Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Hur mycket vågar man ladda?
-
Bogren
- Bil: Eg 1,7 Turbo med fler
- Namn: Pierre Bogren
Hallo jag är ny här på Forumet och håller just nu på att turbo konventerar min civic coupe 94 och undrar lite och har hört lite olika här på forumet men hade tänkt ladda 0,2 vid uppstart och 0,3 vid provkörning sedan när allt lirar (Som jag hoppas på att det kommer att göra;)) så vill jag ladda0,5 som max på orginal komp och delar i motorn. Vågar man göra det? Räcker spridarna till, bränsle trycket, måste jag ha ställbart kam drev, kan jag byta ut org spridarna mot VTIns? Vill hälst inte köra med separata spridare eller ett piggyback sys till att börja med. Finns det någon svensk sida som där man kan köpa tjockare cylle packning till min motor eller som har mycket delar till folk som turbo trimmar sina honda motorer?
Tack på förhand
Tack på förhand
Pierre Bogren
gå in på teknik å las faq,n om turbo, står mycket läsbart där.
orginalspridarna räcker då inte
orginalspridarna räcker då inte
crx vtec TURBO!!
Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå
[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå
[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
mistänker att du har en LSi med 101hk eller vad det nu är ?
Spridarna på din bil är samma som på en VTi.
förutsastt att du kör på dom låga laddtryck du skriver (0.2-0.3bar) så tror jag original spridarna räcker (man brukar ju säga att varje 0.1bar ger 10% effektökning altså landar du på 20-30% effektökning och då ligger du ju fortfarande under VTi´ns original effekt, kör du med bredbandslambda och knacksensor så märker du ju om det går lite snålt) eventuellt kan du öka soppatrycket lite för att kompensera det lite högre mottrycket i insuget.
Ska du däremot börja ladda mer så bör du börja med att byta spridare för att sen börja byta kolvar och stakar när du går över 0.5bar.
Men det som är ABSOLUT viktigaste är en bra map som inte ger några A/F dippar som kan resultera i spikningar.
Spridarna på din bil är samma som på en VTi.
förutsastt att du kör på dom låga laddtryck du skriver (0.2-0.3bar) så tror jag original spridarna räcker (man brukar ju säga att varje 0.1bar ger 10% effektökning altså landar du på 20-30% effektökning och då ligger du ju fortfarande under VTi´ns original effekt, kör du med bredbandslambda och knacksensor så märker du ju om det går lite snålt) eventuellt kan du öka soppatrycket lite för att kompensera det lite högre mottrycket i insuget.
Ska du däremot börja ladda mer så bör du börja med att byta spridare för att sen börja byta kolvar och stakar när du går över 0.5bar.
Men det som är ABSOLUT viktigaste är en bra map som inte ger några A/F dippar som kan resultera i spikningar.
Kristian, Hondalös.
-
Bogren
Ok tack för svaret jag återkommer snart när jag startat upp pärlan. Är bara tryckrör och liy´te annat som ska byggas=)
Ingen som vet var jag kan få tag på en tjockare packning eller kan jag skruva dit två org packningar?? Det borde funka
Ingen som vet var jag kan få tag på en tjockare packning eller kan jag skruva dit två org packningar?? Det borde funka
Pierre Bogren
omöjligt att svara på det finns så många andra faktorer som spelar in. men jag vet folk som har åkt med 0.5bar med dubbla topp packningar, så där hra du en fingervisning... jag tror snarare att andra saker ger vika innan packningarna
Kristian, Hondalös.
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
vad fan tror du han ska med dubbla packningar till då?smörgåsbord?
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
du måste öka soppan på något viss.
du kan inte bara hänga på en turbo o sen köra..
bestäl hem en FMU fårn t.ex ebay sen är de bara o tuta o köra upp till 0.5 i ladd.
ser inte varfar du ska börja på 0.2 o sen höja ?
motorn klara 0.5 utan kompändring då det inte är specielt
högt komp från början.
men smo sagt läs lite i tråden om turbo under FAQ
du kan inte bara hänga på en turbo o sen köra..
bestäl hem en FMU fårn t.ex ebay sen är de bara o tuta o köra upp till 0.5 i ladd.
ser inte varfar du ska börja på 0.2 o sen höja ?
motorn klara 0.5 utan kompändring då det inte är specielt
högt komp från början.
men smo sagt läs lite i tråden om turbo under FAQ
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
-
Bogren
Jag håller med dig LinusE jag tror med att motorn ska tåla 0,5 att ladda utan att kompsänka men som sagt man måste dra på mer soppa men då får jag dra dit större spridare och köra med ett litet enklare system typ något piggy back då jag tvivlar på att det går chippa min data box och sedan istället köra med orginal spridarna. Men jag ska våga lite nu och köra med 0,5 så får jag skriva hur det går. har endå hittat en kille här på sidan som säljer en Lsi motor om min skulle ge vika=) Ska iväg på resa nu kommer hem om två veckor då ska jag ha byggt klart tryckrör o avgas=)
Pierre Bogren
-
Bogren
Nu har jag varit ute och kört med pärlan lite igår och idag jag började ladda 0,4 sedan sänkte jag till0,3 bilen drar bra MEN håller jag lite högre varv å en jämn fart och sedan trycker fullt drar bilen bra ett tag sedan börjar den att rycka och motor lampan tänds? Jag upplever som den får för lite soppa. sedan vrider jag av nycklen och på igen så lampan slutar lysa och kör igen drar jag inte fullt en längre tid så börjar lampan ej att lysa. Vad kan det va som gör at motor lampan börjar lysa? Gör den det ex om motorn känner för lite soppa finns i cylindrarna? eller har jag möjligtvis glömt dra om en vakumslang och motorn känner ett övertryck i insuget??
Sedan några frågor är det inbyggd soppa pump på min coupe 94? Är det värkligen VTI 160 hk spridare orginal i min bil?? Passar Preludens 2,2 spridare rakt i?
PS Får jag lite kloka svar av er så kanske det finns lite film på min första tur genom stan (har bara raka rör å sidan)
Sedan några frågor är det inbyggd soppa pump på min coupe 94? Är det värkligen VTI 160 hk spridare orginal i min bil?? Passar Preludens 2,2 spridare rakt i?
PS Får jag lite kloka svar av er så kanske det finns lite film på min första tur genom stan (har bara raka rör å sidan)
Pierre Bogren
- insigma
- Bil: FK2R 2016
- Namn: FredrikLidmark
Kanske är mappsensorn som får juck, har du kollat vad felkoden står för?
jag vet att min motorlampa gjorde samma sak när min gick för snålt innan jag mappade bilen.
jag vet att min motorlampa gjorde samma sak när min gick för snålt innan jag mappade bilen.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
-
Bogren
Ok Nej jag har inte kollat felkoden men det va smart det ska jag åka och gör. Men sedan en grej med om jag skiter i att lampan lyser efter den tänds så går bilen skit och hackar?? Har datorn gott in i "limphome" läge eller va det heter??(Nödläge) ??
Pierre Bogren
-
Bogren
Nu går hon=) Har inte lurat mappsensorn en. film kommer snart bilder har ni här
<a href="http://www.garaget.org/?car=52645&image=563416" target="_blank">http://www.garaget.org/?car=52645&image=563416</a>
Till Salu :whistling:
<a href="http://www.garaget.org/?car=52645&image=563416" target="_blank">http://www.garaget.org/?car=52645&image=563416</a>
Till Salu :whistling:
Pierre Bogren
-
civicrille
Bogren, vad var felet? om man får fråga=)
mvh rille
mvh rille
Rikard Bergenström
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
vad för styrsystem ?
hur mappade ? hur mer bärnsle ?
du kan inte bara hänga på en turbo o sen köra, mer spooa behövs från första 0.02 bar om jag mins rätt.
du kan dock köra med något så enkelt som en FMU 12:1 upp till 0.5 i ladd med orginal spridarna
hur mappade ? hur mer bärnsle ?
du kan inte bara hänga på en turbo o sen köra, mer spooa behövs från första 0.02 bar om jag mins rätt.
du kan dock köra med något så enkelt som en FMU 12:1 upp till 0.5 i ladd med orginal spridarna
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
#828 Skåne/Löberöd
-
Bogren
Jasså kan jag inte hänga på en turbo och bara köra?? Det är det jag gör nu kör med 0,3 i ladd dock. jag tvivlar på att det inte går att kör med 0,5 i ladd som den är nu. säjer jag inte bilen så ska jag skruva upp till0,5 Inget fart monster men grejerna funkar. Bilen drar dock lite mycket olja då den är plågad på tyska motorvägar halva livet och har gått nästan 25.000 mil Jag har film bevis...
Pierre Bogren
visst kan man köra bilen på 0.3-0.4 i ladd utan extra bränsle. gjorde jag i början innan jag höjde bränsletrycket, dock så gick bilen för snålt och redan vid 5000 varv blev blandningen dålig och gick under rött på lambda mätaren. men vill du ha nån effekt ur din turbokonvertering får du höja bränsletrycket.
När din motorlampa tänds är det för att MAP sensorn känner av posetivt tryck i insuget(laddtryck) och försätter då bilen i "limpmode" ett slags läge där bilen går dåligt, men går för att du ska kunna ta dig till verkstad. du lurar mapsensorn med hjälp av en "missinglink" som du kan bygga själv eller köpa på ebay. kör själv med en synapse missing link, funkar skitbra.
Mvh Dennis
När din motorlampa tänds är det för att MAP sensorn känner av posetivt tryck i insuget(laddtryck) och försätter då bilen i "limpmode" ett slags läge där bilen går dåligt, men går för att du ska kunna ta dig till verkstad. du lurar mapsensorn med hjälp av en "missinglink" som du kan bygga själv eller köpa på ebay. kör själv med en synapse missing link, funkar skitbra.
Mvh Dennis
Dennis ljungblad
"D-series Dennis"
I am so D as it can B! oh k!?
Accord CL9 -03
Civic EJ9 D14A4 (såld)
Civic ma8 D16z6 vtec-T ( i garaget)
Civic hb -88 ed7 (skrotad)
Honda Crx ED9 (krockad, skrot, såld)
"D-series Dennis"
I am so D as it can B! oh k!?
Accord CL9 -03
Civic EJ9 D14A4 (såld)
Civic ma8 D16z6 vtec-T ( i garaget)
Civic hb -88 ed7 (skrotad)
Honda Crx ED9 (krockad, skrot, såld)
-
civicrille
0.4bar utan något extra bränsle.. torde ju ha en avgastemp på 1200grader?
Rikard Bergenström