vart sitter gummit i remskivan?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
rug

Jag har en b16a1 remskiva jag skulle vilja svarva bort yttersta och halva mittersta remguiderna på. Vart sitter gummit i den som jag har hört ska finnas där som dämpmaterial? Skulle även behöva borra och gänga på ett par stället efter svarvningen för att sätta dit ett triggerhjul för en vevaxelgivare. Men skulle ju hälst vilja undvika att skära/borra i gummit :)

/Calle
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Det sitter precis i kanten där nästa remdel går upp. Ta en skruvmejlsel eller något och peta så känner du det.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
rug

aah, nu ser jag det!

Lite synd bara... Om jag sparar gummit blir det knappt något kvar att skruva i för triggerhjulet... Hade varit najs att ta bort de 2 yttersta eftersom jag bara behöver generatorn. Måste hitta någon annan lösning, för jag vågar nog inte ta bort det med alla skilda meningar om dämpat och odämpat remhjul!

/Calle
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Du kan ju svarva bort de två yttersta utan problem utan att ta bort gummit. Annars finns det att köpa på ebay om du kikar lite.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
rug

adio skrev:Du kan ju svarva bort de två yttersta utan problem utan att ta bort gummit. Annars finns det att köpa på ebay om du kikar lite.
Jag tycker det ser ut som gummit sitter i remspår nummer 2? Yttre är ju bara ett kilspår, sedan kommer första ribbspåret (där jag ser gummit). Jag funderar på om jag bara ska ta bort det yttersta, och behålla de andra 2, även om jag bara kommer använda ett av dem.

/Calle
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Förlåt om jag frågar, men varför ska du montera triggerskiva?
rug

malkolm666 skrev:Förlåt om jag frågar, men varför ska du montera triggerskiva?
Jag ska stoppa en b16a1 i en gammal Mini. Jag har orginal databox och kabelhärva, men det känns som att det blir lättare, och mindre gettoriggat om jag kör något annat sprut, och då behövs ett triggerhjul. Orginal boxen tog hastighet från mätaren, och jag har inte orginalmätare. Sen att få kabelhärvan att itegrera fint med Mini härvan känns jobbigt. Jag tänkte göra egen härva i stället och spara massa sladdar :)

/Calle
rug

Welen XLR8 Performance skrev:Jag har en triggerskiva i min remskiva med men jag har en remskiva från en b16a2. Du skulle kunna köpa hela den av mig inkl triggerskiva eventuellt. Jag behöver hitta en lika dan remskiva och triggerskiva bra.. Jag var tvungen att fästa triggerskivan snabbt inför bänkning så jag förstörde spåren där servo remmen ska sitta.

Just nu har jag lånat ut den till AVR men jag kan nog få hem den rellativt snabbt om det är så.

Det finns nyare b-serie motorer med en org trigger sensor innanför remskivan. Jag tror de sitter på obd2 och uppåt.. 99-00 allatså på ITR och Civic..

Annars har AEM en sån här om du ska ta bort fördelaren. Ev ska jag köra på en sån själv.

<a href="http://www.aempower.com/ViewCategory.as ... goryID=122" target="_blank">http://www.aempower.com/ViewCategory.as ... yID=122</a>
Låter intressant, men jag har inte jättebrottom, så lägg ingen större möda på det just nu. Hur många tänder har du på skivan? Jag är ganska låst till 36-1... Passar nyare remskivor på b16a1 rakt av? Kanske ska se om jag kan hitta några bilder på dessa. Kanske funkar.
AEM grejen såg ju fin ut, men som sagt, fel antal tänder. Men det gav mig ideén att titta lite på hur orginalfördelaren ser ut. Kanske går att skära sönder den lite och sätta ett triggerhjul där? :whistling:

/Calle
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Men hur funkar hastighets mätaren nu då? Kommer du att kunna använda Hondavxlåda och Mini Hastighetsmätare?

Annars så gjorde jag så i min gamla CRX som inte hade "rätt" hastighetsmätare att jag monterade en hastighetsgivare ifrån-92-framåt som är elektriskså funkade vtec. Hellre vtec än fungerande hastighetsmätare ;)

Ser du någon annan fördel med att köra eget sprut? Jag ser enbart problem då jag inte vet något sprut som fixar vtecområdet med både annan tänd-och bränslekurva.
rug

malkolm666 skrev:Men hur funkar hastighets mätaren nu då? Kommer du att kunna använda Hondavxlåda och Mini Hastighetsmätare?

Annars så gjorde jag så i min gamla CRX som inte hade "rätt" hastighetsmätare att jag monterade en hastighetsgivare ifrån-92-framåt som är elektriskså funkade vtec. Hellre vtec än fungerande hastighetsmätare ;)

Ser du någon annan fördel med att köra eget sprut? Jag ser enbart problem då jag inte vet något sprut som fixar vtecområdet med både annan tänd-och bränslekurva.
Hastighetsmätare kan man ju fixa på många olika sätt :) Finns ju många som har egen sensor som man kan använda. Om jag använder honda orginal sensorn i lådan (Har en Y21 låda från b16a2 så hastighetssensorn finns där) måste jag ha nån kalibreringsgrej mot den eventuella mätaren jag kommer använda.

Visst, man får inte 2 tänd och bränslekurvor, men räknar man med att det inte är datorn som väljer om jag ska ha vtec eller inte (hastighet och bränsletryck tänker inte be databoxen kolla för vtec) så räcker det ju med en kurva för varje. Om inget är fel så kommer den ju vara i vtec efter 4800 varv :)

Att försöka få ihop kabelhärvan utan att ha hela honda härvan (har bara motor - databox delen) då blir det lite bökigt. Finns knappt någon dokumentation på webben hur man gör detta, och sitta och trava igenom kopplingsscheman och/eller gå sladd för sladd känns som väldigt mycket arbete.

Det är ju många som fått ihop sin honda med massor med kraft utan orginalboxen, så jag är inte rädd för att tappa effekt på grund av databox byte. Kan ju till och med bli lättare när man någon gång ringer och beställer spjällhus från jenvey! :thumbup:

/Calle
Skriv svar