Har som sagt en Honda Civic DX -94, dock så sitter det tråkigt nog en D13B2 i den, vilket många klankar ner på. Nu när jag har forksat lite i Honda-motorer och börjat lära mig lite mer om olika motortyper ser jag ju att den kanske inte är så värdelös som många säger.
Kan föresten tala om redan nu att jag inte vill ha kommentarer såsom att det är lättare att slänga in en ny motor osv, osv. Det här projektet är dels för att det är kul att skruva, men framförallt för att lära mig mer om bilmotorer + tuning. Att bygga elektronik (typ egenutvecklade insprut osv) är inga problem heller då jag har som målsättning att jobba som elektronikkonstruktör och av den anledningen har väldigt mycket kunskap om elektronik, speciellt digitala saker såsom inbyggda system, FPGA, DSP, med mera. Det är ju den biten som är roligast.
Vad jag har fått höra så ska min 1.3l motor vara i princip samma som de på 1.5l, bara det att veven, stakarna och kolvarna är annorlunda. Om det nu stämmer borde man ju altså kunna få tag i nya (läs: begagnade) och skruva i motorn. Enligt de spec:ar jag kollat på så ska även 1,6-motorn ha samma borrning på cylindern. Dock säger ryktet som jag hört att 1,3 - 1,5 är samma, så det finns ju en chans att 1,6:an har andra topplock och/eller andra delar? Sen kommer ju förståss problemet med förgasaren, dock är det inte direkt något problem då jag ändå har planer på att bygga insprut. Till början lär det bli ett MegaSquirt. Fast planerna är väl att det även där ska vara något hemmasnickrat, såsom all annan elektronik i bilen. Är det någon som kan bekräfta detta? Räcker det med att byta vevaxel + vevstakar + kolvar för att få mer cylindervolym? Och om man ska konverera till insprut, så borde man kunna låna vissa delar?
Självklart har jag även funderat på att byta motor. på bildelsbasen.se fanns det en hel del grejer. Frågan är vad man ska ha för motor som kostar typ 4-7k och är i bra skick och tål att trimmas? Sen är det ju en fördel om den passar rakt av, för motorfästen och sånt orkar jag helst inte krångla med. Kopplingen kommer man ju troligtvis få byta då de flesta bra motorer kör hydraulisk!?
Sen snackas det ju jämt om att byta luftfilter och avgassystem. Luftfiltret får man ju se till att köpa ett bra. Avgassystem borde man ju kunna svetsa själv? Jag har tillgång till svets, men är dock ingen höjdare på att svetsa. Fast man får väl träna lite så man känner sig säger innan man ger sig på att bygga avgassystem. Har en bra guide som går igenom hur man bygger grenrör, men hur är det med resten av rören, bara se till att få ihop ett långt rör till ljuddämpare + katt? När det gäller ersättningskatt, är det bara köra raka rör igenom katten? Finns det någon bra bok/hemsida om detta ämne?
Några böcker som jag tänkte skaffa är:
Honda/Acura Engine Performance
Honda Engine Swaps
Auto Math Handbook
How to use and install nitrousoxide
How to Tune and Modify Engine Management Systems
Vad tror ni om de böckerna? De verkar ju ändå vettiga och har ju fått bra kritik även från folket här.
När det gäller styling så hade jag tänkt lite standardgrejer, typ vita blinker, framlyktor, baklyktor, skrota antennen, nya backspeglar, diverse interiöst, nya fälgar, med mera. Är det någon som vet hur stora fälgar man kan ha? Har funderat på 17", men det kanske blir för stort? Vad finns det för affärer i sverige som säljer de här grejerna? Har ni några andra tips på vad man kan göra utan att förstöra bilen med kjolpaket och så?
Hur ser det ut med lustgas idag? Var ju väldigt mycket snack om att det skulle förbjudas till privatpersoner förut? Men hur gick det egentligen. För det vore roligt att ha. Har redan en tub som eventuellt går att använda, gäller bara att få den provtryckt och nya munstycken på. Resten köper man ju på eBay eller stoppar i CNC-fräsen.
Som sagt, behöver hjälp med att komma igång med bygget. Så alla tips, idéer, tankar, funderingar, länkar, feedback, med mera är av intresse.
Kommer troligtvis komma upp med en konceptsida för en kombinerad enhet med bilstereo/gps/telefon/internet/touchscreen/dvd-spelare/dator med mera, då jag har funderingar på sälja produkten. Självklart ska man ju inte snåla, man måste ju vara värst om man gör något. Iaf när det gäller elektronik
Aja, hoppas jag fick med allt nu.