Kattersättare med katt och DC Shorty kan det bli snålt?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Mako

Har lite planer på att skaffa en Shorty med kattersättare svetsa på en 200CELL katt och sedan sätta ihop det med mitt 2,5" Cat back, sitter även ett 3" CAI på bilen. Finns det risk att den går för snålt/tunnt med orginal mappen alltså utan K-Pro? Eller kommer det funka då det "bara" är en shorty och att katten trots allt fortfarande finns dock med lägre motstånd?
Gamla Mako-CTR
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Det borde inte vara någon fara, är du orolig så är det ju bara låna en bredbandslambda av någon och testa.
Bonny
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist

Jag antar att du vill slänga på en 200 cells katalysator för att klara avgasvärdena och en eventuell besiktning? I så fall kan jag meddela att jag klarar mina avgasvärden utan problem med en 100 cells metallisk racekat tillsammans med ett 4-2-1 racegrenrör.

Som fonzeka påpekade så är det nog inga problem att köra med ett 4-1 "shorty" och en racekat. Jag tror till och med att du kan prova på en 100 cellare (om du vill ha lite bättre flöde) utan att ligga i farozonen. Men det säkraste är ju förstås alltid att göra en ordentlig mätning.
Johan Blomqvist
CTR 05
Jontis
Namn: JonasSundgren

Frågan är om det inte kostar mer än det smakar.
När du ändå håller på så kör på med riktigt grenrör...
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Användarvisningsbild
fonzeka

Jag lär nog hålla med Jontis, du kommer inte tjäna många hästar.
Lägger du till några tusen så får du kpro eller k100 vilket gör bra mycket mer skillnad.
Mako

Tack för all input.

Problemet jag har med en RH är att jag "tror" att ljudet antagligen kommer bli bra mycket högre, har redan dämpat B-pipan på Cat backet med en oval dämpare.
Och skillnaden mellan en shorty med decat mot en RH som jag förstår är att toppeffekten på RH förstås är bättre, medans en shorty ger samma eller t.om lite bättre vrid på mellanregistert men tappar en hel del på toppen mot RH? Har jag fått för mig rätt?

Och kan jag komma undan utan K-Pro så blir Shorty alternativt 10k billigare.

Men flödet borde ju bevisligen bli bättre med 2,5" genom catten med 100 lr 200 CELL plus att grenröret är grövre.

Vore kul om nån har nån ide om ljudvolymen på RH blev efter bytet ;) kan iofs sätta på org slutdämparen men det känns som att dra på ett sugrör.
Gamla Mako-CTR
Bonny

Precis, det är bara att ta en snabb titt på originalgrenröret för att inse att en "shorty" aldrig kan mäta sig med ett riktigt 4-2-1 racegrenrör. Jag tror till och med att effektökningen av att byta ut originalkatten mot en bra racekat kan vara större än den ökning som fås med enbart ett "shorty" grenrör.

Varför inte köra med ett 4-2-1 racegrenrör utan kat? Om avgasvärdena vid en framtida besiktning prioriteras kan du även svetsa fast en racekat. Se bara till att välja grenrör med omsorg, förslagsvis ett tvådelat, eftersom det måste finnas tillräckligt med plats för katten (om man inte vill hålla på och kapa i grenröret). Jag kör med ett T1R 4-2-1 racegrenrör och racekat.

Om du väljer ett 4-2-1 grenrör är däremot mappning troligtvis ett måste.
Johan Blomqvist
CTR 05
Bonny

Jag har nyligen monterat ett 4-2-1 grenrör och jag tycker inte alls att ljudskillnaden är särskilt störande. Den största skillnaden tycker jag är det "sugande" ljud som uppstår i området bakom stereon och handbromsen vid gaspådrag. Vid jämn körning märker jag ingen skillnad alls mot innan. Vid kraftigt gaspådrag låter den möjligtvis lite mer än innan men inte alls farligt, något som jag var lite orolig över innan monteringen eftersom jag kör med ett Invidia GT300 catback som bara det låter ganska mycket.

Om du bor i Sthlmsområdet kan jag bjuda på en åktur så att du själv kan avgöra hur det låter.
Johan Blomqvist
CTR 05
Mako

Tack Bonny, bor i Vellinge Skåne så det blir lite långt.

Kollade lite på ditt RH liknar lite Jackson RH och den hade ju inte så långa rör som typ DC, lite som en blanding mellan shorty och RH. Vet du hur pass snålt/tunnt den gick innan K-Pro?
Gamla Mako-CTR
Bonny

Om man vill köra med racekat så måste man nästan ha ett grenrör som är tvådelat. JR grenröret ser nästan exakt ut som T1R men jag tror inte att det tillverkas längre.

Jag mätte en gång och jag har för mig att värdet låg på låga 12or, typ 12,2-3.

EDIT:
Jag är inte helt hundra på värdena. Jag gasade nämligen och Malkolm666 här på forumet satt med datorn och läste av värdena. Men jag har för mig att det rörde sig om 12or, dvs. inte farligt snålt.
Senast redigerad av Bonny den 12 oktober 2007, 12:06, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Blomqvist
CTR 05
Användarvisningsbild
fonzeka

12:1 är tom lite för fet blandning, säker på att det var vid fullgas?
När Kraft kollade min så låg den uppåt 16 vilket inte alls är speciellt bra.
Användarvisningsbild
fonzeka

Här är en dyno som ger en liten uppfattning av prestanda mellan ett shorty och racegrenrör.
Bild

Grön linje: cai / megan header & megan test pipe / HKS hi-power / reflash
Blå linje: cai / JRRH / spoon catback / reflash

Megans korta grenrör är i princip en kopia på DC så det bör inte skilja mycket dem emellan.
Mako

Tack för Dynon, viss skillnad på shorty och RH i mellanregisteret :shock1:

Ok finns det nån RH som borde vara safe att köra med utan K-Pro?

Ångrar grymt att jag sålde min gamla Hondata Reflash....
Gamla Mako-CTR
Användarvisningsbild
fonzeka

Finns det någon RH som flödar tillräckligt dåligt för att man inte ska behöva mappa om bilen?
Det är liksom en liten motsägelse, snåla lite nu i vinter så kan du trimma bilen ordentligt till våren istället.
Mako

Tack Fonzeka, du drog spiken i kistan.. ha ha...

Får väl skeppa iväg min ECU till staterna och få den K-Pro:ad till och börja med.

Tack för alla inlägg mycket givande som vanligt :)
Gamla Mako-CTR
Användarvisningsbild
fonzeka

hehe du kommer inte ångra dig :)
Det går att få din ecu modifierad här i sverige också annars, har dock inte kollat vilket som är billigast.
Sen går det ju även att köpa en extra ecu med kpro i redan, då är det enkelt att byta tillbaka till org sen också om man vill.
Finns nog några kvar under säljesdelen.
Mako

Vet du vad de ligger på ungefär i Sverige om man vill ha den ombyggd?
Vet att det kostar ca 990 i staterna och om jag inte minns fel och så slipper man väl tull om man skickar den som warranty/upgrade.
Gamla Mako-CTR
Bonny

fonzeka skrev:12:1 är tom lite för fet blandning, säker på att det var vid fullgas?
När Kraft kollade min så låg den uppåt 16 vilket inte alls är speciellt bra.
Yepp, fullgas var det. Drog hela 3an till varvstoppet och sedan en bit inpå 4an. Men som sagt jag minns inte exakt vad det blev för värde, det kan mycket väl varit en hög 12a istället.

Hmmmm.... du och jag har ju samma luftfilterbox och i princip identiska grenrör (med undantag för min racekat).... kanske det kan skilja så pass mycket ändå från bil till bil?
Johan Blomqvist
CTR 05
Användarvisningsbild
fonzeka

Körde ni på k20a2-civictyper-factory.kal eller k20a2-rsx-stock.kal?
Jag tror inte de ser exakt lika ut.
Bonny

k20a2-rsx-stock.kal var den mappen som användes.
Johan Blomqvist
CTR 05
Skriv svar