Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Drivaxlar som bottnar på EG6
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Jag har nu bytt bussningar i framvagnen på min VTi HB -92 och eftersom den är så låg och har så hårda bussningar så bottnar drivaxlarna och helt sjuka vibrationer och skakningar uppstår i bilen. Jag har förstått att en höjning av bilen hjälper och jag höjde den lite för att ta mig hem, jag ska höja den ännu mer för att HELT bli av med problemet, MEN....
Om jag vill köra så lågt som innan, vad har jag för alternativ? Jag fick höra om Snowguy som kapade en drivaxel, är detta att rekomendera eller riskerar man att köra sönder nånting när man är uppe i höga hastigheter?
Om kapning av drivaxel inte är att föredra om jag vill köra med bilen lika låg som innan, vad ska jag göra? Är det bara att köpa anpassade drivaxlar eller vad kan jag göra för att ha en låg bil och utan att åka Lisebergsattraktioner samtidigt?
Måste ju finnas fler än mig som har en toklåg Civic med ES bussningar eller dylikt som råkat ut för samma problem, eller?
HILFE!!!
Om jag vill köra så lågt som innan, vad har jag för alternativ? Jag fick höra om Snowguy som kapade en drivaxel, är detta att rekomendera eller riskerar man att köra sönder nånting när man är uppe i höga hastigheter?
Om kapning av drivaxel inte är att föredra om jag vill köra med bilen lika låg som innan, vad ska jag göra? Är det bara att köpa anpassade drivaxlar eller vad kan jag göra för att ha en låg bil och utan att åka Lisebergsattraktioner samtidigt?
Måste ju finnas fler än mig som har en toklåg Civic med ES bussningar eller dylikt som råkat ut för samma problem, eller?
HILFE!!!
Senast redigerad av Dani den 27 mars 2006, 19:22, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Det är inte att de bottnar, utan att de är slitna och sedan när du ändrar slitläge på dem så vibrerar dem, om de skulle bottnat hade jag haft exakt samma problem. Jag tror din inre knutar är på gång att skita sig.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
JAG personligen hade nog inte vågar kapa mitt av o svetsa ihop, linus kapa ju inne i knuten o fick bygga om lite har jag för mig, skulle man kapat mitt i axeln så ska det mycke till för att få det exakt balanserat igen tror jag
nåt annat sätt än så som linus gjorde vet jag ej
nåt annat sätt än så som linus gjorde vet jag ej
- Dani
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-M Scotte+27 Mar 2006, 19:32:11--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 27 Mar 2006, 19:32:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det är inte att de bottnar, utan att de är slitna och sedan när du ändrar slitläge på dem så vibrerar dem, om de skulle bottnat hade jag haft exakt samma problem. Jag tror din inre knutar är på gång att skita sig.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=262021"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
OK, du e helt säker på det? För det vibrera ingenting innan jag bytte bussningar och inte heller när jag bytte på bara Vänster sida, det uppkom först när jag bytte på Höger sida oxå.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=262021"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
OK, du e helt säker på det? För det vibrera ingenting innan jag bytte bussningar och inte heller när jag bytte på bara Vänster sida, det uppkom först när jag bytte på Höger sida oxå.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
M Scotte
- Kontakt:
Nej, men då jag inte har problemet även om jag har min i botten kan det ju inte stämma att de bottnar. Tror att ditt stödlager, alternativt inre knutar är kass.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
har du rätt axel så ska den omöjligen kunna bottna.
kör du me itr drivis så är dne något längre o kan då ställa till problem.
enklaste sättet o kolla om den bottnar är o montera av o kolla om du har djupa jack i boten på "skålen" i den inre knuten...
kör du me itr drivis så är dne något längre o kan då ställa till problem.
enklaste sättet o kolla om den bottnar är o montera av o kolla om du har djupa jack i boten på "skålen" i den inre knuten...
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
Jag tror på de inre knutarna. Jag fick ju samma problem på min när jag slängde på coilisar på min. Kolla vinkeln på drivaxlarna nu och jämför med original då de ligger i princip vågrätt(har jag för mig iaf). Blir rätt mycket jobbigare läge för den inre knutarna att jobba i. Är då knuten sliten från början så tar det inte så lång tid innan den ger sig.
Henrik Mårdh #248
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
- Dani
- Kontakt:
OK killar, det jag funderar mest över är detta:
Förra veckan bytte jag bussningar på Vä sida = INGA VIBRATIONER
I Lördags bytte jag bussningar på Hö sida = VIBRATIONER UPPSTOD
Bilen är fortfarande lika låg som innan, jag har inte rört höjden.
VARFÖR BÖRJAR DEN VIBRERA NU MED DE NYA BUSSNINGARNA?
En sak till, går det att montera inre knuten fel på Vä drivaxel? Vi hade nämligen isär den och satte ihop igen eftersom inre knuten åkte ur mellanaxeln. Jag funderade om på om vi monterat inre knuten fel och det är därför som den vibrerar nu???
Förra veckan bytte jag bussningar på Vä sida = INGA VIBRATIONER
I Lördags bytte jag bussningar på Hö sida = VIBRATIONER UPPSTOD
Bilen är fortfarande lika låg som innan, jag har inte rört höjden.
VARFÖR BÖRJAR DEN VIBRERA NU MED DE NYA BUSSNINGARNA?
En sak till, går det att montera inre knuten fel på Vä drivaxel? Vi hade nämligen isär den och satte ihop igen eftersom inre knuten åkte ur mellanaxeln. Jag funderade om på om vi monterat inre knuten fel och det är därför som den vibrerar nu???
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Dani
- Kontakt:
Nej hehe, tro mig när jag skriver vibrationer så e det inte såna vibrationer som när ratten skakar lite, HELA BILEN hoppade [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Nu e jag inte så hemma på Honda ännu,har precis köpt min första.Men jag har haft exakt samma fenomen på en Renault 5 GTE.Efter ett kopplingsbyte började bilen hoppa precis som om hjulet var äggformat och det skakade något fruktansvärt i bilen.Det visade sig att på inre knuten på drivaxeln (Trermad knut med runda lagringar i varje ände på armarna som ligger i en kopp i växellådan) saknades den ena lagringen på armen,så den hade bara 2 lagringar kvar.Kanske e samma konstruktion på Honda,jag vet inte,men det kanske kan va ett tips att kika på iallafall.
Mvh
Mogge
Mvh
Mogge
Morgan Lundahl
Helsingborg
------------------
Honda Accord Aerodeck 2,2 IES *Såld*
Helsingborg
------------------
Honda Accord Aerodeck 2,2 IES *Såld*
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
om allt är rätt monterat ska den inte kunna botna.
de du kolla de på ett sätt till.
1. upp med bilen på den sidan.
2.pallbok
3.dra i knuten i "obelastat" läge alltså dämparen ut spänd (hjulet i lyften) när du tar tag i drivaxlen ska där vara ett glap om du drar i den.
4. ta nu donkraften o lyft upp o belasta dämparen. sätt den t.ex på
skivan och lyft så du belastar dämparen som de är när du har bilen ner sänkt.
5.dra nu i drivaxlen igen o kän om där är glapp prova detta i max rattutslag åt båda håll. om glappet inte finns i axlen/knuten så har den botnat.
hoppas du förstog jag är inte värst bra på o beskriva...
de du kolla de på ett sätt till.
1. upp med bilen på den sidan.
2.pallbok
3.dra i knuten i "obelastat" läge alltså dämparen ut spänd (hjulet i lyften) när du tar tag i drivaxlen ska där vara ett glap om du drar i den.
4. ta nu donkraften o lyft upp o belasta dämparen. sätt den t.ex på
skivan och lyft så du belastar dämparen som de är när du har bilen ner sänkt.
5.dra nu i drivaxlen igen o kän om där är glapp prova detta i max rattutslag åt båda håll. om glappet inte finns i axlen/knuten så har den botnat.
hoppas du förstog jag är inte värst bra på o beskriva...
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
#828 Skåne/Löberöd
- Dani
- Kontakt:
Mogge: Jag ska ta ner drivaxlen och plocka loss inre knuten och titta ikväll efter jobbet.
Linus: Jag tog in den lite på lunchrasten och gjorde som du sa, i obelastat läge så hade jag ett litet litet glapp, några mm typ kändes det som.
Jag hann inte göra det med fulla rattutslag men när jag tryckte upp fjädern med raka hjul så var glappet ännu mindre. Och jag noterade att axeln från inre knuten pekade LITE snett uppåt ut mot yttre knuten. Det är illa eller?
Linus: Jag tog in den lite på lunchrasten och gjorde som du sa, i obelastat läge så hade jag ett litet litet glapp, några mm typ kändes det som.
Jag hann inte göra det med fulla rattutslag men när jag tryckte upp fjädern med raka hjul så var glappet ännu mindre. Och jag noterade att axeln från inre knuten pekade LITE snett uppåt ut mot yttre knuten. Det är illa eller?
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Dani
- Kontakt:
Det var lika mkt/lite på båda sidor.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Dani
- Kontakt:
Jag fick hjälp av Nisse med det och han säger att knuten gick att böja som den ska kunna böjas. Men vi får se, ska snart greja med den här på jobbet.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Dani
- Kontakt:
Det verkar inte va bättre än så.
Jag kände på de inre knutarna med en arbetskompis o han sa följande.
På vä sida är det antingen lagerstödet eller inre knuten som är kass.
På hö sida är det antingen lagerban i lådan eller inre knuten som är kass.
Jag höjde bilen 40mm på båda sidorna fram och felet försvann, jag kom upp i 130km/h utan att känna av några vibrationer. Vill det sig illa så får jag köra en hög bil och eventuellt missa Mantorp [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]
Jag vill inte åka ut med den och riskera att köra sönder en knut eller axel på långa rakan på Mantorp.
Vad tror ni om min arbetskamrats analys, e det knutarna eller lagerbanan och lagerstödet?
Jag kände på de inre knutarna med en arbetskompis o han sa följande.
På vä sida är det antingen lagerstödet eller inre knuten som är kass.
På hö sida är det antingen lagerban i lådan eller inre knuten som är kass.
Jag höjde bilen 40mm på båda sidorna fram och felet försvann, jag kom upp i 130km/h utan att känna av några vibrationer. Vill det sig illa så får jag köra en hög bil och eventuellt missa Mantorp [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]
Jag vill inte åka ut med den och riskera att köra sönder en knut eller axel på långa rakan på Mantorp.
Vad tror ni om min arbetskamrats analys, e det knutarna eller lagerbanan och lagerstödet?
Senast redigerad av Dani den 28 mars 2006, 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
M Scotte
- Kontakt:
Inre knut på (någon av) axlarna tror jag. Glöm inte att kontrollera stödlagret skick om du byter inre knut på vänster sida, om du byter knut och lagret är kasst kommer även den nya knuten paja efter kort tid.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92