Tråkig historia
Ville bara dela med mig av min sorg...
På väg upp till uppsalas drive-in besiktning med nymonterade kamaxlar och kamdrev(golden eagle)...
runt 5500rpm så går de ställbara kamdreven sönder, detta resulterar i ventilsallad och en lättad kamrem.
Vad detta beror på är en bra fråga, alla skruvar/muttrar osv var dragna ordentligt..
om materialet gett vika eller inte det vet jag inte, det överlåter jag till er spekulanter
På väg upp till uppsalas drive-in besiktning med nymonterade kamaxlar och kamdrev(golden eagle)...
runt 5500rpm så går de ställbara kamdreven sönder, detta resulterar i ventilsallad och en lättad kamrem.
Vad detta beror på är en bra fråga, alla skruvar/muttrar osv var dragna ordentligt..
om materialet gett vika eller inte det vet jag inte, det överlåter jag till er spekulanter
Senast redigerad av co2- den 20 maj 2006, 03:46, redigerad totalt 1 gånger.
[b]Edvin "Eddy" Eminovic [/b]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]Civic VT '90[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]Civic VT '90[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Beklagar sorgen! Är det sista man vill vara med om efter att ha lagt ner x antal 1000-lappar. Några tankar:
Dimensionen på materialet där de brustit ser klen ut vilket ställer stora krav på materialhållfastheten/kvalitén. Konstruktionen med fria "fästöron" för skruvarna är heller inte speciellt lyckad hållfasthetsmässigt för att ta upp kraften från remspännaren. Det är bättre med detta utförandet <a href='http://www.accountwizard.com/webimages/ ... 200-bb.jpg' target='_blank'>http://www.accountwizard.com/webimages/ ... -bb.jpg</a> eller liknande .
Det blir också extra belastning med kamaxlar med högre lyft men det måste dreven vara konstruerade för, tycker man. Det är ju i trimsammanhang man har nytta av ställbara drev. Jag skulle gått på leverantören om detta. Kolla också på andra forum (utländska) om du kan hitta någon med samma problem. Alltid bra att kunna referera till.
Dimensionen på materialet där de brustit ser klen ut vilket ställer stora krav på materialhållfastheten/kvalitén. Konstruktionen med fria "fästöron" för skruvarna är heller inte speciellt lyckad hållfasthetsmässigt för att ta upp kraften från remspännaren. Det är bättre med detta utförandet <a href='http://www.accountwizard.com/webimages/ ... 200-bb.jpg' target='_blank'>http://www.accountwizard.com/webimages/ ... -bb.jpg</a> eller liknande .
Det blir också extra belastning med kamaxlar med högre lyft men det måste dreven vara konstruerade för, tycker man. Det är ju i trimsammanhang man har nytta av ställbara drev. Jag skulle gått på leverantören om detta. Kolla också på andra forum (utländska) om du kan hitta någon med samma problem. Alltid bra att kunna referera till.
<span style='color:blue'>[i]Mats Berg[/i]</span>
- *PAPPOUS*
- Bil: Civic EK20
- Namn: Christian Kutsudakis
Satan vad tråkigt.
Håller med att det ser faktiskt lite klent ut.
Som Berg skrev så tycker jag oxå att du ska gå till tillverkaren med detta.Dom brukar vara rätt snabba på att ersätta.
Håller med att det ser faktiskt lite klent ut.
Som Berg skrev så tycker jag oxå att du ska gå till tillverkaren med detta.Dom brukar vara rätt snabba på att ersätta.
Honda Civic EK4 -00
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
N/A is the shit!
All motor K20
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
har inte hört detta om GE drev, men däremot sett det på BC dreven...
har varit uppe ett par trådar på olika amerikanska forum, och då har BC varit snabba med att ersätta med nya drev. Dock har dom bara spruckit och inte gått sönder helt och ställt till med sallad..
tåkigt att höra!
har varit uppe ett par trådar på olika amerikanska forum, och då har BC varit snabba med att ersätta med nya drev. Dock har dom bara spruckit och inte gått sönder helt och ställt till med sallad..
tåkigt att höra!
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Suzuki Swift Sport -14
- *PAPPOUS*
- Bil: Civic EK20
- Namn: Christian Kutsudakis
Jupp här är 2 bilder på trasiga drev från BC.

Och en bild på Todas kamdrev med spricka i.

Och en bild på Todas kamdrev med spricka i.

Honda Civic EK4 -00
N/A is the shit!
All motor K20
N/A is the shit!
All motor K20
-
Okyu

- Namn: Kangwook Yu
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 28 times
Aem, o GE
Senast redigerad av Okyu den 20 maj 2006, 09:46, redigerad totalt 1 gånger.
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Nytt nr 0703885999
-
Mattias
- Bil: Optima
- Namn: M Silverglantz
- Kontakt:
Nu blir MagnusL ledsen när han får se det där AEM-drevet.
Hur gick det igår Eddie?
Fick du ihop det sista på nya toppen?
Hur gick det igår Eddie?
Fick du ihop det sista på nya toppen?
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
<!--QuoteBegin-Okyu+20 May 2006, 09:40:18--><div class='quotetop'>QUOTE(Okyu 4 20 May 2006, 09:40:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Aem, o GE
[right][snapback]286230[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det där såg ju inte så jävla bra ut, precis sånna GE jag har <!--emo&:(-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/sad.gif[/img]<!--endemo-->
Beklagar co2, bara att ta nya tag.
Det där såg ju inte så jävla bra ut, precis sånna GE jag har <!--emo&:(-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/sad.gif[/img]<!--endemo-->
Beklagar co2, bara att ta nya tag.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
Fyfan vad tråkigt Edvin <!--emo&:(-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/sad.gif[/img]<!--endemo-->
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 37 times
- Kontakt:
Nu blir jag sjukt orolig eftersom Magnus köpt AEM 5-bultade, och jag kommer ha ansvar för att det funkar. De kamdrev jag satt högt på min lista över "dessa-ser-ut-att-vara-hållbara" får nog göras om. Skunk2s nyare kamdrev verkar dock klarat sig? Inga bilder på fler skräckexempel som någon kan lägga upp.
En sak att komma ihåg är att man vet inte bakgrunden till dessa haveri, kan ju lika bra vara höga lyft org lmd som knäckt kamdreven.
En sak att komma ihåg är att man vet inte bakgrunden till dessa haveri, kan ju lika bra vara höga lyft org lmd som knäckt kamdreven.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
<!--QuoteBegin-Okyu+20 May 2006, 09:40:18--><div class='quotetop'>QUOTE(Okyu 4 20 May 2006, 09:40:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Aem, o GE
Shit jag som har beställt Ge drev hoppas att det håller, <!--emo&:blink:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/blink.gif[/img]<!--endemo--> <!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
Shit jag som har beställt Ge drev hoppas att det håller, <!--emo&:blink:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/blink.gif[/img]<!--endemo--> <!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
-
Okyu

- Namn: Kangwook Yu
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 28 times
oja...va inte för oroliga, precis som scotte skrev, höga lyft org lmd kan vara orsaken liksom något annat, behöver juh inte vara dålig design/fabrikations fel på alla.
mvh okyu
Hittade H-T tråden, -GE- för den som har tid o lust.
<a href='http://honda-tech.com/zerothread?id=1306025' target='_blank'>http://honda-tech.com/zerothread?id=1306025</a>
mvh okyu
Hittade H-T tråden, -GE- för den som har tid o lust.
<a href='http://honda-tech.com/zerothread?id=1306025' target='_blank'>http://honda-tech.com/zerothread?id=1306025</a>
Senast redigerad av Okyu den 20 maj 2006, 12:24, redigerad totalt 1 gånger.
Civic EK4 -98
Nytt nr 0703885999
Nytt nr 0703885999
Kan ju säga att det inte blir ett par likadana igen iaf <!--emo&:P-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/tongue.gif[/img]<!--endemo-->
Ska maila GE och se vad dom säger om detta, får jag de ersatt blir man ju glad.
I vilket fall som helst så är bilen rullande snart igen, har monterat allt i nya toppen, måste skruva fast toppen och dit med org(!)kamdrev så är allt klart... <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
Ska maila GE och se vad dom säger om detta, får jag de ersatt blir man ju glad.
I vilket fall som helst så är bilen rullande snart igen, har monterat allt i nya toppen, måste skruva fast toppen och dit med org(!)kamdrev så är allt klart... <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
<!--QuoteBegin-M Scotte+20 May 2006, 11:01:42--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 20 May 2006, 11:01:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nu blir jag sjukt orolig eftersom Magnus köpt AEM 5-bultade, och jag kommer ha ansvar för att det funkar. De kamdrev jag satt högt på min lista över "dessa-ser-ut-att-vara-hållbara" får nog göras om.
[right][snapback]286262[/snapback][/right]
jag har aem 3bultade... någon som sett någon köra av dom?
[right][snapback]286262[/snapback][/right]
jag har aem 3bultade... någon som sett någon köra av dom?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Suzuki Swift Sport -14
Suzuki Swift Sport -14
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Har inte GEs nya drev mer än 3 bultar?
Jag kör med Fidanzas kamdrev någon som hört något om dom?
,Per
Jag kör med Fidanzas kamdrev någon som hört något om dom?
,Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Jag är helt inne på din linje.... dvs mekaniskt haveri någon annan stans.
En annan faktor är på den mänskliga sidan, ej rätt åtdragna, monterat beggade och slitna drev som kan ha all möjlig historia bakom sig m.m.
Jag tror inte dessa nya fräsha drev beter sig på detta sättet, då inte ens hemmabyggda drev betet sig på liknande sätt ( rally dårar, jänke dårar ).
Hur som helst en jävligt tråkig historia, hoppas att ni får klarhet i detta snarast.
En annan faktor är på den mänskliga sidan, ej rätt åtdragna, monterat beggade och slitna drev som kan ha all möjlig historia bakom sig m.m.
Jag tror inte dessa nya fräsha drev beter sig på detta sättet, då inte ens hemmabyggda drev betet sig på liknande sätt ( rally dårar, jänke dårar ).
Hur som helst en jävligt tråkig historia, hoppas att ni får klarhet i detta snarast.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Ringde till Golden Eagle MFG idag efter lite mailande...
Pratade med Robert där, riktigt trevlig kille, han sa att dessa kamdrev är äldre än fyra år och det har inte gjorts många av dessa heller...
Även designen var lånad på kamdreven från något annat företag.
Men men, vi fortsatte snacka och han kommer skicka ett par robustare kamdrev till mig som är deras egna design. Dom står för frakt och allt.
I vilket fall så är tror några att det kan bero på fjädrarna och även att jag inte bytte till ITR's LMA. Detta kan stämma, men nu är skadan skedd och ett nytt, förhoppningsvis ett vilt bygge kommer träda kraft.
Pratade med Robert där, riktigt trevlig kille, han sa att dessa kamdrev är äldre än fyra år och det har inte gjorts många av dessa heller...
Även designen var lånad på kamdreven från något annat företag.
Men men, vi fortsatte snacka och han kommer skicka ett par robustare kamdrev till mig som är deras egna design. Dom står för frakt och allt.
I vilket fall så är tror några att det kan bero på fjädrarna och även att jag inte bytte till ITR's LMA. Detta kan stämma, men nu är skadan skedd och ett nytt, förhoppningsvis ett vilt bygge kommer träda kraft.
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
noooooooooooooooooooooo bettan ju! :S
gött å höra de verkar ordna sig iaf.. inte misshandla bettan eddie!
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
Det som kan ta tid är att jag först måste skicka dreven till dom, sen ska han skicka nya till mig...
<!--QuoteBegin-TriXiE77+25 May 2006, 14:22:48--><div class='quotetop'>QUOTE(TriXiE77 4 25 May 2006, 14:22:48)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->noooooooooooooooooooooo bettan ju! :S
[right][snapback]288750[/snapback][/right]
<!--emo&:(-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/sad.gif[/img]<!--endemo-->... Men nu ska bettan bli snabbare!! <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo-->
[right][snapback]288750[/snapback][/right]
<!--emo&:(-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/sad.gif[/img]<!--endemo-->... Men nu ska bettan bli snabbare!! <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo-->
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
Gött de! <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo--> hur mycket har hon rullat nu?
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
MvH
där går de undan <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo-->
MvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->