Minime swap på D15b2

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Mange249

Har en Civic lsi-92 som jag har köpt billigt och brukat snart ett år. Är nu sugen på att fixa lite roligare bil. Antingen satsar jag på denna bilen och trimmar+ väghållning osv. Annars är det dags för bilbyte...

Har läst en del(allt jag hittade) om minime swap på D16a6 till D16z6 och det låter ju lockande. I vissa trådar tas möjligheten med D15b2swapet upp, men har inte hittat nåt tydligt svar riktigt. Går det att göra bytet även på D15b2 och framför allt är det värt det? På D16a6 verkar det vara ett riktigt bra sätt att få lite effekt + v-tec, men D15b2 är både 1dl mindre och har Dualpiontsprutet. Att byta toppen rent mekmässigt känns inte som något större problem. För mig ligger oroligheten i att modda elanslutningarna.
Har hört allt ifrån att man behöver byta hela härvorna till att man behöver komplettera med ett par sladdar...

Vore trevligt om någon kunde reda ut det sista, så man kan komma till skott eller avfärda och leta annat :)
Magnus Hulth
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Jag hade hellre bytt hela motorn till en ESi-motor, det känns både enklare och blir i slutändan oftast samma pris.

Jag menar istället för att hålla på med delar från en ESi såsom : Topp, insug, grenrör, kabelhärva, fördelare, ECU osv.
Kan man ju lika gärna ta blocket oxå så slipper man lägga pengar på packningar och andra grejer.

Ett Esi-swap brukar kosta från ca 4-5000kr inkl. Ecu.

Det har aldrig varit några problem vid besiktning med detta swappet heller så det behöver du inte vara orolig för.
Allt kommer ju att se orginal ut om du gör det seriöst. :)
Mange249

Ok, är det swappet jag egentligen vill göra. Då kan man även ta esi-lådan och få till bättre utväxling. Det jag är orolig för är elkopplingarna... Många olika svar har jag stött på, men verkar vara betydande ingrepp.

Är det bara elhärvorna i motorrummet som behöver modifieras/bytas eller måsta man harva under panelerna inne i bilen?

Själva bytet av motorn känns inte så farligt. Är väl i stora drag bara att lossa fästen och drivaxlarna och släppa ned hela paketet på golvet?

Har läst mig till att bromsar och avsaknad av krängninshämmare gör bilen lite olämplig att bygga på, men helt hopplös är den väl ändå inte?:) Man får ju billigare försäkring med Lsi-papper och den jag har är relativt rostfri osv, så känns roligare att styra upp den jag har än att byta bil och krongla...
Magnus Hulth
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Du klarar dig fint med trumor bak och en krängningshämare kan du sätta på i efterhand om du vill ha det.

Om jag inte har fattat fel så ska det bara vara att slänga i en esi motor i din bil, koppla in snabbkontakterna och dra en extra för vtec till ecu´n. Ecu´n byter du också.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
MR dee

adio skrev:Du klarar dig fint med trumor bak och en krängningshämare kan du sätta på i efterhand om du vill ha det.

Om jag inte har fattat fel så ska det bara vara att slänga i en esi motor i din bil, koppla in snabbkontakterna och dra en extra för vtec till ecu´n. Ecu´n byter du också.

Helt rätt adio, av det vad jag vet och vad boken "honda swap" säger så är esi motorn bolt on i en lsi, endast 2 kablar att komplettera , en för vtec soloniden och en för vtec pressure switchen som måste dras till d16z6 ecu´n. annars är alla kontakter exakt likadana.
Dennis ljungblad

"D-series Dennis"

I am so D as it can B! oh k!?

Accord CL9 -03
Civic EJ9 D14A4 (såld)
Civic ma8 D16z6 vtec-T ( i garaget)
Civic hb -88 ed7 (skrotad)
Honda Crx ED9 (krockad, skrot, såld)
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Din bil är inte alls hopplös, snarare tvärtom! krängningshämmarna gör inga jätteskillnader förutom om du tar en VTi-krängare eller allra jhellre en ITR 22mm eller 23mm krängare och monterar bak. Fram är jag själv rätt nyfiken på att testa tt köra utan.

Trummerna bak är inga problem att köra med så länge de hålls fräscha. Däremot frambromsarna kan vara värda en tanke att eventuellt uppgradera till aningens större, men det kan du ta i ett senare skede.

Elmässigt vet jag fakriskt inte vad skillnaden är, jag vet bara att i min förra bil som var en LSi med ESi-motor så bytte de även kabelhärvan inne i bilen under instrumentpanelen. Och i en Civic 92-95 är det faktiskt mycket lättare än vad man tror att riva ut instrumentbrädan och inget krångligt att montera tillbaka heller :) .
Mange249

Tack alla för info och positiva kommentarer:) Är det bara 2 kablar som måste kompletteras är det garanterat nåt som kommer att göras senare mot sommaren... Låter nästan lite för lätt dock iom att jag har dualpointinsprutet.
Skulle vara trist om man kommer igång med ett byte och sedan fastnar på elbiten:( Är bildbar, men just el har jag inte skruvat mycket med...
Magnus Hulth
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

Jag tycker att du ska försöka få tag på en komplett ESI/VTI kabelhärva.
Blir absolut enklast och då får du heller inga problem.

Håller med Malkolm trumm bromsarna bak klarar sig fint så länge det är gatkörning.
Men en liten översyn över bromsar fram är aldrig fel om du inte nyligen gjort det.
Nya orginal skivor och bättre belägg och ny bromsvätska kommer man långt med.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Skriv svar