Ventiljustering och kamremsbyte.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Hegge
Kontakt:

Tjena.
Min Civic VEi -93 har rullat 33600mil. Motorn låter ungefär som en diesel men går dock bra.

Det jag funderar på är om jag kan minska tickandet genom att göra en ventiljustering.
Bilen har fullstämplad servicebok fram till 26000mil.

Har sökt en del i forumet för att finna info om hur man ska göra och har funnit en hel del. Dock vet jag inte vilken motor jag har och därmed inte vilka mått jag ska justera till.
Läste även en del om LMD-knack, men antar att ventiljustering bör provas först.

Funderar öven på om man kanske borde byta kamremmen. Den är bytt vid 20000mil. Fins ingen dokumentation på att den skulle vara bytt någon gång efter det. Kan man se på den om den är slut?

//Hegge
<span style='color:blue'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Herje Stamborg
Honda Civic VEi -93</span></span>
Kristian

din bil är inte drabbad av LMD knack den har en helt annan konstruktion änn VTi bilarnas motorer.
ang kamremmen så ska den bytas var 10000mil eller vart 4e år vilket som infaller först, så den kan ju va läge att byta.

man ser inte på en kamremm när den e dax å byta förrns de e för sent <!--emo&;)-->Bild<!--endemo--> å då blir de dyyyyyrt
Kristian, Hondalös.
Hegge
Kontakt:

Hehe, får kanske ta ork till mig att byta remmen då.
Vissa frågor kvarstår dock. T.ex. vad min motor heter och om ni tror att en ventiljustering kan minska tickandet?!

Kom även på en ny fråga. Min tomgång vid varm motor ligger på typ 400rpm. Hur justerar man upp den?

//Hegge
<span style='color:blue'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Herje Stamborg
Honda Civic VEi -93</span></span>
freddalf
Namn: Fredrik Gustafsson

En fråga till ang kamrem... Det är så att min civic lsi 95 har ibland ett litet vinande ljud från motorrummet. När jag lägger örat till verkar det komma från kamremmen, men det är svårt att säga eftersom alla remmar går där i närheten.

Min fråga är enkel. Kan kamremmen låta? Jag menar den glider ju inte, utan den sitter ju fast i "kuggarna".

Jag tänkte (och hoppas) att det är en annan rem som väsnas lite, eller kan det kanske vara ett lager i generatorn eller dyl?

Detta hörde jag först för en vecka sedan, och ljudet finns där inte alltid.

Hoppas någon kan svara! <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

/Fredrik
Fredrik Gustafsson

Civic lsi coupé 1995
Kristian

hur långt har bilen gått ? det kan vara vattenpumpen som låter, den drivs av kamremmen.

annars kan det vara generatorn eller servopumpen som låter, enklaste sättet att felsöka är att hänga av remmarna till dom, då märker du ju om det fortsätter att tjuta eller inte
Kristian, Hondalös.
Skriv svar