Kamrem Civic lsi

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Mange249

Hej!

Första posten här på forumet:)

Köpte en Civic lsi-92a för några veckor sedan och är riktigt nöjd. Bilen går riktigt bra trots sina 90hk och är riktigt underhållande. Är positivt överraskad. Kört Ford tidigare, men är omvänd;) Den har dock stått stilla ett år och det finns en del att göra(ett par bucklor osv) + en redig service.

Kamremmen är enligt boken bytt -01 vid ca12000mil(tror jag, ska kolla upp det). Den har nu gått 16500mil, men iom att det är 10000mil/4år, så borde det ju vara hög tid ändå... Problemet är att jag behöver bilen till sälen över påsk(80mil) och har ingen möjlighet att byta innan. Då är ju frågan om man vågar köra ändå? Har sökt och fattat det som att det inte skall vara vanligt med rembrott på hondas motorer.

Mvh Magnus
Magnus Hulth
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Nej det är inte alls vanligt, jag har för närvarande LSi som bara gud vet när det byttes kamrem på men jag kör ändå utan problem. Samma med pappas bil som är en Civic 1.6 -96a. Självklart ska jag byta när motivation finns men jag är inte direkt orolig trots att jag jobbar med Opel och kamremsbrott är vardag där.

Jag hade åkt till Sälen om jag var du, men jag tänker inte säga åt dig att göra det för det är upp till dig. Jag hade en Civic 1.5 -89a där kamremmen inte var bytt på nästan 10.000 mil, den bilen plågade jag ordentligt utan problem heller.

Självklart är det rätta svaret: BYT! Men jag hade åkt ändå.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Mange249

Låter bra! Förstår att det inte finns några säkra svar, men känns bättre att veta att det inte brukar vara några problem. Gillar bilen skarpt annars. Lite tunnt med effekt bara. Läst en del om d16a6 swap osv, men det känns lite overkill(köper nog ändå en Esi eller Crx inom nåt halvår). Det finns inga smågrejer som ger lite effekt? Antar att filter och dylikt bara ger goare ljud.
Magnus Hulth
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Du kan byta grenrör, avgas och filter så får du väl kanske 15-20HK på det hela men frågan är om det är värt pengarna på en sån motor.
Det är inget jag hade gjort på min LSi iaf utan då hade jag som du sa köpt en annan bil istället.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Skriv svar