Problem med rutan i förardörren.
Jag har en civic hb -92 som jag försöker fixa rutan på men jag vet inte vad det är för fel. När man kör upp den ploppar den ur spåret och kanar åt sidan. Jag tycker det känns som att ställningen den sitter i är för lös och den går att skuva fram och tillbaka i sidled. Vad kan detta bero på, någon som haft liknande problem?
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 145 times
- Been thanked: 54 times
Är det inte gummilisten som hoppat ur läge?
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Nej den sitter där den ska. Nar jag har fått i rutan i spåren så går den hur fint som helst upp en bit men sen är det som om sax delen viker sig åt sidan och då hoppar den ur. Är det något man släppt på när man plockat ur rutan mer än de bultarna i glaset?
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
det kan vara listen som är fastsatt lite snett, den strulade på min brukis med
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Listerna sitter rakt och bra det är som om saxarmen skjuts åt sidan när det blir lite motstånd. Ska den sättas fast på något ställe så den fixeras?
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
har/hade samma problem jag förra sommaren... fick stå och trycka upp den så den var "vågrätt" samtidigt som en jag hade en till att veva upp den... sen jag då fick den på plats en gång så har det sen dess funkat utmärkt... men ja... hittar du felet så säg skriv gärna ut det här på forumet för gissar på att det kommer börja krångla igen nu i sommar.
Erik Svensson
Civic Vti Sedan -92 SÅLD! golf tdi -00 pendlar vagnen... letar s2000............
Civic Vti Sedan -92 SÅLD! golf tdi -00 pendlar vagnen... letar s2000............
-
TheSilencer
Hade liknande problem på en av mina bilar för längre sen men det var ingen Honda dock. Vet inte riktigt hur det ser ut på din bil men som det låter så har du iallafall elhiss. Det jag fick göra var att lossa rutan helt och köra den hela vägen upp för hand. Där fixerade jag den och körde sen hissen utan ruta hela vägen upp, då hamnade allt i rätt läge. Med lite pill lyckades jag sedan få allt på plats.
Om du lossar rutan från hissen är det även mycket lättare att se om rutan löper som den ska, eller om det är själva hissen det beror på. Men eftersom du säger att sax-delen hoppar åt sidan så verkar det ju som om den sitter löst.
Hoppas det ordnar sig.
Om du lossar rutan från hissen är det även mycket lättare att se om rutan löper som den ska, eller om det är själva hissen det beror på. Men eftersom du säger att sax-delen hoppar åt sidan så verkar det ju som om den sitter löst.
Hoppas det ordnar sig.
[i]"Asfalterat? Här i Värmland kallar vi allt grusväg."[/i]
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->//Johan Mossfeldt
Medlemsnr 1569<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->//Johan Mossfeldt
Medlemsnr 1569<!--sizec--></span><!--/sizec-->
-
Gisson
- Bil: Honda Accord Aerodeck 2.2 ES 1997
- Namn: Göran Johansson
Det är fönster saxen som börjar blir sliten, därav att den inte kan stabilisera rutan tillräckligt mycket.
Göran Johansson
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
Jag kollade lite idag och det är fram mot huven som den ligger efter och då åker den ur spåret tillslut. Ska titta mer imorgon
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Har samma problem som trådskaparen! Min Civic Vei har rullat 36000 mil nu och förarrutan hoppar ur spåret som beskrivs ovan.
Kan man göra något åt att saxen börjar bli sliten eller är det ny dörr som gäller för att fixa det?
Någon annan som har några tips?
Gisson skrev:Det är fönster saxen som börjar blir sliten, därav att den inte kan stabilisera rutan tillräckligt mycket.
Kan man göra något åt att saxen börjar bli sliten eller är det ny dörr som gäller för att fixa det?
Någon annan som har några tips?
<span style='color:blue'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Herje Stamborg
Honda Civic VEi -93</span></span>
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Smörjer man listerna med lite medel brukar de fungerar utmärkt igen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
hade samma problem i vintras..
plockade då bort insidan av dörren och pillade på nå slags "stag" inne i dörren.. sen efter det funkade det bra i 2 månader sen börja det igen!
har du plockat av insidan av dörren och kollat hur det ser ut där inne?
jag spände nån skruv i nåt stag där inne sen funka det, men nu verkar det ha gått upp igen.
plockade då bort insidan av dörren och pillade på nå slags "stag" inne i dörren.. sen efter det funkade det bra i 2 månader sen börja det igen!
har du plockat av insidan av dörren och kollat hur det ser ut där inne?
jag spände nån skruv i nåt stag där inne sen funka det, men nu verkar det ha gått upp igen.
David Boman
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Silikonsprej funkade perfekt för min del.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- MolleDelSol
- Bil: ,S2000
- Namn: Adrian Borgqvist
kan hjälpa att justera rutan lite, fick göra de på en crx vt.
0709-916045
Tyringe / Skåne
Tyringe / Skåne
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Min Accord var helt slut för ett tag sedan, gick inte ens att veva ner rutan eftersom den landade 2 cm fel när man vevade upp den igen...
På med lite silikon på sprayburk så var det problemet löst, inga tendenser alls till att den rör sig åt något håll.
På med lite silikon på sprayburk så var det problemet löst, inga tendenser alls till att den rör sig åt något håll.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Nu plockade jag ur min motor i helgen och det visade sig att ena saxarmen var vriden. Bytte till en ny jag köpt och nu funkar den utmärkt!
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Får undersöka det hela lite mer ingående då, mycket störande är det, misstänker att jag inte kommer undan med endast silicon. Får bli till att riva ner det hela då och se om man kan få det bättre!
<span style='color:blue'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Herje Stamborg