Oljenivå i en K20
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Följande är utgångsläget:
Igår drog jag till OK och bytte olja samt monterade dit min oljetempgivare vid oljepluggen. Tanken var också att jag skulle monterat dit min oljetryckmätare på en adapterplatta mellan blocket och oljefiltret, men det visade sig att jag missat en vital del till adapterplattan och alltså blev tvungen att skruva dit det nya filtret som vanligt direkt på blocket.
Min fråga är alltså, kan jag nu efter att ha hämtat en av pluggarna som man pluggar tomma hål i adapterplattan med, helt sonika skruva bort filtret och endast sumpa de decilitrar olja som finns däri. Eller måste jag tömma all olja för att nivån ska hamna under oljefiltrets höjd? Min logik säger mig att filtret borde sitta under oljenivån, men jag är inte så haj på hur oljepumpen fungerar och sprider sin vätska i motorn så jag kanske kan ha lite tur för en gångs skull?
Svara gärna fort, för jag är på väg till OK nu!
Igår drog jag till OK och bytte olja samt monterade dit min oljetempgivare vid oljepluggen. Tanken var också att jag skulle monterat dit min oljetryckmätare på en adapterplatta mellan blocket och oljefiltret, men det visade sig att jag missat en vital del till adapterplattan och alltså blev tvungen att skruva dit det nya filtret som vanligt direkt på blocket.
Min fråga är alltså, kan jag nu efter att ha hämtat en av pluggarna som man pluggar tomma hål i adapterplattan med, helt sonika skruva bort filtret och endast sumpa de decilitrar olja som finns däri. Eller måste jag tömma all olja för att nivån ska hamna under oljefiltrets höjd? Min logik säger mig att filtret borde sitta under oljenivån, men jag är inte så haj på hur oljepumpen fungerar och sprider sin vätska i motorn så jag kanske kan ha lite tur för en gångs skull?
Svara gärna fort, för jag är på väg till OK nu!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Ja du kan ta bort filtret med olja i tråget. Var tvungen att göra det ca 3ggr i våras :crash:
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Steffo

Så, då var det fixat... Tyvärr så funkar mätaren riktigt illa. Den visar 5,5 bar vid tomgång och slår i botten på 7 bar så fort man gassr lite. Dessutom läcker det lite olja mellan adapterplattan och filtret när man har motorn igång. Några droppar i minuten ungefär. Trist 
Stockholm
- Asse
Trycket verkar ju högst normalt. Synd på läckaget bara, oljade du in packningen på filtret före du skruvade dit det?
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Steffo

4,5 bar på tomgång med varm motor och ca 6,5-7,5 bar under gång beroende på varvtal. Är det normalt? Jag trodde det var väldigt högt. I så fall är ju det enda problemet att det läcker...
Jja, jag oljade in packningen innan, men eftersom jag satte på ett nytt filter igår när jag bytte olja så återanvände jag samma filter igen. Kanske har det med saken att göra. Jag få köpa ett nytt filter och testa. Läcker det då med beror det på adapterplattan. Jag drog åt filtret hårt först och såg att det läckte. Då drog jag ännu mycket hårdare, men det läcker ändå
Det får bli en sväng till Rosenholtz på måndag morgon. Nu ska jag på Sweden Rock!
Jja, jag oljade in packningen innan, men eftersom jag satte på ett nytt filter igår när jag bytte olja så återanvände jag samma filter igen. Kanske har det med saken att göra. Jag få köpa ett nytt filter och testa. Läcker det då med beror det på adapterplattan. Jag drog åt filtret hårt först och såg att det läckte. Då drog jag ännu mycket hårdare, men det läcker ändå
Det får bli en sväng till Rosenholtz på måndag morgon. Nu ska jag på Sweden Rock!
Stockholm
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Av de adapterplattor jag sett som har uttag för givare etc har i princip 90% läckt som det står "nrg", inget alls, eller något annat billigt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- Asse
Ta tempen i tråget och trycket vid org oljetrycksgivare istället. Allt som du behöver finns på Biltema 
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
vet duvart hittar man en pålitlig adapterplatta till k20? för rimligt prisM Scotte skrev:Av de adapterplattor jag sett som har uttag för givare etc har i princip 90% läckt som det står "nrg", inget alls, eller något annat billigt.
/[b]Rasmus Lindquist[/b]
Civic EK4 VTI
CBR 1000 RR
Civic EG HB-K20A2 (såld)
Civic EK -97 (såld)
Crx -88 B18C (RIP) =(
Civic EK4 VTI
CBR 1000 RR
Civic EG HB-K20A2 (såld)
Civic EK -97 (såld)
Crx -88 B18C (RIP) =(
-
fekke
kudoz.se
- Steffo

Kvalitén på adpterplattan känns skitbra när man tittar på dn. Det står iofs ingen text alls, så det kan ju tyvärr vara så att du har rätt Scotte. Men om ytan är 100% plan och utan deformationer så måste det ju täta! Jag får mecka loss den och låta verkstadskillarna på jobbet planfräsa lite på den. Det lustiga är att den är fräst ur ett stycke aluminuim och därmed borde vara sjysst...
Vad säger ni om trycket då? När man bränner lite VTEC så kommer jag upp i närmare 8 bar (utanför skalan på mätaren). Är det i sin ordning?
Vad säger ni om trycket då? När man bränner lite VTEC så kommer jag upp i närmare 8 bar (utanför skalan på mätaren). Är det i sin ordning?
Stockholm
-
M Scotte
- Kontakt:
Varför tar ni inte trycket där org-sensorn sitter? Så slipper ni dessa sandwich av läckande slag. Funkar det så är det kanon, men om det lävker blir man bara irriterad.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
jag behöver ha olja till min autorotor, vart ifrån kan jag ta den för att samtidigt slippa problem med nån läckande sandwichplatta tro?
Fekke: jag hittar ingen sandwich på kudoz...
Fekke: jag hittar ingen sandwich på kudoz...
-
fekke
<a href="http://www.kudoz.se/guages.html" target="_blank">http://www.kudoz.se/guages.html</a>
längst ner om det är sån du menar.
längst ner om det är sån du menar.
- Steffo

Var sitter originalsensorn?M Scotte skrev:Varför tar ni inte trycket där org-sensorn sitter? Så slipper ni dessa sandwich av läckande slag. Funkar det så är det kanon, men om det lävker blir man bara irriterad.
Vad blir effekten om man tar bort den och ersätter med en oljetryckmätare? Tappar man inte signalen om oljetryck till ECU:n då?
Stockholm
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Den sitter ovanför oljefiltret och nej det är nog inte så bra att plocka bort den 
Men om man sätter dit ett t-kors istället så kan man koppla in båda givarna.
Men om man sätter dit ett t-kors istället så kan man koppla in båda givarna.
- Steffo

Fan det måste vara djävligt tight att komma åt den där sensorn, eller tar man det uppifrån? Efter att jag monterade DC-röret så kommer jag knappt åt filtret alls längre och ska jag nå ovanför det så behöver jag barnhänder!
Stockholm
-
M Scotte
- Kontakt:
Man monterar aldrig t-korset direkt på motorn, utan använder lämplig slang att förlänga ut med. Jag använder bromslang då de är gjorda för högt tryck och pressade. Sedan ett t-kors och givarna i var ände.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Asse
Biltema 20-726 är bolt on och lagom längd 20:- 
Däremot är det en fördel med ledade kopplingar, men denna funkar.
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Akta bara så ni inte råkar dra gängpaj eller dra åt för hårt så att det blir gängpaj i blocket. Det är svårt att komma åt det hålet där givarn sitter så det är lätt att sätta en slang lite snett.
- Steffo

Kommer den att sticka ut från motorn som ett annat spröt? Var har du färt den sedan? Mot bromsrören med tire ups eller?Asse skrev:Biltema 20-726 är bolt on och lagom längd 20:-
Det är just det som är kruxet. Att få in min feta hand där verkar bökigt underifrån. Kan man ta det ovanifrån?malkolm666 skrev:Akta bara så ni inte råkar dra gängpaj eller dra åt för hårt så att det blir gängpaj i blocket. Det är svårt att komma åt det hålet där givarn sitter så det är lätt att sätta en slang lite snett.
ingen som har en bild på originalsensorn?
Stockholm
- Asse

Till höger på t-korset kan du skymta org oljetrycksgivare (den med grått gummihölje).
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Tja steffo!
kan säga att jag själv försökt mecka på denna oljetemp givar adapterplattan nu och har också fått en liten läcka där. sjukt tråkigt får väll sätta det på samma sätt som asse gjort ser bra ut!
Tycker dock våra tryck skiljer sig en del fattar inte varför mitt ligger på runt 3 på tomgång och mellan 5,5-6,5 vid körning beroende på varvtal(kanske för att det läcker eller nåt).
Asse var har du köpt grejorna till ditt oljetryck meck??
kan säga att jag själv försökt mecka på denna oljetemp givar adapterplattan nu och har också fått en liten läcka där. sjukt tråkigt får väll sätta det på samma sätt som asse gjort ser bra ut!
Tycker dock våra tryck skiljer sig en del fattar inte varför mitt ligger på runt 3 på tomgång och mellan 5,5-6,5 vid körning beroende på varvtal(kanske för att det läcker eller nåt).
Asse var har du köpt grejorna till ditt oljetryck meck??
Senast redigerad av maxxan den 17 juni 2007, 18:21, redigerad totalt 1 gånger.
[b]Markus Nilsson[/b]
Kör:
Honda Civic Type-R
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Invidia,CAI,ToyoR888,ATE,Temp/tryckmätare.<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Tack till Streetpower för fina priser<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Kör:
Honda Civic Type-R
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Invidia,CAI,ToyoR888,ATE,Temp/tryckmätare.<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Tack till Streetpower för fina priser<!--colorc--></span><!--/colorc-->
- Steffo

Jag var inne i gör-det-själv-hallen för ett par timmar sedan och skulle ta bort adapterplattan och istället montera det precis som Asse gjort på bilden. Jag gick dock bet eftersom jag inte har en chans att nå original tempsensor och få bort den. Precis som jag misstänkte så kan jag inte få in mina feta fingrar där och jag har inte rätt verktyg.
Till saken hör att jag har motorvärmare monterad, och den sitter mellan oljefiltret och tempsensorn. Det gör det extremt svårt att komma åt. Jag får helt enkelt låta Rosenhholtz ta det vid nästa service om 300 mil.
Jag har köpt tryckslang på Biltema och det verkar vara melodin. Dock så är det som sagt lögn i helvete för mig att få bort originalsensorn och kunna ersätta den med slangen...
Jag kan ju tillägga att läckaget vid adapterplattan kan ha berott på att den satt halvlös! Jag kunde lossa muttern som håller fast plattan med fingrarna! Den hade jag dragit ordentligt med ett 50 cm förlängningsskaft, så jag fattar inte hur den kunde lossna!? Kan ju bara säga att det var tur att jag åkte in och kollade läget idag för den hade nog inte suttit kvar så många mil till. Det hade ju varit trist att tappa allt oljetryck när den lossnat.
Jag måste ha haft en märklig vinkel på spärrskaftet när jag drog muttern och trott att den satt riktigt hårt, när den i själva verket bara var åtdragen med ett för klent moment.
Till saken hör att jag har motorvärmare monterad, och den sitter mellan oljefiltret och tempsensorn. Det gör det extremt svårt att komma åt. Jag får helt enkelt låta Rosenhholtz ta det vid nästa service om 300 mil.
Jag har köpt tryckslang på Biltema och det verkar vara melodin. Dock så är det som sagt lögn i helvete för mig att få bort originalsensorn och kunna ersätta den med slangen...
Jag kan ju tillägga att läckaget vid adapterplattan kan ha berott på att den satt halvlös! Jag kunde lossa muttern som håller fast plattan med fingrarna! Den hade jag dragit ordentligt med ett 50 cm förlängningsskaft, så jag fattar inte hur den kunde lossna!? Kan ju bara säga att det var tur att jag åkte in och kollade läget idag för den hade nog inte suttit kvar så många mil till. Det hade ju varit trist att tappa allt oljetryck när den lossnat.
Jag måste ha haft en märklig vinkel på spärrskaftet när jag drog muttern och trott att den satt riktigt hårt, när den i själva verket bara var åtdragen med ett för klent moment.
Stockholm
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Sprang över en bra guide för att montera oljetrycksgivare så slänger in den här för framtiden.
<a href="http://forums.clubrsx.com/showthread.php?t=477605" target="_blank">http://forums.clubrsx.com/showthread.php?t=477605</a>
<a href="http://forums.clubrsx.com/showthread.php?t=477605" target="_blank">http://forums.clubrsx.com/showthread.php?t=477605</a>