Går på 3 cylindrar!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
blown
Bil: EP3
Namn: Viktor Andersson

Drar hela historien så att ingen information lämnas åt slumpen!
Skulle ta racinglicens och efter 20 min på bana skär ett vevlager eftersom jag helt glömt att kolla oljan innan. 3 veckors sporadiskt rivande och ihopsättande så var samtliga lager + ramlager bytta och bilen fungerar i 3 dagar. Efter 3 dagar visar det sig att dom små återföringsfjädrarna i toppen hade kommit lite snett när vi återmonterade toppen och en gick sönder. I helgen hade jag fått mina nya fjädrar och monterade, glad i hågen, ihop toppen igen, bara för att bli djupt besviken igen! Bilen går bara på 3 cylindrar och det är den andra cylindern från vänster som inte tänder alls. Vi kollar kompression, provar med annat tändstift och provar en hel tändspole men inget hjälper. Grenröret blir inte ens varmt från den cylinder.
Frågan kanske är uppenbar, men här kommer den: Vad kan vara fel?!

Ytters sur och frustrerad...
Viktor Andersson när han är som bäst
Användarvisningsbild
xzbatt

är du säker på att den inte tänder? så problemet inte är att han inte får någon sås istället? spridarproblem eller liknande?
Kan en bil någonsin bli perfekt?
blown

helt säker är jag väl inte men det luktar mycket bensin och det kommer avgasknallar efter ett par starter så jag tror det gör det. Har inte haft av nåt på insprutet sen den funkade i 3 dagar heller. Glömde säga att ecu:n (tror jag) stänger hela tändningen efter ett antal sekunder så jag har inte kunnat låta den stå på något alls. Vi har även kollat felmeddelanden och det visar bara ett ELD spänningsfel som inte borde påverka?
blown

Kom igen nu killar! Behöver åtminstone lite tips om vad jag ska kolla på mer! All hjälp uppskattas!
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

Kolla så spridaren öppnar?
Kolla så gnistan verkligen är där.
Hur va kompet jämfört med de andra burkarna?

bdw... du luktar illa. :P
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
blown

jag luktar gott!
tycker det är konstigt eftersom vi inte har rört något på insprutet/insuget efter att den har gått sönder andra gången och innan detta så funkade ju faktiskt allt förutom att fjädrarna var lite snett ute.. kollade inte kompen på dom andra burkarna eftersom dom på honda i anderstorp som hade verktyget, sa att det var fullt tillräcklig komp för att funka! inte säker på att tändstiftet tände däremot, tog ju ett helt nytt och det blev ytters ytterst lite svart i änden, så gnistan kanske inte var helt kanon?
Senast redigerad av blown den 26 november 2007, 20:04, redigerad totalt 1 gånger.
YASH
Kontakt:

Kolla kompet först men om motorn har skärt lämna in den på försäkringen går under motorförsäkring med en självrisk på ~5000kr. Förutsätter att bilen fyller kraven för år och miltal enligt din försäkrings villkor.
Only M Matters
blown

Tack för infon yash, men cylindern har inte skurit.
Min äldre bror anställde sig själv tillfälligt nere på Honda idag och efter lite mäthjälp och ideer reda på att det inte kom någon signal till insprutet från ECU:n, hur detta kan hända har jag ingen aning om men det kommer säkert gå på garanti och är ju smidigt att byta. Så där låg väl säkert problemet hela tiden!
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Någon garanti kommer det nog inte bli, du kommer få ta det på din motorskadeförsäkring.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
blown

ajdå, jaja... det viktiga är väl att jag har hittat felet antar jag.. vill ju åka honda, till vilket pris!
blown

tänkte bara informera utfallet: blir en ny ECU för 6000 lök, så snart rullar väl skrället igen, förhoppnigsvis!
Johan Östensson
Namn: Johan Ostensson

OT: Nån koll på hur mycket olja du hade i motorn när den rasade? Helt tomt på stickan? Bara nyfiken.
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

blown skrev:tänkte bara informera utfallet: blir en ny ECU för 6000 lök, så snart rullar väl skrället igen, förhoppnigsvis!
Om du vill spara några tusen så går det att få tag på begagnade betydligt mycket billigare än så.
blown

låter som en god idé! tack :worthy:
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Men glöm inte att du måste ha tillgång till en Hondaverkstad om du byter ECU. Annars funkar inte nycklarna med immobilizern.
Hondaverkstaden måste koda om nycklarna så att de passar din nya ECU, annars kan du inte starta bilen alls.
Det enklaste är väl att du skaffar dig en kompis i närheten som har en K-pro och så provmonterar ni den (med Immobolizer disabled) för att vara säker på att det är ECU:n som är problemet. Jag tycker att det verkar lite märkligt att den skulle ha sagt upp sig för att du körde med för lite olja och fick lite motorhaveri. Det borde inte påverka ECU:n alls.

Jag menar bara att om du gör så innan du köper en ny ECU så vet du med säkerhet om det är din ECU som är paj.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
tantgron
Bil: EP3 K24
Namn: Rikard Jarvinen
Kontakt:

Kanske du ska gå direkt på en Hondata K-pro om du ändå måste inhandla en ECU? Ett förslag bara.
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
blown

tack för tipsen allihopa, men nån k-pro blir det tyvärr inte denna gången! Har en piggyback och den nya ecu:n beställd, och hondaverkstan jämte garaget ska fixa immobilizer problemet.
Piggybacken är för övrigt en camcon från Power enterprise, och ska klara av att reglera v-tecen och a/f utan problem, ganska precis det jag var ute efter!
Användarvisningsbild
fonzeka

Det är meningslöst att justera vtec om man inte samtidigt kan justera vtc.
Det var ju synd att du redan hade köpt den, men du kanske kan tjäna ett par hästar på att justera bränslet i alla fall.
blown

vad är vtc?
blown

klistrar infon från deras hemsida så att alla kan kolla :)

CAMCON CC-201
The CAMCON-H allows you to take unrestricted control of your VTEC & I-VTEC's valve timing into your own hands. Along with this, the ability to control your A/F will allow you to more efficiently and precisely tune your vehicle giving you a higher level of performance and fuel economy.
Honda/Acura VTEC & i-VTEC
The CAMCON-H controls the VTEC & I-VTEC's V-tec points and Valve timing of +/- 20 degree in 15 different points of 500rpm increments within 2000rpm to 9000rpm Range.
A/F is controlled -10% to +20% in 17 different points of 500 rpm increments within the range of 1000rpm to 9000rpm.
Easy Installation
Användarvisningsbild
fonzeka

VTC står för Variable Timing Control, alltså variabla ventiltider eller I-VTEC som Honda också kallar det.
Men det verkar som den kan justera i alla fall kan justera +/- 20grader, kanske läste lite för snabbt i natt då jag inte märkte det.
Vad kostade den?
blown

den kostade 2500:- med frakt från Malaysia, har inte fått den än men frakten skulle tydligen vara väldigt snabb till England om man har någon bekant där. Hittade den på Ebay, har för mig killen hette Panda racing eller någe liknande. Gör det några hästar och gör bilen lite mer tillförlitlig efter fetare soppa, så är jag nöjd för den pengen :)
Användarvisningsbild
fonzeka

Tillförlitlighet och okända piggybacksprut går inte direkt hand i hand.
Det kan ju å andra sidan funka utmärkt också, men det gäller att du har någon som kan mappa den där saken ordentligt.

Till en början kanske det verkar dyrt med Kpro men det har å andra sidan väldigt starkt andrahandsvärde.
Man kan nästan räkna med att få tillbaka det mesta av pengarna när man väl ska sälja.
Som jänkarna bruka säga; buy cheap buy twice ;)
blown

jo jag vet detta, och det är väl inte superstolt över att inte ha råd med ett, men går det så går det! Och går det inte så får jag väl helt enkelt leva med orginal ecu tills pengarna strömmar bättre, finns säkert någon toyota-nisse som vill fixa sin vvti så det kan ju gå att bli av med den :)

Lovar att återkomma med resultat när jag har fått i den och mappat, kanske kan bli ett accepterat, ekonomiskt alternativ här på klubben. Jag är iaf tillräckligt snål för att leta lite genvägar :)
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

fonzeka skrev:Tillförlitlighet och okända piggybacksprut går inte direkt hand i hand.
Det kan ju å andra sidan funka utmärkt också, men det gäller att du har någon som kan mappa den där saken ordentligt.

Till en början kanske det verkar dyrt med Kpro men det har å andra sidan väldigt starkt andrahandsvärde.
Man kan nästan räkna med att få tillbaka det mesta av pengarna när man väl ska sälja.
Som jänkarna bruka säga; buy cheap buy twice ;)
Eller "buy the best only cry once!"
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
YASH
Kontakt:

Dem verkar mena på att dem kan styra VTC, men enbart +/-20grader.
K-Pro styr +/- 50 grader .
Only M Matters
blown

jepp, men man kan inte få allt för en femtedel av priset, fungerar det bra kommer jag ju inte direkt känna mig lurad iaf!
tantgron
Bil: EP3 K24
Namn: Rikard Jarvinen
Kontakt:

blown skrev:den kostade 2500:- med frakt från Malaysia, har inte fått den än men frakten skulle tydligen vara väldigt snabb till England om man har någon bekant där. Hittade den på Ebay, har för mig killen hette Panda racing eller någe liknande. Gör det några hästar och gör bilen lite mer tillförlitlig efter fetare soppa, så är jag nöjd för den pengen :)
Word, me been there. :) Jag säger som Farbror Barbro: " Det finns inga genvägera till det perfekta ljudet". :D

Men jag håller tummarna att du fått tag i bra grejer, kan ju vara kul att testa!
Senast redigerad av tantgron den 2 december 2007, 01:10, redigerad totalt 1 gånger.
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
Bonny
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist

Jag är lite fundersam till varför just ECU:n skulle krångla pga för låg oljenivå i motorn....

Har faktiskt aldrig hört talas om Camcon men det ska bli spännande att se resultatet. Priset verkar nästan för bra för att vara sant men om dina krav endast är ökad tillförlitlighet och några hästar till så kan det nog fungera. Se bara till att hitta någon som kan mappa bilen tillfredsställnade med just en sådan piggyback. Lycka till!
Johan Blomqvist
CTR 05
blown

den har ju egentligen gått sönder i tre etapper, först av brist på olja, andra gången så hade dom små återföringsfjädrarna i toppen hamnat snett och en gick sönder efter 3 dagars, i övrigt, problemfri körning, och nu sista är det alltså ecu:n. det märkliga är ju att vi inte har haft bort insprutet eller ecu:n sedan innan den funkade i 3 dagar, alltså måste det hänt när vi hade ur kammarna, men då rörde vi ju aldrig insprutet eller ecu:n. Något märkligt är det allt!

känner mig lite som en pionjär eftersom jag inte kan hitta något om hondor med camcons, över huvud taget, på internet. kul att det finns någon som är lite intresserad av andra alternativ än k-pro. Kan ju i övrigt vara en aning trångsynt på den fronten annars.

Tillägg för att slippa givna kommentarer: Jag vet att kpro är det bästa alternativet och lirar inte ens i samma liga som piggybacks. Men åter igen, priset!
Skriv svar