Etanol Power?
Att bara setill att bilen går okej på e85 är ganska lätt, men varför vill man det? ska man byta till etanol så behövs mer ingrepp än bara höja bränsletrycket. sök på forumet, detta har varit öppe mkt förut.
Mvh Ronny
Edit, tittade upp FULLFLEXGOLD, om jag inte läste fel så kostar alltså en sats typ 5tusen?! mitt tipps är att inte köpa den skiten ^^
Mvh Ronny
Edit, tittade upp FULLFLEXGOLD, om jag inte läste fel så kostar alltså en sats typ 5tusen?! mitt tipps är att inte köpa den skiten ^^
Senast redigerad av pr0ny den 13 maj 2007, 10:13, redigerad totalt 1 gånger.
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
vet inte om du får stäla in soppamängden själv men det ska iaf vara 43% mer än om man kör bensin
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
du tjänar marginelt att byta till e85 om du inte gör det på rätt sätt, jag tittade inte vad FULLFLEXGOLD kittet innehöll, men för att göra på rätt sätt så måste du bla höja kompet på motor osv, det är inget som går att göra via mjukvara =) iaf inte på en honda
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Tänk också på vid en konvertering att du måste byta samtliga bränsleslangar då E85 fräter på vanliga bensinslangar.
Sen vet du väl att anledningen att man drar på mer soppa är att E85 inte är lika energirikt som Bensin, så vinsten man gör är marginell då bilen drar mycket mer E85 än vad den hade dragit bensin.
Sen vet du väl att anledningen att man drar på mer soppa är att E85 inte är lika energirikt som Bensin, så vinsten man gör är marginell då bilen drar mycket mer E85 än vad den hade dragit bensin.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Ser att du bor i Pajala. Kolla upp hur etanol fungerar i samband med kallstarter. Har för mig det var problem med det. Någon som vet bättre?
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
fördelar som jag ser:
1. högre oktantal vilket gör att man kan bygga en motor med mer komp.
2. lägre energiinnerhåll vilket gör att mer soppa går åt, vilket gör att förbränningen får lägre temp, vilket gör att man kan ha lite mer tändning (hänger ihop med punkt 1 osså iofs)
3. en rak konvertering på en standard motor där du mappat ordentligt så den går med rätt AFR så brukar man kunna lägga på 5-6 grader hårdare tändning om man inte rört kompet på motorn nu då vill säga.
Nackdelar:
1. Tankställen finns inte överallt. (enda gången jag haft problem va på Sturup, men med en 20 liters dunk med på bankörningarna så är man ju safe)
2. Sprit äter/torkar ut gummi mer än bensin. Hur mycket mer har jag dock inte fått kläm på än. Så att man MÅSTE byta slangar är ju inte riktigt sant, men att de kommer spricka tidigare är ett faktum. Jag har kört E85 ganska precis 680 mil under 1 års tid o den funkar fint fortfarande (ja slangar o pump då motor funkar ju sämre..
)
3. Kallstartsegenskaperna. Kallaste jag startat är nog runt 3-4 plusgrader, och då fick jag nöta på starten i 10-15 sekunder. Att köra e85 när det är -20 kan jag tänkta mig att man får köra på starten en ganska bra stund
Mängden extra e85 som går åt i förhållande till det lägre liter-priset gör att man i princip går + - noll i milkostnad.
Min "konvertering" är:
Större spridare 388cc
Justerbar regulator
Mappad ECU
1. högre oktantal vilket gör att man kan bygga en motor med mer komp.
2. lägre energiinnerhåll vilket gör att mer soppa går åt, vilket gör att förbränningen får lägre temp, vilket gör att man kan ha lite mer tändning (hänger ihop med punkt 1 osså iofs)
3. en rak konvertering på en standard motor där du mappat ordentligt så den går med rätt AFR så brukar man kunna lägga på 5-6 grader hårdare tändning om man inte rört kompet på motorn nu då vill säga.
Nackdelar:
1. Tankställen finns inte överallt. (enda gången jag haft problem va på Sturup, men med en 20 liters dunk med på bankörningarna så är man ju safe)
2. Sprit äter/torkar ut gummi mer än bensin. Hur mycket mer har jag dock inte fått kläm på än. Så att man MÅSTE byta slangar är ju inte riktigt sant, men att de kommer spricka tidigare är ett faktum. Jag har kört E85 ganska precis 680 mil under 1 års tid o den funkar fint fortfarande (ja slangar o pump då motor funkar ju sämre..
3. Kallstartsegenskaperna. Kallaste jag startat är nog runt 3-4 plusgrader, och då fick jag nöta på starten i 10-15 sekunder. Att köra e85 när det är -20 kan jag tänkta mig att man får köra på starten en ganska bra stund
Mängden extra e85 som går åt i förhållande till det lägre liter-priset gör att man i princip går + - noll i milkostnad.
Min "konvertering" är:
Större spridare 388cc
Justerbar regulator
Mappad ECU
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
volvo kör på e85 i stcc, då dom har en begränsad kompression på 11:1 så tappar dom faktiskt effekt gentemot att köra med bensin..
som fixxe säger så om man bygger en seriös motor så kan e85 vara bra då man kan ha högre komp vilket ger mer effekt samt att motorn inte blir lika varm, annars tycker jag man ska köra bensin
som fixxe säger så om man bygger en seriös motor så kan e85 vara bra då man kan ha högre komp vilket ger mer effekt samt att motorn inte blir lika varm, annars tycker jag man ska köra bensin
kör:
Jag vet inte hur många av skribenterna ovan som verkligen provat konvertera en Honda till 100% E85-drift, men jag har bara goda erfarenheter av E85 i min CRX D16z5.
Nu framgår det inte i Hondaman's inlägg vilken årsmodell av Accord han har men jag utgåt ifrån att det är en insprutingsmotor.
För att motorn ska få mer mängd bränsle är det vanligaste att höja soppatrycket. Detta gör mycket enkelt genom att koppla in en ställbar bränsletrycksregulator (BTR) i serie med org-regulatorn's resturslang till tanken. Koppla även in en manometer. Börja därfter skruva på BTR till soppatrycket stigit med 50%. Trycket ska öka något samtidigt som du trycker på gasen. Gör det inte det så orkar inte bränslepupen med (vanligt på Honda). Då köper du en pump på Biltema för 399:- och kopplar den i serie på inkommande slang från tanken. Koppla 12v och justera trycket genom att skruva på BTR igen. Klart!
Min CRX har aldrig gått så bra som den gör på E85. Bättre vrid, bättre lukt, bättre ekonomi och bättre samvete. Kört på det i över ett år. Jag har även ställt fram tändningen för ännu mer effekt. Bilen drar ca 1L/mil.
MVH
Tobias
Nu framgår det inte i Hondaman's inlägg vilken årsmodell av Accord han har men jag utgåt ifrån att det är en insprutingsmotor.
För att motorn ska få mer mängd bränsle är det vanligaste att höja soppatrycket. Detta gör mycket enkelt genom att koppla in en ställbar bränsletrycksregulator (BTR) i serie med org-regulatorn's resturslang till tanken. Koppla även in en manometer. Börja därfter skruva på BTR till soppatrycket stigit med 50%. Trycket ska öka något samtidigt som du trycker på gasen. Gör det inte det så orkar inte bränslepupen med (vanligt på Honda). Då köper du en pump på Biltema för 399:- och kopplar den i serie på inkommande slang från tanken. Koppla 12v och justera trycket genom att skruva på BTR igen. Klart!
Min CRX har aldrig gått så bra som den gör på E85. Bättre vrid, bättre lukt, bättre ekonomi och bättre samvete. Kört på det i över ett år. Jag har även ställt fram tändningen för ännu mer effekt. Bilen drar ca 1L/mil.
MVH
Tobias
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
-
bjornagain
Flextech är en billigare variant.
Mycket info på etanol.nu.
Björn Johansson
Mycket info på etanol.nu.
Björn Johansson
Senast redigerad av bjornagain den 13 maj 2007, 20:43, redigerad totalt 1 gånger.
är inne på min 3dje sesång med e85. inga problem annat änn att den är lite trög när det är kallt, visst jag kör inte så jätte mycke per sesång men jag har inte märkt någon tendens till att slangarna är påväg att geupp...
bränsle ekonomin har jag inte en aning om, jag kör inte "normalt" med min bil då det är en ren "hobbybil".
min konvertering består av
bosch 358cc spridare
chippad P30 box
bränsle ekonomin har jag inte en aning om, jag kör inte "normalt" med min bil då det är en ren "hobbybil".
min konvertering består av
bosch 358cc spridare
chippad P30 box
Kristian, Hondalös.