Skumt skrammel...
Hej, konstigt problem. Jag körde på e6 skåne /halland efter jul precis, och helt plötsligt hör jag ett skrammel som jag inte har hört förrut. Jag ska försöka beskriva det så gott det går...
Ljudet uppkommer mellan 3300-3900 rpm, och alltid mellan samma gränser. När jag accelererar genom registret med full- eller halvgas hörs det ingenting. Men när jag släpper gasen och varvräknarnålen sjunker igenon registret börjar ljudet vid 3900 rpm för att sen försvinna vid 3300 rpm. Samma ljud hörs när accelererar med nästan ingen gas alls, det kommer vid 3300 och slutar vid 3900. Detta prövade jag säkert 20-30 gånger mellan Lund - Varberg. När jag kom till Varberg körde jag bilen till en parkeringsplats, lyfte motorhuven och gasade med tummen på gasvajern. Ingenting! Jag prövade att gasa fort, långsamt, lagom sakta, hålla kvar, accelerera och släppa. Ingenting! Inga vibrationer, motorn låter hur bra som helst! Vad är detta tänker jag..? Sätter mig i bilen och gasar med foten - nu hörs det! Prövar igen, samma ljud. Går ut och gasar med tummen igen - ingenting. In i bilen igen, gasar med foten. Gissa! Det låter igen!
Vad i h-vete är det? Blir inte klok! Är det ett lager i pedalstället som har någon egensvängningsfrekvens (resonans) vid de varvtalen? Sitter det i insuget? (tror inte det, för det hörs inget med tumgas).
Vore tacksam för svar! Alla svar/idéer är till hjälp!
Kanske är det någon i Lund som skulle vilja lyssna nån dag när den här förbannade snösörjan har smält bort och gråstararna kvittrar? Det är svårt att gasa samtidigt som man ska lyssna...
Har nog förkastat tanken på att det är något farligt fel, eftersom motorn går såpass bra. Men jag vill gärna fixa det.
Hör av er så blir jag glad!
//Fredrik
Ljudet uppkommer mellan 3300-3900 rpm, och alltid mellan samma gränser. När jag accelererar genom registret med full- eller halvgas hörs det ingenting. Men när jag släpper gasen och varvräknarnålen sjunker igenon registret börjar ljudet vid 3900 rpm för att sen försvinna vid 3300 rpm. Samma ljud hörs när accelererar med nästan ingen gas alls, det kommer vid 3300 och slutar vid 3900. Detta prövade jag säkert 20-30 gånger mellan Lund - Varberg. När jag kom till Varberg körde jag bilen till en parkeringsplats, lyfte motorhuven och gasade med tummen på gasvajern. Ingenting! Jag prövade att gasa fort, långsamt, lagom sakta, hålla kvar, accelerera och släppa. Ingenting! Inga vibrationer, motorn låter hur bra som helst! Vad är detta tänker jag..? Sätter mig i bilen och gasar med foten - nu hörs det! Prövar igen, samma ljud. Går ut och gasar med tummen igen - ingenting. In i bilen igen, gasar med foten. Gissa! Det låter igen!
Vad i h-vete är det? Blir inte klok! Är det ett lager i pedalstället som har någon egensvängningsfrekvens (resonans) vid de varvtalen? Sitter det i insuget? (tror inte det, för det hörs inget med tumgas).
Vore tacksam för svar! Alla svar/idéer är till hjälp!
Kanske är det någon i Lund som skulle vilja lyssna nån dag när den här förbannade snösörjan har smält bort och gråstararna kvittrar? Det är svårt att gasa samtidigt som man ska lyssna...
Har nog förkastat tanken på att det är något farligt fel, eftersom motorn går såpass bra. Men jag vill gärna fixa det.
Hör av er så blir jag glad!
//Fredrik
Fredrik Gustafsson
Civic lsi coupé 1995
Civic lsi coupé 1995
Tror inte det, avgassystemet är ganska nytt, men det är alltid värt att kolla. Men det låter ju inget när jag gasar med tummen.... Kan det vara att pedalstället sitter löst? Något med vajerinfästningen...?
Hmmm... ja, spekulera på por favor!
Hmmm... ja, spekulera på por favor!
Fredrik Gustafsson
Civic lsi coupé 1995
Civic lsi coupé 1995
Jag sa katalysatorn det byter man ju oftast inte med avgassystemet. Den brukar vara problemet. Sen att pedalstället sitter löst skulle jag aldrig gissa på då skulle du höra den inne i kupen och inte som ett motor ljud.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Nä, det är sant. Kanske hör jag inte ljudet när jag står lutad över motorn...? Men när jag sitter i bilen så kan jag höra det. Är nog ett bra tips! Tack!
Bara skumt att det bara hörs i de rpm-intervallet... Motorn vibrerar ju som sagt inte, men har man läst en kurs i "kritiska varvtal" (vilket inte jag har gjort, men kollat lite om det i boken jag har om transmissioner) så vet man att knasiga fenomen kan uppstå utan att det är någon logik inblandad.
Tack för svaren adio, men fler tips mottages såklart gärna!
Bara skumt att det bara hörs i de rpm-intervallet... Motorn vibrerar ju som sagt inte, men har man läst en kurs i "kritiska varvtal" (vilket inte jag har gjort, men kollat lite om det i boken jag har om transmissioner) så vet man att knasiga fenomen kan uppstå utan att det är någon logik inblandad.
Tack för svaren adio, men fler tips mottages såklart gärna!
Fredrik Gustafsson
Civic lsi coupé 1995
Civic lsi coupé 1995
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
låter som avgasröret ligger väldigt nära nån plåt nånstans, o vid ett visst varvtal hamnar det i så pass egensvängning att det med nöd o näppe börjar vibrera mot denna plåt.
Klassiker är någon av värmesköldarna som sitter i "avgastunneln" under bilen
Klassiker är någon av värmesköldarna som sitter i "avgastunneln" under bilen
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Ok, det verkar vara det. Ska lyfta upp kärran och kolla det nu. Lite skumt är det dock att det inte hörs när jag har fullgas, men då är ju acelerationen högre så bilen reser sin någon/några milimeter mer, vilket gör att plåten inte går imot. Kanske.
tack för tipsen boys. Hör av mig om jag inte hittar felet!
tack för tipsen boys. Hör av mig om jag inte hittar felet!
Fredrik Gustafsson
Civic lsi coupé 1995
Civic lsi coupé 1995
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
kallas harmoniska svängningar, dvs röret skakar som mest vid en viss frekvens, så det har inget med fullgas att göra 
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
Har du varit under o kollat Freddalf? Låter det fortfarande?
Har samma problem med min VEi -93. Har köpt nytt avgassystem från kat o bak. Så när ja är under o monterar ska ja lokalisera mitt problem. Enda vi har gjort än så länge är att ta en skyffel (jo, det e sant) och tryckte upp mot mellandämparen. Då försvann skramlet.
//Daniel
Har samma problem med min VEi -93. Har köpt nytt avgassystem från kat o bak. Så när ja är under o monterar ska ja lokalisera mitt problem. Enda vi har gjort än så länge är att ta en skyffel (jo, det e sant) och tryckte upp mot mellandämparen. Då försvann skramlet.
//Daniel
CTR '05
Civic VEi '93
Civic VEi '93