Är min toppackning kass på Civicen?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
lahi

Hej!
Min Civic 1.5 LSi -92:a beter sig konstigt... ibland startar den inte! Jag har haft lite bekymmer med startreläet eftersom bilen lite då och då inte startar när den är ljummen. Men när den är varm eller kall har det aldrig varit några problem. Men nu startar den inte alltid när den är kall heller och om den har stått några dagar. Då kan man köra på startmotorn länge länge utan en suck från motorn. Reläet klickar så det kan inte vara det. Men om jag någon timmar senare går ut och provar igen, då startar den oftast! Då puffar den på tre cylindrar och jag tycker mig se lite vit rök i backspegeln. Vit rök är ju vatten... kass. Någon som känner igen symptomen och kan säga vad det är? Toppackningen gissar jag på. Brukar bilar bete sig så om toppackningen är kass? Dvs. att det först inte är något liv i den alls, för att efter några timmar starta utan problem? Jag är ju inte så sugen på att byta packning mm om det inte är den som spökar. Är ju student också, så pengarna växer inte på träd. Tacksam för svar!

Mvh
Lars
Lars Dahlstedt
Flygare
Kontakt:

Kolla fördelaren rotor etc.
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Att det skulle vara packningen låter lite långsökt, har du olja i kylarvattnet eller är det vatten på stickan när du kollar oljenivån?
När inte en Honda startar finns det två fel som det 99% beror på, fördelaren eller mainrelay. Använder du sökfunktionen under teknik kan du läsa massor om dessa två saker.
Kolla om du har gnista till att börja med så kan du ju utgå där ifrån.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Kristian

Det är inte helt ovanligt att kolvringarna "hängersej" lite och gör så att du inte får något komp om bilen står några dagar, om man då "gnuggar" på starten ett tag så brukar dom hoppa igång på just 3 burkar för att sen börja gå rent inom någon minut.
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

skulle testa med nytt relä ändå.
på en av mina accorder klicka reläet men så fort pumpen blev belastad så hoppa de ur.

så låna ett relä eller ur me det o lödda så vet du iallafall till 100 att de inte är de.
för du beskriver alla symtom för kasst relä nämligen
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
adio

Kristian skrev:Det är inte helt ovanligt att kolvringarna "hängersej" lite och gör så att du inte får något komp om bilen står några dagar, om man då "gnuggar" på starten ett tag så brukar dom hoppa igång på just 3 burkar för att sen börja gå rent inom någon minut.
Det här har jag aldrig hört, hur händer detta? De kolvar jag satt ringar på så finns det inget utrymme för att de ska komma ur spår eller hänga sig.
Om de skulle hänga sig på något sätt borde inte det skada cylindern?
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

kristian: märker vi detta om vi gör ett leakdowntest? isåfall gör vi ett i helgen.
Tänkte stjäla syrran fördelare o tändkablar och prova med oxå, bara så vi kan utesluta det...

mekhjälp har lars... typ mig :P (vi är klassmäjts)
reläet är ok.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Kristian

inte en aning om det märks vid leakdown test, jag råkade ut för det när jag jobbade på verkstad och bilarna fick stå nårgra dar. jag vet inte enns om det är ringarna som "hängersej" (min röntgensyn är inte vad den borde vara ;) )men det känns som den mest troliga förklaringen.
Kristian, Hondalös.
lahi

Tackar för tipsen allihopa!
adio skrev:Att det skulle vara packningen låter lite långsökt, har du olja i kylarvattnet eller är det vatten på stickan när du kollar oljenivån?
När inte en Honda startar finns det två fel som det 99% beror på, fördelaren eller mainrelay. Använder du sökfunktionen under teknik kan du läsa massor om dessa två saker.
Kolla om du har gnista till att börja med så kan du ju utgå där ifrån.
Jag ser inget vatten på stickan när jag kollar, men jag tycket det försvinner vatten. Jag är iofs inte helt säker på det. Kan ju vara läckage på kylaren också. Fördelaren skulle man ju kunna kolla lite extra på.
Reläet skulle jag ju kunna löda om lite, ska bara hitta en lödkolv först... vetefan var den tagit vägen.
Lars Dahlstedt
lahi

Fixxe skrev:kristian: märker vi detta om vi gör ett leakdowntest? isåfall gör vi ett i helgen.
Tänkte stjäla syrran fördelare o tändkablar och prova med oxå, bara så vi kan utesluta det...

mekhjälp har lars... typ mig :P (vi är klassmäjts)
reläet är ok.
Det är bra att ha en Honda-nisse i klassen :) Säg till när du har tid och lust att hjälpa mig med bilen, så ska jag belöna dig med en åktur på hojen :prop: Om du vill... annars får jag väl bjuda på en grogg på kåren... schysst att du ställer upp! :worthy: Vi hörs
Lars Dahlstedt
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold

ställer inte upp på åktur med din jävla moppe! glöm det!
grogg.. nejtack. Har slagit vad med Rehab om en månads nykterhet efter i onsdags ;)

jag vet inte om syrran kommer hem i helgen!

Suzuki Swift Sport -14
lahi

Nu vet jag vad som är fel! :) Men jag vet inte hur jag fixar det... Jag skruvade av fördelarlocket, och det var kletigt av ganska mycket olja på insidan. Mindre bra. Oljan torkade jag bort, och så såg jag att stiften på insidan av locket var ärgade, så jag skrapade dem rena. Ihop med grejorna igen, och motorn startade på mindre än ett halvt varv. Gött! Men hur fan fixar jag oljeläckaget? Där ska väl sitta någon packbox så det inte kommer in olja i fördelaren? O-ring sitter enligt Fixxe så det inte rinner olja mellan block och fördelare, men där är det tätt. Det är in i fördelaren som det rinner. Någon som vet?
Senast redigerad av lahi den 22 september 2007, 14:53, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Dahlstedt
adio

De delarna finns inte att köpa löst utan det blir att byta fördelare.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold

sunkbäver.

kanske går att fräsa upp det lite och i med en packbox oxå :)

Suzuki Swift Sport -14
lahi

adio skrev:De delarna finns inte att köpa löst utan det blir att byta fördelare.
Inte? Det är ju kass... och dyrt. Jag tycker att det måste gå... :( De kan ju inte tillverka en fördelare och montera en packbox som inte går att byta! En packbox är i mina ögon en slitdel... Skit också. Vad kostar en fördelare? Antagligen mer än jag vill att den ska kosta... Men det måste ju gå att byta packning! :( Men iofs så vet jag inte hur den ser ut...
Lars Dahlstedt
adio

Tyvärr alltså så räknas det inte som slitdel och det finns inga reservdelar. Det finns ny botten att köpa men de kostar runt 2000:- och då är det lika bra att köpa en helt ny från AKR för 2030:- med frakt hem.

<a href="http://www.akr-performance.nl/shop_uk/1 ... 06631c.php" target="_blank">http://www.akr-performance.nl/shop_uk/1 ... 31c.php</a>

Om du orkar lägga ner tid så kan det kanske finnas en universal packbox med dina mått men det vore otroligt om du hittade det.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Går väl att få hem en fördelare för åtminstone 1500:- från USA. Ebay eller ditributorking.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold

hitta en begagnad lars.. så tar vi o renoverar din gamla.. ska nog gå.. på något sätt.

Suzuki Swift Sport -14
lahi

Det var ju synd att det inte det inte finns reservdelar... det får väl bli att jag letar upp en begagnad eller skaffar ny då! Ska kolla runt lite. Tackar för länken! Får ha som projekt att leta upp packbox till den gamla i vinter ändå... för att se om det går att få tag på :) Har så mycket annat att göra i vinter bara. Byggas ska det, men inte på bilen :)
Lars Dahlstedt
Skriv svar