Civic 1,5 LSi startar inte!!!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
lahi

Hej! Nu ska ni få något att bita i... och det snabbt eftersom jag måste ha min bil! <!--emo&:wallbash:-->Bild<!--endemo-->
Jag vet att många har haft svårt att starta sina bilar, och jag har sökt och läst igenom väldigt många trådar om detta, men jag verkar inte ha samma symptom. Det är väldigt lustigt det här...

Jag har en Civic 1,5 LSi -92, och den har funkat fint hela tiden. Har haft lite bekymmer någon gång när den varit lite ljummen och den inte har startat, men då har jag bara bankat på pumpreläet eller vad det nu är. Tips från Fixxe... <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> När den har varit kall eller varm har den alltid startat.
Igår körde jag med den halva dagen utan problem, och på kvällen parkerade jag här utanför och stängde av motorn. Inga konstigheter alls där. MEN i morse när jag skulle starta den hände det inte mycket... Startmotorn går runt som vanligt, inget fel där, men motorn tänder inte. Inte ens en suck... Nähä, jävla skit tänkte jag. Banka på reläet hjälpte inte heller. När jag vrider om nyckeln tänds den gula lampan, pumpen viner till och sen efter någon sekund släcks den gula lampan igen. Fullt normalt! Men inte fan startar bilen för det. Jag har bytt stift idag och kollat gnistan. Jag skruvade upp ett stift i tagen och höll mot blocket, och jag fick fetinggnistan Rune. Skitbra! I med stiften och kirra lite, inte en suck... skit. Jag har inte förväxlat tändkablarna... Tänkte att den kanske inte fick soppa, så jag tog fram startgasen, vi tömde en halv burk i insugen (tog bort luftslangen till luftburken och sprutade startgas in i insuget) när vi kirrade på starten, och inte en enda jävla suck då heller!!! Inte ens ett "plööö" eller någon annan ljudeffekt. Ingen hostning. Inte ett enda jävla tecken på att startgasen antändes! Och det var startgas, det står det på burken iallafall, och den luktar som den ska... Från Preem! <!--emo&:punk:-->Bild<!--endemo--> Totalt har nog startmotorn gått i 10 minuter idag, och mer än hälften med startgas insprutandes i insuget, och jag har inte hört en enda hostning. Vad kan vara fel??? Den gick ju igår ända till jag stängde av den, så att kamremmen skulle ha hoppat tror jag inte på. Då borde den ju sucka till lite. Det ska ju fan inte gå sönder något när bilen står still under natten!

Gnista finns när stiften är uppe.
Startgas får den.
Ingen trasa i insuget...

Vad mer kan den begära???
Tänkte att det kanske blir något överslag någonstans när stiften sitter i toppen och man får lite cylindertryck när jag kirrar på starten. Cylindertryck får jag ju inte när stiften är uppe, men det borde ju inte bli så mycket när soppan eller startgasen inte antänds? I så fall skulle ju överslaget vara någonstans innan fördelaren, alla tändkablar kan ju inte ge upp samtidigt... Men räcker cylidertrycket för att det ska börja spöka med överslag? Jag är väldigt tveksam...
Han man bara gnist, startgas och luft så ska den ju tända till! Iallafall lite, men icke...

Mycket tacksam för (snabbt) svar!
Lars Dahlstedt
Kristian

luktar stiften bensin ?
att du har gnista när stiften är ur garanterar inte att du har gnista när stiftet sitter i eftersom det är svårare för gnistan att hoppa när du får lite tryck på bitarna. i sånna fall sitter felet inne i fördelaren (spole eller igniter)

du kan även göra ett komptest, kan va så att ringarna har fastnat av någon anledning och då startar inte bilen heller
Kristian, Hondalös.
Dalejon

Förmodligen sitter felet som sagt i fördelaren.
Jag har precis samma problem med min Civic. Alla stiften fungerar fint. Reläet har jag lödit om så det slår till fint. Inget fel på säkrngar til ecu:n. Tror inte på att kamremmen skulle hoppat så tändningen inte blir synkad. Den skulle förmodligen startat ändå. Kan bero på att toppen blivit skev. hade det varit packningen hade den väl gått ändå?
Testa med att byta hela fördelaren om du känner nån med en passande fördelare. Sen e det bara att utesluta det ena efter det andra.
<!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
Daniel Jonsson

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Flygtekniker på SAS Technical Services[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

skumt som fan..

men igår när Lars laddat battriet och provade, så efter lång stund började den tända lite då o då.. och efter en liten stund till gick den igång..

nu funkar den som den gjorde innan.. kul när problem löser sig själva innan man hunnit felsöka och hitta den riktiga orsaken...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Dalejon

Tjena.
Fått igång min civic nu. Det var dom 3 skruvar som håller i fördelaren ssom var lite lösa och gjoprt såp att hela fördelaren vridit sig. Då tänder inte motorn i rätt kompressionsläge. Testa det om du inte fått igång bilen.
Daniel Jonsson

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Flygtekniker på SAS Technical Services[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Skriv svar