K&N insatsfilter, ger det effekt?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
david-o

Var på micro idag och skulle köpa nytt filter till bilen för att kunna göra en service men fick prata med en försäljare jag inte riktigt blev klok på.
Han sa att K&N:s insatsfilter (altså filter som man sätter i orginal luftbox) inte ger någon effekt (och roligare ljud) utan då var man tvungen att köpa deras koniska filter.
Jag förklarade att jag ville prova det för att det skärmade av bättre mot varmluften i motorrummet och det kunde han iofs förstå men han hävdade ändå att det inte gav någon effekt.
Nu är det ju iofs ganska lite pllar det handlar om men jag blev förvånad för jag har fått för mig att alla K&N:s filter är gjorda för att ge lite mer effekt än orginal?
Dessutom får man väl lite gött ljud ändå om man tar bort resonanslådan?
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Jag kör med K&N insats i min org box till min ITR hybrid och det räcker till mer än väl. Ska kolla försäkerthetsskull med ett öppet om det blir skillnad i AF-värde i nästa vecka. Insats i boxwen med borttagen resonans har fungerat kanon i alla mina tidigare skepnader. Dessutom slipper man det jobbiga ljudet av öppet filter.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
david-o

Hehe, ok så du är inget fan av koniskt filterljud då med andra ord <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo-->
Men jag köpte iaf insatsfilter för jag tänkte testa, han ville nog bara få sålt det dyrare systemet men jag nöjer mig med detta.
Lär vara bättre än jamexfiltret jag har nu som sörplar i sig varmluft iaf.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
fockster

<!--QuoteBegin-david-o+7 May 2006, 18:48:46--><div class='quotetop'>QUOTE(david-o @ 7 May 2006, 18:48:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Var på micro idag och skulle köpa nytt filter till bilen för att kunna göra en service men fick prata med en försäljare jag inte riktigt blev klok på.
Han sa att K&N:s insatsfilter (altså filter som man sätter i orginal luftbox) inte ger någon effekt (och roligare ljud) utan då var man tvungen att köpa deras koniska filter.
[right][snapback]280529[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Kommer du ihåg namnet på försäljaren eller hur han såg ut??
[i]A[/i]ndreas [i]K[/i]arlsson
david-o

<!--QuoteBegin-fockster+8 May 2006, 00:14:15--><div class='quotetop'>QUOTE(fockster @ 8 May 2006, 00:14:15)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-david-o+7 May 2006, 18:48:46--><div class='quotetop'>QUOTE(david-o @ 7 May 2006, 18:48:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Var på micro idag och skulle köpa nytt filter till bilen för att kunna göra en service men fick prata med en försäljare jag inte riktigt blev klok på.
[right][snapback]280529[/snapback][/right]

Kommer du ihåg namnet på försäljaren eller hur han såg ut??
[right][snapback]280648[/snapback][/right]
Ja men jag vill inte sprida skitsnack om någon för en sån liten grej.
Som sagt så ville han säkert bara få sålt det dyrare systemet.
Är det av någon speciell anledning du undrar så skicka ett PM.
Baden - CH
Gisson
Bil: Honda Accord Aerodeck 2.2 ES 1997
Namn: Göran Johansson

Jag kör med K&N Panel/Insatsfilter och jag är nöjd. Hade en öppet Green Cotton på min förra Accord men tycker att insatsfiltret är lika bra
Göran Johansson
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
micke_011

<!--QuoteBegin-M Scotte+7 May 2006, 22:04:56--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 7 May 2006, 22:04:56)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag kör med K&N insats i min org box till min ITR hybrid och det räcker till mer än väl. Ska kolla försäkerthetsskull med ett öppet om det blir skillnad i AF-värde i nästa vecka. Insats i boxwen med borttagen resonans har fungerat kanon i alla mina tidigare skepnader. Dessutom slipper man det jobbiga ljudet av öppet filter.
[right][snapback]280560[/snapback][/right]

gör borttag av resonatorn stor skillnad?
//banned//
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Det gör hela skillnaden, har man den kvar på en EG så kan man likabra låta org-luftfilter också sitta kvar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar