Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
öppet vs orginalbox+insats
Jag har moddat lite, och dratt ett insug direkt ifrån fronten rakt upp till insugsdelen på orginalluftfilterboxen, min tanke är att köpa ett insatsfilter modell bättre.

såhär ser det ut på själva bilen:

Eller borde jag tabort allt och sätta på öppet filter direkt? det känns som att den lösningen jag har atm är betydligt bättre än att sätta på ett öppet då det öppna drar in mer varmluft känns det som iaf:P
tips?

Eller borde jag tabort allt och sätta på öppet filter direkt? det känns som att den lösningen jag har atm är betydligt bättre än att sätta på ett öppet då det öppna drar in mer varmluft känns det som iaf:P
tips?
Senast redigerad av pr0ny den 22 februari 2006, 17:05, redigerad totalt 1 gånger.
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
<!--QuoteBegin-pr0ny+22 Feb 2006, 17:04:49--><div class='quotetop'>QUOTE(pr0ny @ 22 Feb 2006, 17:04:49)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag har moddat lite, och dratt ett insug direkt ifrån fronten rakt upp till insugsdelen på orginalluftfilterboxen, min tanke är att köpa ett insatsfilter modell bättre.
tips?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=247729"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
luffarturbo! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img] Men tänk på att ett öppet filter är mindre restrektivt och man tjänar lite pga det. Men du kanske kan få tag på ett insatsfilter som e motsvarande. =)
tips?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=247729"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
luffarturbo! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img] Men tänk på att ett öppet filter är mindre restrektivt och man tjänar lite pga det. Men du kanske kan få tag på ett insatsfilter som e motsvarande. =)
Senast redigerad av killme413 den 26 februari 2006, 18:42, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Larsson
jag har gjort nästan likadant, men jag har att litet avbrott mellan slangen och lådan för att slippa få in vatten i motorn... de e inge kul å råka åka igenom en lite för djup vatten pöl, av någon outgrundlig anledning så tittar stakarna ut genom blocket då [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Kristian, Hondalös.
röret är typ räfflat på insidan och går uppåt, så för att vatten ska kolla upp till filtret så måste det klättra upp för alla refflor och sen klättra igenom filtret och fortsätta upp igenom insugningslangen sen in i motorn =) well, risken att den skulle få sig en kallsup är inte jättehög om man säger så, men visst det är la möjligt =)
Men vad tror ni? kan inga veteranrävar komentera detta? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
Men vad tror ni? kan inga veteranrävar komentera detta? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
0707396659
0707396659
-
Andreas79
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
- Been thanked: 1 time
Jag hade valt ett öppet filter istället
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
okej? varför? sånna svar är tyvärr meningslösa=) jag behöver ju förstå varför annars kvittar det ju, skulle luftflödet bli bättre i ett öppet filter? bilen är ju inte överladdad, så hur mycket behövs det igentligen?
0707396659
0707396659
<!--QuoteBegin-Andreas79+22 Feb 2006, 20:41:33--><div class='quotetop'>QUOTE(Andreas79 @ 22 Feb 2006, 20:41:33)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag hade valt ett öppet filter istället
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=247820"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
varför det?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=247820"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
varför det?
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Detta är en utmärkt lösning Ronny. Ett insatsfilter så blir det perfekt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
jag pluggade den bara, jag antog att det är ett spjäll som öppnar sig när man plattar, mao en vanlig vacumslang. resonansburken såg redigt hämmande ut faktiskt, och stor som satan va den med =(
well,det blir nog ett insatsfilter, nån som kan rekomendera nått prisvärt?
well,det blir nog ett insatsfilter, nån som kan rekomendera nått prisvärt?
0707396659
0707396659
-
Andreas Lundgren
- Bil: Honda TSX
- Namn: Andreas Lundgren
Fin fint denna lösning är kalas ju! kör med det på min VT med:)
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943
Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07
Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
HPC-member #943
Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07
Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
Får man fråga var du har köpt röret någonstans?
Jag är själv sugen på att dra in lite kalluft till luftfiltret.
Jag är själv sugen på att dra in lite kalluft till luftfiltret.
<span style='font-family:arial'><span style='color:red'><span style='font-size:9pt;line-height:100%'>[b]Mvh
Christian Hedström</span>
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>CTR-04, DC-Sport 4-2-1 exhaust manifold, 5zigen Pro Racer A-spec, AEM V2, K-Pro[/b]</span></span></span>
Christian Hedström</span>
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>CTR-04, DC-Sport 4-2-1 exhaust manifold, 5zigen Pro Racer A-spec, AEM V2, K-Pro[/b]</span></span></span>
Det fungerar säkert bra med den lösningen du har. Men ett CAI är ju att rekomendera, då slipper du oroa dig för varmluft.
Jonas Edbom,
BOBKIT carstyling,
Välkommen till oss!
www.bobkit.se
08-54900400
info@bobkit.se
Vi finns i STOCKHOLM!
BOBKIT carstyling,
Välkommen till oss!
www.bobkit.se
08-54900400
info@bobkit.se
Vi finns i STOCKHOLM!
det blir ju om cai typ. chedsta bara att köpa ett lämpligt rör helst flexa lite överallt, biltema, byggvaruhus, jag har använt mig av en isolerad typ, är till ventelation, och är väldigt kraftig, och flexi, 100mm i diameter typ
0707396659
0707396659
Ja, möjligt att det blir ungefär som ett CAI, men dock ej till fördel med räfflorna på insidan om röret.
Jonas Edbom,
BOBKIT carstyling,
Välkommen till oss!
www.bobkit.se
08-54900400
info@bobkit.se
Vi finns i STOCKHOLM!
BOBKIT carstyling,
Välkommen till oss!
www.bobkit.se
08-54900400
info@bobkit.se
Vi finns i STOCKHOLM!
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Enligt mig bästa och billigaste modden är så du har det plus ett insatsfilter modell sport.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
<!--QuoteBegin-J-E+26 Feb 2006, 18:14:25--><div class='quotetop'>QUOTE(J-E @ 26 Feb 2006, 18:14:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ja, möjligt att det blir ungefär som ett CAI, men dock ej till fördel med räfflorna på insidan om röret.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=249655"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
eftersom de e så kort rör och kommer bli lite av en trycksida kommer de knappast spela någon roll... om man mäter tryckfallet över en normal rör böj så kommer den säkerligen ge minst lika högt tryckfall och ha mindre tryck att jobba med eftersom den knappast går att rikta så rakt emot luftströmmen som en slang gör
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=249655"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
eftersom de e så kort rör och kommer bli lite av en trycksida kommer de knappast spela någon roll... om man mäter tryckfallet över en normal rör böj så kommer den säkerligen ge minst lika högt tryckfall och ha mindre tryck att jobba med eftersom den knappast går att rikta så rakt emot luftströmmen som en slang gör
Kristian, Hondalös.