Gnissel!
- c0k3
- Bil: Honda Jazz-04
- Namn: Marcus Claesson
Tjenare!
Jo ja har en Honda Accord 90- 2.2i som det gnisslar om i framvagnen, det är främst när man kör i lite större gupp, t.ex. ett farthinder eller liknande, men även vid mindre gupp kan det låta.
Det låter ungefär som det låter när man sover på en sån där jobbig extrasäng som gnisslar varje gång man vrider sig.
Missljudet kommer från framhjulen nånstans, typ fjädringen lr nått sånt. Nån som har haft samma problem? Är det dyrt å fixa? Tacksam för svar MVH Marcus
[attachment=16649:attachment]
Jo ja har en Honda Accord 90- 2.2i som det gnisslar om i framvagnen, det är främst när man kör i lite större gupp, t.ex. ett farthinder eller liknande, men även vid mindre gupp kan det låta.
Det låter ungefär som det låter när man sover på en sån där jobbig extrasäng som gnisslar varje gång man vrider sig.
Missljudet kommer från framhjulen nånstans, typ fjädringen lr nått sånt. Nån som har haft samma problem? Är det dyrt å fixa? Tacksam för svar MVH Marcus
[attachment=16649:attachment]
Senast redigerad av c0k3 den 22 mars 2006, 13:42, redigerad totalt 1 gånger.
-
krollan
- Bil: del sol vti-t
- Namn: Kristofer Andersson
Det låter som att det kan vara bussningarna som e på bommen. Om du har möjlighet hissa upp bilen och kolla över gummibussningarna hur de ser ut.
Det är inte särskilt dyrt att byta runt 1500-2500 för fram och bakvagn men är lite små pilligt om man inte har tillgång till hydralpress eller något liknande.
Det är inte särskilt dyrt att byta runt 1500-2500 för fram och bakvagn men är lite små pilligt om man inte har tillgång till hydralpress eller något liknande.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Du har ett stag som går från vä till hö sida, tvärs över. Det är fäst i fjäderbenet och sedan sitter det två bussningar som är dragna i ramen till motorn. Du får lossa dessa bussningar och antingen byta ut dom eller fetta in dom.
Det tippar jag på iaf då bilarna jag mekar på jobbet har detta problem, det handlar då om SAAB och Daewoo oftast.
Det tippar jag på iaf då bilarna jag mekar på jobbet har detta problem, det handlar då om SAAB och Daewoo oftast.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
Okyu

- Namn: Kangwook Yu
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 25 times
kanske inte är det här som är fel men.........
På min gamla accord var bussningarna till främre krängningshämmaren slut, det gnisslade så fort du körde över gupp eller svängde.
kostade ca 40-50sek per bussning på honda.
syftar på nr 6-7
mvh okyu
edit: bild
På min gamla accord var bussningarna till främre krängningshämmaren slut, det gnisslade så fort du körde över gupp eller svängde.
syftar på nr 6-7
mvh okyu
edit: bild
Senast redigerad av Okyu den 22 mars 2006, 17:34, redigerad totalt 1 gånger.
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Nytt nr 0703885999
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Jag syftade på nummer 2 på den bilden, bara för att vara säker på vilken jag menar.
Senast redigerad av Dani den 22 mars 2006, 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
Freddy
- Namn: Freddy Bigun
alla är inne på bussningar och visst är det rätt det med.
jag hade själv jätte problem med just det gnisslet som du beskriver...
det gnissla konstant och jobbig var det... jag kunde stå still, kliva ur bilen och trycka ner höger framvagn (därifrån det kom) så gnissla det som fan...
jag fick en 2 på spindelleden just där gnisslet kom... jag bytte spindeln och sen dess har jag inte hört nått
civic 89 D16A6
det gnissla konstant och jobbig var det... jag kunde stå still, kliva ur bilen och trycka ner höger framvagn (därifrån det kom) så gnissla det som fan...
jag fick en 2 på spindelleden just där gnisslet kom... jag bytte spindeln och sen dess har jag inte hört nått
civic 89 D16A6
Freddy Bigün
Honda civic 98 EK3 1.5 vtec-e powa :) *brukis*
Honda Crx Turbo 91 D16Z5 *projekt*
Honda Civic 89 D16A6 brukisen *rost hög**skrot*
Honda Civic 89 D16A6 ner plockad *skrot*
Honda Crx 88 D16A6 skall strax plockas ner *skrot*
Honda Civic 89 D15B2 skall repareras och säljas *reparerad**såld*
Ford sierra 87 R.I.P
Ford sierra 87 R.I.P
<!--QuoteBegin-Freddy+23 Mar 2006, 01:00:31--><div class='quotetop'>QUOTE(Freddy 4 23 Mar 2006, 01:00:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->alla är inne på bussningar och visst är det rätt det med.
civic 89 D16A6
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=260040"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Word
Samma sak här, den nedre var det för mig.
Men det gnisslar bak för mig innan jag bytte trailings bussningen så de skulle ju kunna vara en bussning där fram o. Men jag satsaar stort på kulleden
civic 89 D16A6
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=260040"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Word
Men det gnisslar bak för mig innan jag bytte trailings bussningen så de skulle ju kunna vara en bussning där fram o. Men jag satsaar stort på kulleden
Anders Thelin
-
Freddy
- Namn: Freddy Bigun
<!--QuoteBegin-SirThelin+23 Mar 2006, 23:06:48--><div class='quotetop'>QUOTE(SirThelin 4 23 Mar 2006, 23:06:48)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Freddy+23 Mar 2006, 01:00:31--><div class='quotetop'>QUOTE(Freddy 4 23 Mar 2006, 01:00:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->alla är inne på bussningar och visst är det rätt det med.
civic 89 D16A6
Word
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=260502"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
det var den undre leden för mig med
civic 89 D16A6
Word
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=260502"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
det var den undre leden för mig med
Freddy Bigün
Ford sierra 87 R.I.P
Ford sierra 87 R.I.P
- c0k3
- Bil: Honda Jazz-04
- Namn: Marcus Claesson
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->kanske inte är det här som är fel men.........
syftar på nr 6-7
mvh okyu
edit: bild<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det var det som var felet. Nu undrar jag bara hur man byter de där, är det svårt? och vad ska man tänka på när man gör det?
syftar på nr 6-7
mvh okyu
edit: bild<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det var det som var felet. Nu undrar jag bara hur man byter de där, är det svårt? och vad ska man tänka på när man gör det?
Senast redigerad av c0k3 den 25 april 2006, 17:10, redigerad totalt 1 gånger.
-
Okyu

Inte svårt o byta, plocka ner, plocka ihop i omvänd ordning, du kanske får bända lite med en mejsel eller nåt om det har rostat fast.
Du kanske behöver hylsorna/rören som du trär i genom bussningarna ,dom brukar rosta sönder. (Nr:5 på bild) lika så brickorna men det lär du se.
Ps: Om du tycker att Hondas bussningar är för dyra, kolla med biltema, finns en sats för Ford Sierra som "kan" passa.
mvh okyu
Du kanske behöver hylsorna/rören som du trär i genom bussningarna ,dom brukar rosta sönder. (Nr:5 på bild) lika så brickorna men det lär du se.
Ps: Om du tycker att Hondas bussningar är för dyra, kolla med biltema, finns en sats för Ford Sierra som "kan" passa.
mvh okyu
Senast redigerad av Okyu den 25 april 2006, 19:55, redigerad totalt 1 gånger.
Civic EK4 -98
Nytt nr 0703885999
Nytt nr 0703885999
Hej!
Min framvagn gnisslar också exakt så som du beskriver.
Det roliga är att jag har försökt få bort detta irriterande gnissel.
Jag har bytt ALLA bussningar i hela bilen, bak och framvagn inkl. spindelleder.
Men, det gnisslar fortfarande! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
Så jag har gett upp jag får helt enkelt leva med det.
Men om någon har tips så tackar jag och tar emot!
Min framvagn gnisslar också exakt så som du beskriver.
Det roliga är att jag har försökt få bort detta irriterande gnissel.
Jag har bytt ALLA bussningar i hela bilen, bak och framvagn inkl. spindelleder.
Men, det gnisslar fortfarande! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
Så jag har gett upp jag får helt enkelt leva med det.
Men om någon har tips så tackar jag och tar emot!
MVH/Caroline Lundmark
qarolinelundmark@hotmail.com
Honda Civic VTi-92
Honda Civic VTi-92
-
moggesthlm
- Been thanked: 6 times
Är det bussningar från tex energy suspension? Vet att dom röda har en tendens att gnissla mer än dom svarta. Sen ska man även aplicera guckan som du får med bussningarna, görs inte det så gnisslar dom....
//Morgan Blom, Stockholm
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
-
Okyu

Kan också vara fjädrarna som gnisslar/knarrar, om du inte gjort det redan, pröva o fetta/smörja dom lite o se om ljudet försvinner.
Mvh okyu
Mvh okyu
Civic EK4 -98
Nytt nr 0703885999
Nytt nr 0703885999
Ja det är faktiskt dom röda från energy suspension [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]
Jag ska testa smörja fjädrarna, har tänkt på det men sen tänkte äsch det kan det väl inte vara. Där fick jag för det.
Men jag ropar inte "JAAA" än, jag börjar bli van nu, bara att höjja stereon. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
Men det är lite pinsamt när folk tittar när min bil kommer gnisslades över vägbulor...HAHAHAHA.
Jag ska testa smörja fjädrarna, har tänkt på det men sen tänkte äsch det kan det väl inte vara. Där fick jag för det.
Men jag ropar inte "JAAA" än, jag börjar bli van nu, bara att höjja stereon. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
Men det är lite pinsamt när folk tittar när min bil kommer gnisslades över vägbulor...HAHAHAHA.
MVH/Caroline Lundmark
Honda Civic VTi-92
Honda Civic VTi-92