Hej
Skulle behöve lite info om min honda civic 1,5 LSI - 1992
Den har rullat 9000 mil bara och kopplingsvajern gnisslar när man trycker ner kopplingen,kopplingen tar bra som bara den.
Men mycket irriterande ljud,låter som om man spänner en fjäder kan man säga
Bilen har stått i garage och inte varit vinterkörd hittils så det finns inge rost alls på bilen så vajern kan väl inte hunnit rosta???
Frågan:
1) Behöver vajern smörjas upp?Gör man sånt på service?
2) Eller är den på G att gå av helt enkelt?
vore tacksam för svar
Mvh
//Danne
Gnisslande kopplings vajer
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
visserligen är min REX från -86, men kopplingsvajern behöver jag smörja upp nån gång i halvåret, vad jag vet så är den varken sliten eller rostig...
ett tips om du tänkt smörja din, är att köpa teflon-spray, klart överlägsen alla andra sprayer......
ett tips om du tänkt smörja din, är att köpa teflon-spray, klart överlägsen alla andra sprayer......
-
sk8micke
- Bil: prelude bb6
- Namn: Micke svensson
- Been thanked: 2 times
antar att du har samma som esi och då e det hydraulisk koppling! går ej att smörja va ja vet!låter likandant på min ma civic! vill oxå bli avme det! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img]
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style
www.garaget.org/sk8micke
kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
www.garaget.org/sk8micke
kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
brukar va kopplings pedalen som låter... smörj den där den är ledad... ta typ lithium fett på spray..de kommer åt bra... om de knäpper om kopplingen så brukar de va fjädern som drar tillbaka kopplings pedalen som har grävt ett litet jack i pedalen... de ljudet går att lösa på samma sätt (tillfälligt jallafall)
Kristian, Hondalös.
min är trög som fan ist! bara att smörja lr?
fattar itne hur man får ur vajern....det är ju en "plupp" i båda ändar?
fattar itne hur man får ur vajern....det är ju en "plupp" i båda ändar?
<span style='color:black'>Lars Lundholm</span>
det är inte farten som dödar, det är smällen.
eller som vi cowboys säger: its not the fart that kills, its the smell.
det är inte farten som dödar, det är smällen.
eller som vi cowboys säger: its not the fart that kills, its the smell.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
hej polisen. det verkar som att du också har wire iallafall...
det bästa du kan göra är att ta bort hela wiren och hänga upp den i ena änden, för att där liksom "hälla" ner sprayen, wiren är färdigsmörjd när det rinner ut rent smörjmedel ur andra änden.....
fast jag sprayar/smörjer min på plats, sprayer lite från båda hållen, ett helvete att komma åt vid växellådan bara.....
det bruka funka ett tag, men nästa gång ska jag ta bort min.......
det bästa du kan göra är att ta bort hela wiren och hänga upp den i ena änden, för att där liksom "hälla" ner sprayen, wiren är färdigsmörjd när det rinner ut rent smörjmedel ur andra änden.....
fast jag sprayar/smörjer min på plats, sprayer lite från båda hållen, ett helvete att komma åt vid växellådan bara.....
det bruka funka ett tag, men nästa gång ska jag ta bort min.......
Senast redigerad av Malkolm den 9 september 2004, 14:12, redigerad totalt 1 gånger.