katten då? Högt CO 2500 värde samt högt HC värde är exakt symptomen på en dålig katt!
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
-
MoRoN
- Bil: Prelude 2.2vti
- Namn: Patrik Pawlak
På min prelle hade spjällhuset spökat o då hade jag högt hc värde. KOLLA SPJÄLLHUSET!!! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
efteråt så hade jag typ 022(219-230) i hc, 0.0(0.3) i co. värdena inom parantes är dom som jag hade innan!
simma lungt. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
efteråt så hade jag typ 022(219-230) i hc, 0.0(0.3) i co. värdena inom parantes är dom som jag hade innan!
simma lungt. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Patrik Pawlak
stockholm
stockholm