Servostyrnings-trimning

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
HAHA

Att ta bort servostyrningen verkar ju vara en klockren trimning. Bättre styrkänsla, 3 - 5 hk mer effekt på drivhjulen samt lägre bränsleförbrukning vill väl alla ha?
Jag minns med värme min CRX-85 utan servo. Har aldrig kört en bil med skönare styrning och jag behöll bilen ända till den bistra skroten tack vare detta.

Jag har sökt i tidigare foruminlägg och hittat en del spridda kommentarer. Någon nämnde tex. att vår kära BilProvning kan få för sig att klaga om man kopplat bort servot. Upptäcker de verkligen detta?
Har man välpumpade och inte alltför breda däck så märks det väl knappast.

På nätet kan man hitta fina instruktioner hur man frikopplar servopumpen och det verkar inte krävas mer än lite tid. Jag har dock sett invändningar mot att kuggdreven skulle kunna bli överbelastade och kortlivade om all styrkraft kommer från ratten och därmed genom dreven.

Själv har jag en Prelude och jag tycker den är alltför lättstyrd med servo. Jag kastar också längtande blickar på 5% lägre bränsleförbrukning eftersom jag kör långa sträckor på motorväg.

Någon som testat?
Hans Hagberg
Patrik_S

Jag fick anmärkning på borttaget servo. Iofs hade jag 4WS som gjorde bilen än mer tungstyrd. Då tyckte jag det var ballt men i dag skulle jag inte ta bort den på en gatbil. Jobbigt i längden!
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Du kan inte jämföra en bil som haft servo som du plockat bort och en bil som inte har servo från början. Styrväxeln på en bil med servo är inte anpassad för att köras med borttagen servo, den blir där med ännu tyngre.

Jag har ofrivilligt ingen servo på min del sol och det är ett helvete att köra den och för att inte prata på att parkera!!
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
HAHA

Om man frikopplar servot på rätt sätt så blir det inte trögstyrt. Det går inte att jämföra med trögheten som blir om man har ett trasigt servo eller tex. stänger av motorn.

Någon på ett amerikanskt forum jämförde trögheten på en konverterad Prelude över en 10-gradig skala där 10 var med original servo och 1 var med "trasigt" servo. Frikopplat så var trögheten ca 7 på samma skala och i stort sett endast märkbart vid stillastående.

Samma sak minns jag från min gamla CRX. Den hade få rattvarv för fullt utslag men ändå var den mer lättstyrd än bilar med servo utom vid just stillastående med breda sommardäck. Känslan och precisionen i styrningen var av en annan värld och andra bilar kändes som traktorer i jämförelse.
Hans Hagberg
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Rätt sätt? Min servo är helt bortplockad och pluggad nu. Och den är lika trög om jag har motorn på eller inte.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Styrsnäckan är inte gjord för att koppla bort servot, förhöjt slitage är bara det lilla i sammanhanget. Behåll din servo och njut av bra vägkänsla.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Kommer ihåg att jag läst om en kille på det brittiska ctrforumet som också (mekaniskt) kopplat bort sin servo.
Gjorde tydligen underverk för styrkänslan på CTR, det verkade inte heller vara några större problem under de åren han körde så.
Har faktiskt funderat på att prova detta själv.
Eisenhut
HPC Medlem
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Been thanked: 4 times

Den stora frågan är dock om du tappar 5% av din bränsleförbrukning på motorväg om du plockar bort servon...

Arbetar en servo även om du inte svänger? För annars så bör du ju inte minska din förbrukning.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Ali
Namn: Ali T

tog bort min pga att jag ej hade plats för det då jag byggde grenrör

och jag måste säga att styrningen känns riktigt bra.. har inte ens tänkt på att jag kört utan servo för att vara ärlig
HAHA

Eisenhut skrev:Den stora frågan är dock om du tappar 5% av din bränsleförbrukning på motorväg om du plockar bort servon...

Arbetar en servo även om du inte svänger? För annars så bör du ju inte minska din förbrukning.
Pumpen går hela tiden och pumpar runt olja. Belastningen är naturligtvis större när man svänger. Servoeffekten är också progressiv så att den ger mest verkan vid låg fart och mycket liten effekt vid hög fart. Det är därför den är kopplad ihop med fartsensorn. Pumpen snurrar dock fortare vid höga varv till ingen nytta.
De dynomätningar jag sett referenser till på nätet indikerar att servot äter flera hästkrafter. Det är därför alla biltillverkare nu går över till elektriska servon. Jag såg en kommentar från en amerikansk biltillverkare på nätet där man sade att elektriska servon var den optimering som gav mest återbäring per dollar nu när bränsleförbrukningen måste ner på alla bilar. Jag vill minnas att man här nämnde siffror på ca 8%.
Hans Hagberg
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

det är inte enbart därför man går över till elservo, en del av det är förbrukning, men också för "känslan" (vissa har ju RÅ styrkänsla med el) och enligt vissa driftsäkerhet samt kostnad vid eventuellt problem..
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Skriv svar