Honda Civic DX -94 (D13B2), behöver tips på tuning/styling

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
chille

Tjenare!

Har som sagt en Honda Civic DX -94, dock så sitter det tråkigt nog en D13B2 i den, vilket många klankar ner på. Nu när jag har forksat lite i Honda-motorer och börjat lära mig lite mer om olika motortyper ser jag ju att den kanske inte är så värdelös som många säger.

Kan föresten tala om redan nu att jag inte vill ha kommentarer såsom att det är lättare att slänga in en ny motor osv, osv. Det här projektet är dels för att det är kul att skruva, men framförallt för att lära mig mer om bilmotorer + tuning. Att bygga elektronik (typ egenutvecklade insprut osv) är inga problem heller då jag har som målsättning att jobba som elektronikkonstruktör och av den anledningen har väldigt mycket kunskap om elektronik, speciellt digitala saker såsom inbyggda system, FPGA, DSP, med mera. Det är ju den biten som är roligast. :) Det här är dessutom mitt första bil-projekt och i princip första gången jag skruva i en bil, så jag lägger hellre ner ett jävla jobb på beräkningar och att bygga, än att bara köpa något färdigt kitt och montera.

Vad jag har fått höra så ska min 1.3l motor vara i princip samma som de på 1.5l, bara det att veven, stakarna och kolvarna är annorlunda. Om det nu stämmer borde man ju altså kunna få tag i nya (läs: begagnade) och skruva i motorn. Enligt de spec:ar jag kollat på så ska även 1,6-motorn ha samma borrning på cylindern. Dock säger ryktet som jag hört att 1,3 - 1,5 är samma, så det finns ju en chans att 1,6:an har andra topplock och/eller andra delar? Sen kommer ju förståss problemet med förgasaren, dock är det inte direkt något problem då jag ändå har planer på att bygga insprut. Till början lär det bli ett MegaSquirt. Fast planerna är väl att det även där ska vara något hemmasnickrat, såsom all annan elektronik i bilen. Är det någon som kan bekräfta detta? Räcker det med att byta vevaxel + vevstakar + kolvar för att få mer cylindervolym? Och om man ska konverera till insprut, så borde man kunna låna vissa delar?

Självklart har jag även funderat på att byta motor. på bildelsbasen.se fanns det en hel del grejer. Frågan är vad man ska ha för motor som kostar typ 4-7k och är i bra skick och tål att trimmas? Sen är det ju en fördel om den passar rakt av, för motorfästen och sånt orkar jag helst inte krångla med. Kopplingen kommer man ju troligtvis få byta då de flesta bra motorer kör hydraulisk!?

Sen snackas det ju jämt om att byta luftfilter och avgassystem. Luftfiltret får man ju se till att köpa ett bra. Avgassystem borde man ju kunna svetsa själv? Jag har tillgång till svets, men är dock ingen höjdare på att svetsa. Fast man får väl träna lite så man känner sig säger innan man ger sig på att bygga avgassystem. Har en bra guide som går igenom hur man bygger grenrör, men hur är det med resten av rören, bara se till att få ihop ett långt rör till ljuddämpare + katt? När det gäller ersättningskatt, är det bara köra raka rör igenom katten? Finns det någon bra bok/hemsida om detta ämne?

Några böcker som jag tänkte skaffa är:
Honda/Acura Engine Performance
Honda Engine Swaps
Auto Math Handbook
How to use and install nitrousoxide
How to Tune and Modify Engine Management Systems

Vad tror ni om de böckerna? De verkar ju ändå vettiga och har ju fått bra kritik även från folket här.

När det gäller styling så hade jag tänkt lite standardgrejer, typ vita blinker, framlyktor, baklyktor, skrota antennen, nya backspeglar, diverse interiöst, nya fälgar, med mera. Är det någon som vet hur stora fälgar man kan ha? Har funderat på 17", men det kanske blir för stort? Vad finns det för affärer i sverige som säljer de här grejerna? Har ni några andra tips på vad man kan göra utan att förstöra bilen med kjolpaket och så?

Hur ser det ut med lustgas idag? Var ju väldigt mycket snack om att det skulle förbjudas till privatpersoner förut? Men hur gick det egentligen. För det vore roligt att ha. Har redan en tub som eventuellt går att använda, gäller bara att få den provtryckt och nya munstycken på. Resten köper man ju på eBay eller stoppar i CNC-fräsen. 8)

Som sagt, behöver hjälp med att komma igång med bygget. Så alla tips, idéer, tankar, funderingar, länkar, feedback, med mera är av intresse.

Kommer troligtvis komma upp med en konceptsida för en kombinerad enhet med bilstereo/gps/telefon/internet/touchscreen/dvd-spelare/dator med mera, då jag har funderingar på sälja produkten. Självklart ska man ju inte snåla, man måste ju vara värst om man gör något. Iaf när det gäller elektronik 8)

Aja, hoppas jag fick med allt nu.
Christian Antila
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Välkommen till Honda Klubben!

Byt motor det är inte värt besväret och framför allt så blir det dyrare att byta delar hit och dit. Sätt i en esi motor direkt istället. Du kan få en komplett motor för ca 5-6000:-

Sen funkar det inte att byta vissa delar som du läst dig till heller. Med de planerna du har är det billigare att sälja bilen och köpa en ESi eller En Vti direkt om du inte vill dela ut pengar till höger och vänster.

Vi har en regel här på klubben att du ska ha fullständigt namn i signaturen, detta godkännde du i den texten du förmodligen bara klickade i och godkännde.
Du fixar det i dina inställningar.
Senast redigerad av adio den 21 maj 2007, 20:04, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
chille

Är det så mycket jobb verkligen? För som det lät på en tråd på d-series.org så var det i princip bara att byta vev, vevstakar, kolvar, kamrem och fixa insprut. Det är ju inte värre än att man måste riva hela motorn. :boxing:

<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->it would be a big job you need to fit an ECU to your loom and all the FI stuff i think a swap would be beter , but if you want to keep the D13 you can do alot to it , and you will have what looks like a d13 , for you insurence copey and the cops but you could have a 1500cc crank rods pistons swap the cam ect and get 150+bhp but the engine block will have all the same numbers as you cars papers ;)<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Där är ju också en fördel, det ser ut som en 1,3 men är ju egentligen större. Det borde ju ge några kronor billigare försäkring?

Sen är det ju återigen det... vad lär jag mig av att hänga i en ny motor? Visst, om det nu är så att det är billigare att köpa en motor för 5-6k så är det ju klart att man väljer det. Framförallt är det ju det att jag vill exprimentera med eget insprut, fast det går ju iofs att göra ändå.

Men antagligen blir det väl till att byta motor då. Frågan är ju vilken man ska köra!? Är det inte så att om man byter motor måste man haft en kombination av motor+växellåda+chassi som tillverkats av Honda för att kunna få den igenom besiktningen? Eller är det fritt fram att hänga i vad man vill så länge den inte har turbo? Finns det någon lista på vilka motorer som har samma motorfästen, dvs de som passar rakt av?

Angående fullständigt namn, ja, jag läste faktist igenom avtalet innan jag accepterade det. Och ja, jag har skrivit in fullständigt namn. Jag fyllde i det i samma formulär där man skriver in vilken bil man har, och det ligger fortfarande kvar där. Eller är det något jag missat?
Christian Antila
adio

Gör som du vill jag råder dig inte att börja riva i den motorn, och det kommer ingen annan att göra heller. Vad som står på d-series ska du ta med en nypa salt, sålla bort ca 50% så är du säker.

Du hade inte namn i signaturen när du skrivit första inlägget och när jag svarade men nu är det ju fixat.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
chille

Okej, men då får jag skrota idéerna med den motorn. Blir väl helt enkelt att hänga i en ny motor. Då borde ju boken "Honda Engine Swaps" vara till stor hjälp antar jag.

Jo, jag missade visst att man var tvungen att skriva sitt namn både i signaturen OCH i inställningarna, men det är ju som sagt fixat.
Christian Antila
adio

Och som jag sa tidigare ska du byta motor i den bilen är det lika bra att sälja och köpa en ESI eller VTI direkt.
Då får du kraftigare motor och skivor bak direkt.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Featherweight
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson

känner likadant.. jag har fått tag på en riktigt fin civic.. i stort sett rostfri (inget synligt iaf).. tyvärr lsi, och de e klart man vill ha mer effekt men ett motorbyte och uppgradering av typ allt annat skulle antagligen kosta mer än att köpa en ok vti, rostlaga o renovera lite.. så vti lär de bli, om man inte kommer över nåt annat kul..
att trimma 1.3a e nog rätt otacksamt.
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
chille

Har suttit åtskilja timmar och forskat nu. Vad jag kan förstå så är det i princip inte lönt att byta motor då det blir massa krångel med registrering och liknande. Så det alternativet går nog bort. Och det är inte heller aktuellt att byta bil, isof skippar jag hellre att trimma den. Så även det alternativet går bort. Då är det bara ett alternativ kvar, och det är att pressa ut mer effekt ur den där lilla motorn. Ytterligare lite sökande på olika forum ger ju det svaret jag vill ha:

<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
I am starting a little project,

i have d15 pistons (PM3),d15 crankshaft,
flywheel, rods, and camshaft.

I am going to install them to my single carb d13b2.
would camshaft do anything, or should i stick in my d13 cam?
What will be compression ratio? original is 9:1

.........

yep i have seen a D13 block with D15 pistons crank ect ,
as for the cam you will have to get one from a D14A1 or a D15 twin carb set up , this is cos your fuel pump need the extra lobe to run it , your best bet is to go for twin carb too , cos if you go for F/I you will need to to soooooo much work hooking up an ECU
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd--><!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
205 BHP @ 9000 Rpm

D13B : 76.5mm JE piston, Standart 76mm Crank, Crower Rods 13.5 : 1 CR , 4 barel 45mm DCOE carbs, 318 degree custom cams, DC 4-1 Header<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Än finns det hopp... Så kom nu inte och säg att det är omöjligt. :)

Fördelen med att trimma motorn som sitter i är ju att man slipper regga om fordonet, vilket tydligen kan vara rätt bökigt.

EDIT: En <a href="http://chille.se/pics/civic.jpg" target="_blank">bild</a> på bilen...

EDIT2: Sticker ut på slutövning, men är troligtvis tillbaka onsdag kväll nästa vecka.
Senast redigerad av chille den 22 maj 2007, 01:11, redigerad totalt 1 gånger.
Christian Antila
Lynxen

Med just DX:en är det en massa bök att byta motor eller byta till insprut då den bla saknar returledning till tanken eftersom det är en förgasarmotor från början. Men ska du prompt trimma den, i med en D16z6 och slipa bort "VTEC" på ventilkåpan och chansen att en besiktningman ser skillnad är liten. Men som sagt, bättre att börja med vilken annan modell som helst förutom dx, den saknar ju dessutom varvräknare etc...
Senast redigerad av Lynxen den 22 maj 2007, 03:09, redigerad totalt 1 gånger.
Per Björe-Dahl, Göteborg

"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
Fresa
Namn: Fredrik Arvidsson
Kontakt:

som folk redan skrivit, är idioti och ett jävla slöseri på pengar att bygga effekt på en D13-motor. Köp en ESi direkt istället, de är inte dyra
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
adio

205 BHP @ 9000 Rpm

Hahaha i den motorn är det ju bara du glömmer! Amerikanska forum ska du aldrig lita på.
Och varför tjatar du om registrering, det är ju bara du byter motor och håller käften! De märker det oftast inte ens.
Nu blir det nog svårt att göra det på en DX med tanke på att den knappt orkar framåt och om du då trycker ner en motor med 125-160hk så lär de känna skillnad och märka det.

Samma sak gäller ju om det i fantasins värld skulle funka att få ur så många hk utan turbo i den lilla motorn så är de inte lagligt att trimma och då får du körförbud på besiktningen iaf. Mer effekt större bromsar gäller också, du har trummor bak.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Daniel Gustavsson
Bil: Crx
Namn: Daniel Gustavsson

Ville bara informera om att i Honda Engine Swaps så finns det inga förgasarmotorer.
De har inte tagit med nåt motor Swap från förgasare till insprut då de ansåg att de var förmycket jobb.
Var mycket billigare att hitta ett lite bättre utgångsobjekt från början.

Mvh
Daniel Gustavsson
Tel. 0731-826195

Civic EE9 K20a2 (räserbil) [url] http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=90426[/url]
CRX ED9 K20a2 (delad på mitten)
CRX ED9 K20a2 (under uppbyggnad)
Skriv svar