Åldras Bensin
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Jag undrar om bensin åldras? Tänkte att om bilen tex står ute på vintern när det växlar i temp mellan över å under 0 strecket så bildas det kanske kondens å det är ju inte bra med vatten i bensinen.
Men om bilen står i ett varmt garage med ungefär samma temperatur hela tiden
ca 17 grader åldras bensinen något då?`
Vill ju ha så hög oktanhalt som möjligt när bilen startas till våren!
Mvh, Per
Men om bilen står i ett varmt garage med ungefär samma temperatur hela tiden
ca 17 grader åldras bensinen något då?`
Vill ju ha så hög oktanhalt som möjligt när bilen startas till våren!
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Varför skulle det bli kondens? du har ju samma temp i tanken som det är utomhus.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
bensin åldras ja...
åldras långsammare om du har full tank då det är syret som gör det gammalt.. har jag för mig..
så full tank, sen kan du sladda innom din lokala båt/båttillbehörs affär och köpa en lite flaska som man håller i soppan så åldras den inte så fort... minns inte vem som tillverkar det, Mercury, mariner kanske.. hmm kan kolla nästa vecka om någon vill
används oftast i fritidbåtar som man kanske inte kör med så ofta alltíd..
åldras långsammare om du har full tank då det är syret som gör det gammalt.. har jag för mig..
så full tank, sen kan du sladda innom din lokala båt/båttillbehörs affär och köpa en lite flaska som man håller i soppan så åldras den inte så fort... minns inte vem som tillverkar det, Mercury, mariner kanske.. hmm kan kolla nästa vecka om någon vill
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
jag har fått höra att det är färskvara....själv ligger jag inne med full tank 109okt GT plus som var allt annat än billig, så man hoppas ju att ha kvar nårra oktan till nästa vår iaf <!--emo&:crybaby:-->
<!--endemo-->
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Fulltank är det som gäller ja, om den står ute kan om man har otur det börja
rosta innifrån tanken, om man har lite bensin i.
Och det är även sant att bensin försämras med tiden, det är lite av en färskvara!
Så har man en jätte trimmad turbo bil som är mappad för 98oktan, så skulle iaf
jag köra väldigt försiktigt efter vintern med den bensinen...
MVH
István
rosta innifrån tanken, om man har lite bensin i.
Och det är även sant att bensin försämras med tiden, det är lite av en färskvara!
Så har man en jätte trimmad turbo bil som är mappad för 98oktan, så skulle iaf
jag köra väldigt försiktigt efter vintern med den bensinen...
MVH
István
http://www.fotoi.se
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
Vi i "branschen" räknar med att bensinen åldras på ca 2år...
Om vi har en station med en tank som står och inte säljer nått, så måste vi tömma tanken eller ersätta kvaliteten efter ca 2år...
Om vi har en station med en tank som står och inte säljer nått, så måste vi tömma tanken eller ersätta kvaliteten efter ca 2år...
Благодаря мутра!
-
Aerodynamic
Ok å hur mycket försämring kan man räkna på de ca 2 åren?
Är det oktanhalten som försämras?
Tänkte nu har man tankat V power 99 oktan vad kan man tänkas sig händer med den bensinen till våren när bilen ska ut?
Sen Clabbe om den där tanken du pratade om vid en station är halvfull i 2 år, spelar det någon roll?
Mvh, Per
Tänkte nu har man tankat V power 99 oktan vad kan man tänkas sig händer med den bensinen till våren när bilen ska ut?
Sen Clabbe om den där tanken du pratade om vid en station är halvfull i 2 år, spelar det någon roll?
Mvh, Per
-
M.P

- Bil: Civic Type R FL5
- Namn: Magnus Pettersson
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 24 times
Visst,bensin är färskvara men att den skulle bli oduglig på c:a 3-5 månader
dvs vinteravställning är det ingen risk för.Sen behöver man ju inte dra för
fullt förrän man tankat i ny färsk. <!--emo&:thumbup:-->
<!--endemo-->
dvs vinteravställning är det ingen risk för.Sen behöver man ju inte dra för
fullt förrän man tankat i ny färsk. <!--emo&:thumbup:-->
Magnus Pettersson
Nässjö,mitt i stan 070-3386552
Civic type R FL5
Rallye Red
Tidigare Hondor:
Civic type r FK8
S2000 AP1
Civic Type R EP3
Nässjö,mitt i stan 070-3386552
Civic type R FL5
Rallye Red
Tidigare Hondor:
Civic type r FK8
S2000 AP1
Civic Type R EP3
-
Aerodynamic
Sant men så är jag nyfiken å vill veta lite av personer som vet. Sen så om man ska byta eller bygga om motorn vill jag vet hur bensinen påverkats?! Sen kanske man kan hälla i oktanbooster med.
Mvh, Per
Mvh, Per
Man ska alltid ha full tank (med lite k-sprit) när man ställer bilen en längre period, speciellt om bilen inte står i varmgarage.
Ju mindre luft det finns i tanken desto mindre kondens bildas vid tepmeraturväxlingar.
Man kan hälla i "konserveringsmedel" men det är onödigt vid vinteravställning, ska bilen däremot st ett par år eller så kan det vara intressant.
Efter 3-4 år så är det en riktig smörja... liknar mest fotogen (har kollat själv)
Ju mindre luft det finns i tanken desto mindre kondens bildas vid tepmeraturväxlingar.
Man kan hälla i "konserveringsmedel" men det är onödigt vid vinteravställning, ska bilen däremot st ett par år eller så kan det vara intressant.
Efter 3-4 år så är det en riktig smörja... liknar mest fotogen (har kollat själv)
[b]Anders N[/b]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Linköping medlem #827<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#98FB98--><span style="color:#98FB98"><!--/coloro-->In the end it's always a matter of more accelerator and less brake" - Frank Gardner<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<a href="http://srxtt.swipeout.net" target="_blank">http://srxtt.swipeout.net</a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]------ I Garaget just nu------[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Accord 2.4 Tourer EXE -03
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Honda VTR-1000 -00 <!--colorc--></span><!--/colorc-->*Tha bike*
Yamaha SRX-6 -86 *drömbågen*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->MZ Skorpion Sport 660 -95<!--colorc--></span><!--/colorc--> *One piston is enough*
Polaris 6x6 Big Boss *Tar sig fram*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Fiddy 125cc<!--colorc--></span><!--/colorc--> *leksak*
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Linköping medlem #827<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#98FB98--><span style="color:#98FB98"><!--/coloro-->In the end it's always a matter of more accelerator and less brake" - Frank Gardner<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<a href="http://srxtt.swipeout.net" target="_blank">http://srxtt.swipeout.net</a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]------ I Garaget just nu------[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Accord 2.4 Tourer EXE -03
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Honda VTR-1000 -00 <!--colorc--></span><!--/colorc-->*Tha bike*
Yamaha SRX-6 -86 *drömbågen*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->MZ Skorpion Sport 660 -95<!--colorc--></span><!--/colorc--> *One piston is enough*
Polaris 6x6 Big Boss *Tar sig fram*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Fiddy 125cc<!--colorc--></span><!--/colorc--> *leksak*
Om man har en bil med halv tank upp pallad på bockar, och vill fulla den (efter att ha läst denan tråden). Är det bara hälla i?
Varför jag ställer en så dum fråga är för att jag har ingen motor i bilen längre, finns det något sorts propp eller börjar det rinna ut när jag öppnar tanken? Hoppas ni fattar hur jag tänker.
Varför jag ställer en så dum fråga är för att jag har ingen motor i bilen längre, finns det något sorts propp eller börjar det rinna ut när jag öppnar tanken? Hoppas ni fattar hur jag tänker.
<!--coloro:#808000--><span style="color:#808000"><!--/coloro-->[b]Audi a4 1,8 TQ[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
<!--QuoteBegin-Aerodynamic+25 Nov 2006, 10:40:45--><div class='quotetop'>QUOTE(Aerodynamic @ 25 Nov 2006, 10:40:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ok å hur mycket försämring kan man räkna på de ca 2 åren?
Mvh, Per
[right][snapback]351618[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Måste korrigera mig själv lite...
Kollade upp detta lite på jobbet...
Så här är det, det med 2år stämmer fortfarande, men det gäller för tankar,
och vi har 10m3 som minimum.
Och mängden som avgör hur länge den håller sig...
I övrigt fall när vi pratar litrar så är hållbarheten på bensin normalt ca 3-5 månader dock lite längre då den förvaras i ett slutet utrymme, t.ex bensintanken.
Bensinen åldras genom att de lättaste kolvätena som är butan och andra.
I normala fall är butan en gas och dunstar lätt.
Om det lättaste komponenterna saknas i bensinen så blir motorn mycket svår att starta. Det finns några additiver i bensin som tex. rengörande additiv o.dyl.
Dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt.
Problem med dessa kan uppstå om de lätta kolvätena har dunstat och då kan de uppstå problem i förgasare där detta kan "kleta fast".
T.ex på motorcyklar och äldre bilar.
Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar.
Och som Skeeter säger så bryts bensinen ner och blir mer en brun "fotogen" blandning...
Att hälla i Oktanboster är att kasta pengarna i sjön eftersom du inte använder bilen..
Mvh, Per
[right][snapback]351618[/snapback][/right]
Måste korrigera mig själv lite...
Kollade upp detta lite på jobbet...
Så här är det, det med 2år stämmer fortfarande, men det gäller för tankar,
och vi har 10m3 som minimum.
Och mängden som avgör hur länge den håller sig...
I övrigt fall när vi pratar litrar så är hållbarheten på bensin normalt ca 3-5 månader dock lite längre då den förvaras i ett slutet utrymme, t.ex bensintanken.
Bensinen åldras genom att de lättaste kolvätena som är butan och andra.
I normala fall är butan en gas och dunstar lätt.
Om det lättaste komponenterna saknas i bensinen så blir motorn mycket svår att starta. Det finns några additiver i bensin som tex. rengörande additiv o.dyl.
Dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt.
Problem med dessa kan uppstå om de lätta kolvätena har dunstat och då kan de uppstå problem i förgasare där detta kan "kleta fast".
T.ex på motorcyklar och äldre bilar.
Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar.
Och som Skeeter säger så bryts bensinen ner och blir mer en brun "fotogen" blandning...
Att hälla i Oktanboster är att kasta pengarna i sjön eftersom du inte använder bilen..
Благодаря мутра!
<!--QuoteBegin-Fixxe+24 Nov 2006, 20:42:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Fixxe @ 24 Nov 2006, 20:42:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->... så full tank, sen kan du sladda innom din lokala båt/båttillbehörs affär och köpa en lite flaska som man håller i soppan så åldras den inte så fort... minns inte vem som tillverkar det, Mercury, mariner kanske.. hmm kan kolla nästa vecka om någon vill
[right][snapback]351504[/snapback][/right]
Vad är det för något och gör det någon skillnad?
Jag tankade min mc full innan jag parkerade den i ett förmodligen frostfritt garage.
[right][snapback]351504[/snapback][/right]
Vad är det för något och gör det någon skillnad?
Jag tankade min mc full innan jag parkerade den i ett förmodligen frostfritt garage.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
-
Aerodynamic
Så då borde det inte spela någon roll hur mycket bensin man har i tanken, eller snarare det är bättre att ha lite bensin i så man kan tanka i mer andelar "ny" bensin till våren när man ska ta ut den?!
Men är bensintanken ett slutet utrymme är inte det ett sådan där litet ventilationshål precis entill där man tankar, om jag inte mins fel?!
Mvh, Per
Men är bensintanken ett slutet utrymme är inte det ett sådan där litet ventilationshål precis entill där man tankar, om jag inte mins fel?!
Mvh, Per
Senast redigerad av Aerodynamic den 27 november 2006, 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
- nenilsson
- Bil: Civic VT
- Namn: Emil Nilsson
Jag jobbade på en båtfirma förr och då kom det en hel del folk på våren som trodde deras motorer var skrot eftersom de inte fick igång dem.
Då tog vi och gjorde rent förgasaren och bytte soppan så brukade det funka klockrent. Nu är det ju så som nån sa att förgasar-motorer är känsligare speciellt med tvåtaktsolja i.
Men bensin är absolut en färskvara, och att fylla på med lite färsk soppa när man ska ut och gasa är kanske inte en helt dum idé.
Då tog vi och gjorde rent förgasaren och bytte soppan så brukade det funka klockrent. Nu är det ju så som nån sa att förgasar-motorer är känsligare speciellt med tvåtaktsolja i.
Men bensin är absolut en färskvara, och att fylla på med lite färsk soppa när man ska ut och gasa är kanske inte en helt dum idé.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Sthlm
Civic VT
Bensinen brukar ju "härskna" stvaning.. burkar ju ofta inträffa på gräsklippare. Bara kasta den gammla bensinen i med ny färsk.
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->