Låser bakhjulen?! Bromskraftsfördelare?
Har ett problem med min Honda Civic VEi -93
Den låser bakhjulen före den låser framhjulen, vilket resulterar i att bilen kan få sladd bara av att det är lite blöt asfalt och man bromsar halvhårt.
Felet är inte helt uppenbart men jag har misstänkt att det är så länge då det lixom river mer i dubbarna bak än fram när man bromsar. Testade att bromsa på grus och såg då i spåren som blev att den hade låst hjulen bak.
Jag inbillar mig att det är bromskfraftsfördelaren som det är något mystiskt med, kan det vara så?
Går den att plocka isär och rengöra/undersöka/renovera? Sprängskiss?
Den låser bakhjulen före den låser framhjulen, vilket resulterar i att bilen kan få sladd bara av att det är lite blöt asfalt och man bromsar halvhårt.
Felet är inte helt uppenbart men jag har misstänkt att det är så länge då det lixom river mer i dubbarna bak än fram när man bromsar. Testade att bromsa på grus och såg då i spåren som blev att den hade låst hjulen bak.
Jag inbillar mig att det är bromskfraftsfördelaren som det är något mystiskt med, kan det vara så?
Går den att plocka isär och rengöra/undersöka/renovera? Sprängskiss?
<span style='color:blue'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Herje Stamborg
Honda Civic VEi -93</span></span>
-
A.N.D.R.I.S
Har varit me om ungefär samma sak. Då hade klossarna och glidpinnarna på oken rostat fast så den bromsade nästan inget på framhjulen. Kan ju vara nåt så enkelt.. annars låter det som bromskraftsfördelaren.
Söderhamn
Kör:
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -93 D15z1 Helt underbar :)) I LOVE MY HONDA
<!--coloro:#FF8C00--><span style="color:#FF8C00"><!--/coloro-->KTM<!--colorc--></span><!--/colorc--> 660 SMC -04
Sålda eller kvaddade:
<!--coloro:#FFFF00--><span style="color:#FFFF00"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -91 HB D15b2-->D16z5--> D16a6-->B16a2
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->CRX<!--colorc--></span><!--/colorc--> -91 D16Z5 -->B16a2
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -89 Sedan D15b2 R.I.P "ramsne" :((
<!--coloro:#483D8B--><span style="color:#483D8B"><!--/coloro-->Nissan 200sx<!--colorc--></span><!--/colorc-->-89 Mitt livs största misstag
Kör:
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -93 D15z1 Helt underbar :)) I LOVE MY HONDA
<!--coloro:#FF8C00--><span style="color:#FF8C00"><!--/coloro-->KTM<!--colorc--></span><!--/colorc--> 660 SMC -04
Sålda eller kvaddade:
<!--coloro:#FFFF00--><span style="color:#FFFF00"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -91 HB D15b2-->D16z5--> D16a6-->B16a2
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->CRX<!--colorc--></span><!--/colorc--> -91 D16Z5 -->B16a2
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -89 Sedan D15b2 R.I.P "ramsne" :((
<!--coloro:#483D8B--><span style="color:#483D8B"><!--/coloro-->Nissan 200sx<!--colorc--></span><!--/colorc-->-89 Mitt livs största misstag
Jag har svårt att tro att det skulle vara något fel på ok/skivor/belägg fram då skivorna är mycket fina och har bra anläggningsyta och inga ojämnheter. Dock har jag inte undersökt dem mer ingående då dom som sagt ser fräscha ut.A.N.D.R.I.S skrev:Har varit me om ungefär samma sak. Då hade klossarna och glidpinnarna på oken rostat fast så den bromsade nästan inget på framhjulen. Kan ju vara nåt så enkelt.. annars låter det som bromskraftsfördelaren.
Tilläggas bör att bilen har gått ganska långt, 36000mil.
Ingen som vet något mer om bromskraftsfördelaren och dess uppbyggnad?
<span style='color:blue'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Herje Stamborg
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Hmm skulle oxå kunna tror att det är något liknande det Andris skriver, bromskraftsfördelaren känns inte som den kan gå sönder och det är betydligt enklare att kolla frambromsarna först.
Mvh, Per
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.