Honda Accord -92

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Ugh

Hej!

Jag har just inhandlat en Honda Accord -92 Sedan.

Nu har jag några frågor om vad man kan göra för att öka effekten. Jag har inte hämtat bilen ännu men motorn är 2 liters versionen utan insprut.

Nu undrar jag alltså vad man kan göra för att öka effekten man kan få ut av motorn. Har sökt lite inom ämnet och förstått att grenröret är något man kan byta för att öka effekten lite och även ett nytt luftfilter med bättre flöde. Finns det något mera man kan göra utan att byta motor?

Förresten är det här grenröret något man kan överväga att skaffa? <a href="http://www.headermania.com/mm5/merchant ... DA4CYLHDRS" target="_blank">S&S Headers</a>

//Ugh
//Emil Sundberg
pr0ny
Namn: Ronny P

Hejsan och välkommen hit, vi har lite regler på vårat forum tex att vi vill ha ditt namn i signaturen.

Angående bilen ser jag tyvärr ingen mening med att lägga pengar på att trimma din nuvarande motor, bättre alternativ är att byta motor till tex en h22a, jag tror inte det är helt lätt att byta motorn till en sådan, men det bör gå =)

h22a har allt ifrån 185hkr - 220hkr beroende på vilken modell av den och var den kommer ifrån och från vilken bil.

Har du vanligt obd1 elsystem så är det nog fullt möjligt att byta till h22an utan att krångla allt förmkt, men som sagt, det är inte gratis och det är inte helt lätt.

Är du inte hemma på bilar så är det nog bäst att glömma hela idén.

Helt klart bättre att köra den du har ett tag och sedan byta bil till en honda med lite roligare maskin från början.

Mvh Ronny
Senast redigerad av pr0ny den 15 september 2007, 09:02, redigerad totalt 1 gånger.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Ugh

Ok sorry hade missat det.

Hur är det med besiktningen om man skulle försöka klämma ner en h22a i den då?
Är motorfästena samma och dylikt. Har ju egentligen inte någon lust att börja byta motor i bilen men har precis som du säger förstått att det är ganska hopplöst att trimma just den motor jag har.
//Emil Sundberg
pr0ny

Det går givetvis att trimma din motor, och det går att trimma den hårt med, men det är inte värt det, de kommer kosta maaassor och förmodligen kommer driftsäkerheten inte vara den bästa heller.

Det är inte lagligt att byta motor, du kan åka dit på ny regbes om dom på sbp ser att du har annan motor. en regbes kommer bilen inte gå igenom med annat än orginalmotorn eller samma typ som den.

Chansen att dom på sbp skiljer på en honda motor ifrån en annan eller att dom änns bryr sig är inte så stor, men risken finns.

Hur vida motorfästena är samma osv vet jag faktiskt inte, kolla lite på internet, jag vet inte riktigt vilken modell du har men om du har den "rätta" så är det faktiskt inte jättesvårt att byta motor, finns massor som redan gjort det.

Jag skulle rekomendera att skita i motorn helt mer eller mindre kör den du har nu, är du sugen på att leka så spar lite pengar sen sälj din och lägg lite mer och köp dig en lite värre honda.

0707396659
Ugh

Ok det får väl helt enkelt bli så. Kan väl säkert ha lite roligt med 110 hästar också :P

Tack för hjälpen iaf :)
//Emil Sundberg
pr0ny

Ja absolut =) mkt sitter hos föraren, många i klubben som kört skiten ur bilar som har betydligt mkt mer hkr, både rakt fram och när det svänger.

0707396659
moggesthlm
Been thanked: 6 times

Vilken H motor har 225hästar?
//Morgan Blom, Stockholm

Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
pr0ny

moggesthlm skrev:Vilken H motor har 225hästar?

Ber om ursäkt, 220hkr, Accord euro R och prelude type S

<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_H_engine" target="_blank">http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_H_engine</a>

0707396659
moggesthlm
Been thanked: 6 times

212 hp har type-r ´en, vilken är euro- r?
//Morgan Blom, Stockholm

Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Ugh

Bara för vetandets skull: hur mycket hästar uppskattar du att ett nytt grenrör skulle ge?
//Emil Sundberg
darthv
Namn: Christian T
Been thanked: 7 times

det sitter väl en "förgasar-hybrid" i din motor, den är kanske inte är värd att satsa på. Motorn i Accord 90-93 är en F-motor, <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_F_engine" target="_blank">http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_F_engine</a>

Det som går/inte går att göra med den står det om på <a href="http://www.cb7tuner.com/" target="_blank">http://www.cb7tuner.com/</a>

Det går att NA-trimma för att få några hästar mer. Det går att turbokonvertera för ytterligare några hästar. Eller stoppa in en H22-motor.

Det finns OTALIGA sidor som beskriver olika "swaps". acordracing.com hondahookup.com superhonda.com
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Ugh

Ok tack så mycket
//Emil Sundberg
M.P
HPC Guld Medlem
Bil: Civic Type R FL5
Namn: Magnus Pettersson
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

moggesthlm skrev:212 hp har type-r ´en, vilken är euro- r?
Euro-R har samma utseende som nuvarande ATS har.Men motorn är vässad från 190 hk till 220 hk.
Den säljs dock bara i japan än så länge.
Magnus Pettersson
Nässjö,mitt i stan 070-3386552

Civic type R FL5
Rallye Red

Tidigare Hondor:
Civic type r FK8
S2000 AP1
Civic Type R EP3
Ugh

Borde inte avgassystemet från en F22Ax passa lika bra på motorn som jag har (F20A2)?
Eller är det bara önsketänkande :P

Vad är det som definierar EX modellen föresten?

<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Edit: F20A2 är det ju förståss<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Senast redigerad av Ugh den 6 september 2007, 08:24, redigerad totalt 1 gånger.
//Emil Sundberg
HansG

Du har inte en F22 i din bil, du har en F20xx. I Hondas motorbeteckningar säger alltid de två siffrorna vilken slagvolym motorn har.
Modellbeteckning EX är en USA-modell med lull-lull och stora motorn F22A2 (150hk).

Ett förhållandevis enkelt swap i din bil bör vara att skaffa en F22A2 och stoppa i, John Kraft här i klubben har gjort det för många år sen. Iofs i en 2.0i (insprutaren på 133hk), där var det typ busenkelt, det enda som gav lite huvudbry var signalen till det variabla insuget på F22 (slår om mellan korta och långa insugsrör vid 5000rpm om jag minns rätt). F22 har en skön karaktär med både bra bottenvrid och hyggligt drag uppåt närmre 7000rpm.
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
Ugh

HansG skrev:Du har inte en F22 i din bil, du har en F20xx. I Hondas motorbeteckningar säger alltid de två siffrorna vilken slagvolym motorn har.
Nej jag råkade skriva fel. Ändrade det sen.

Jo jag har kollat lite på om man skulle införskaffa sig en F22:a just eftersom det borde vara ganska enkelt.
Senast redigerad av Ugh den 6 september 2007, 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
//Emil Sundberg
pr0ny

Frågan är ju mer om det är värt besväret?

0707396659
Ugh

pr0ny skrev:Frågan är ju mer om det är värt besväret?
Helt klart. Men målet just nu är mest att få skruva lite :D
//Emil Sundberg
pr0ny

dåså :) bunkra upp dig på info innan du börjar byta motor, samt ha ett överskott på kanske runt 2-5tusen i kassan ifall nått pajjar.

0707396659
Ugh

Yes det ska jag göra. Men först måste jag fixa centrallåset och reparera kofångaren bak p.g.a. en spricka :(
//Emil Sundberg
Ugh

Haha jag har inte släppt det här ännu :P

Skulle det fungera att montera insprutet från t.ex. en F20A4 och kombinera det med ett eftermaknads insprut, förslagsvis MegaSquirt?
//Emil Sundberg
pr0ny

Lägg inte massa pengar på sånt emil, om du inte vill göra det bara för skojskull, tänk på att man oftast tyvärr inte får ut så mkt mer pengar för en bil i sverige även om man lagt sin själ på den och maaaassssor med pengar och tid.

mvh

0707396659
Ugh

Jo det är ju mest nöjjet jag är ute efter i det här fallet och att få leka lite med MegaSquirt som jag har velat göra i flera år :D
//Emil Sundberg
pr0ny

Eller hur bara för att det heter megasquirt? :D

Jag tycker iaf att du ska göra det du vill, bara så du inte förväntar dig att få ut massa cashir när du säljer den.

mvh

0707396659
Kristian

Nu ska jag komma och vara tråkig.
Eftersom den Accorden är väldigt billig så funderar jag på om du inte ska byta bil till en 2.2L variant direkt (om du inte har hittat ett jättefint exemplar eller om den va jätte billig.) jag tror nämligen att det blir billigare att byta bil än att swapa till en 2.2a med all ombyggnad de nu innebär.
Kristian, Hondalös.
Hondaholic

Sorry för att jag sabbar tråden men får ni faktist
inte ombesikta ett hybridbygge i Sverige?
Mitsubishi Lancer EVO 5 GSR
Mitsubishi Eclipse GS-T
pr0ny

Vi får bes hur många gånger vi vill, men det går inte att få ett hybridbygge att gå igenom lagligt i swe när det gäller honda, för att man ska kunna regga en bil med annan motor så måste tillverkaren geut ett medlåtande eller nån sån shit, honda swe ger inte ut sånna papper vad jag vet =)

Finns säkert nån som kan ge bättre info om detta.

0707396659
Ugh

pr0ny skrev:Eller hur bara för att det heter megasquirt? :D

Jag tycker iaf att du ska göra det du vill, bara så du inte förväntar dig att få ut massa cashir när du säljer den.

mvh
Nej pengar vet jag att man bara förlorar hur man än gör så såna förväntningar har jag inte :P
//Emil Sundberg
Ugh

Kristian skrev:Nu ska jag komma och vara tråkig.
Eftersom den Accorden är väldigt billig så funderar jag på om du inte ska byta bil till en 2.2L variant direkt (om du inte har hittat ett jättefint exemplar eller om den va jätte billig.) jag tror nämligen att det blir billigare att byta bil än att swapa till en 2.2a med all ombyggnad de nu innebär.
Det är den billigaste och enklaste lösningen och jag har funderat ganska mycket på den med :P även om jag måste säga att jag har hittat ett väldigt välhållet exemplar.
//Emil Sundberg
Ugh

Nu är jag tillbaka med en ny (dum) fråga :P
Jag kanske borde veta det här men varför går det ett "varmluftsrör" från mitt grenrörsskydd till luftfiltret?
//Emil Sundberg
Skriv svar