Sänka EP3 Civic Type R
Hej
har letat runt lite men inte hittat va jag söker, är ny på forumet.
Tänkte sänka min CTR , men jag vill inte köpa coilovers, utan bara byta fjädrar för utseendets skull.
Nu undrar jag va är Max med org dämpare. Skulle vilja sänka runt 40 mm.
Vet att det finns 40 mm sänkningsfjädrar till andra bilar och att det inte är några problem, men hur är det med CTR:en ?
Va rekomenderar ni ?
Gärna länk till vart man kan få tag fjädrar snabbt i sverige.
Tacksam för svar.
har letat runt lite men inte hittat va jag söker, är ny på forumet.
Tänkte sänka min CTR , men jag vill inte köpa coilovers, utan bara byta fjädrar för utseendets skull.
Nu undrar jag va är Max med org dämpare. Skulle vilja sänka runt 40 mm.
Vet att det finns 40 mm sänkningsfjädrar till andra bilar och att det inte är några problem, men hur är det med CTR:en ?
Va rekomenderar ni ?
Gärna länk till vart man kan få tag fjädrar snabbt i sverige.
Tacksam för svar.
Senast redigerad av hejhej den 28 mars 2008, 10:43, redigerad totalt 1 gånger.
progressiva ska vara bra .. kör på det.
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Jag skulle inte sänka min CTR med mer än 15mm pga geometrin. Prestandamässigt då alltså. Jag tror inte det skulle bli bättre än orginal annars.
Vad dämparen klarar av vet jag inte. Men det är ju inte bra att ha en dämpare som får jobba i ett läge som den inte är konstruerad för.
Tror inte det finns någon som kan svara på vad en dämpare klarar av för sänkning, men alla är nog överens om att det inte är bra för den.
Vad dämparen klarar av vet jag inte. Men det är ju inte bra att ha en dämpare som får jobba i ett läge som den inte är konstruerad för.
Tror inte det finns någon som kan svara på vad en dämpare klarar av för sänkning, men alla är nog överens om att det inte är bra för den.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Coilovers är melodin om man ska sänka mycket!
Dyrt och bra.
Men om man bara är ute efter utseendet så kan man ju kapa originalfjädrarna
Dyrt och bra.
Men om man bara är ute efter utseendet så kan man ju kapa originalfjädrarna
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Spoons fjädrar är fina. Sänker ju inte mer än 25mm, så de passar kanske inte ditt ändamål.
/Mats
/Mats
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->CTR 05<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Steffo: Kapa det gjorde jag när jag va 18-19 och det är för 12 årsen 
Nja asså det borde väl finnas nått runt 40mm , förr va det ju standard att sänka 40 med org dämpare.
Kompisen sänkte precis sin S4 40 mm med org dämparna , vet att på Tyska bilar är det inget prob.
Men nu handlar det ju om jp bilar. Och där är jag inte lika insatt.
Kanske dahlems har något ? får nästan ringa och höra efter.
Nja asså det borde väl finnas nått runt 40mm , förr va det ju standard att sänka 40 med org dämpare.
Kompisen sänkte precis sin S4 40 mm med org dämparna , vet att på Tyska bilar är det inget prob.
Men nu handlar det ju om jp bilar. Och där är jag inte lika insatt.
Kanske dahlems har något ? får nästan ringa och höra efter.
Ring Mekonomen 013-101119, beställ H&R fjädersats H293321 (kommer då på onsdag nästa vecka) sänker 30mm. Tror den kostar 2500 kr. Ring sen till Linköpings Motorsport (013 121912) o boka tid för bytet på torsdag eller fredag. Bra grejer/bra mekaniker/snabbt!
Johan Persson
Finns det Linköpings Motorsport ? Det va som faan. :shock1:j.persson skrev:Ring Mekonomen 013-101119, beställ H&R fjädersats H293321 (kommer då på onsdag nästa vecka) sänker 30mm. Tror den kostar 2500 kr. Ring sen till Linköpings Motorsport (013 121912) o boka tid för bytet på torsdag eller fredag. Bra grejer/bra mekaniker/snabbt!
hehe får väl ringa och höra hur mkt dom vill ha för att byta fjädrarna.
tack för tipset
Senast redigerad av hejhej den 28 mars 2008, 18:12, redigerad totalt 1 gånger.
- freddej
- Bil: Ford Focus RS mkII
- Namn: Fredrik Jonsson
Åkte på tein som sänker 25mm på min gamla ep3 och mer än så brukar det inte se bra ut då ctren har en tendens att se nerlastad ut i bak. Vill man sänka mer så måste det till coilovers så man kan få till det snyggt, dvs proportionen mellan front och bakparti. Jag hade kört på tein eller spoon då båda inte sänker mer än 25mm.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Jag har haft H&R, såg skit bra ut samt funka bra med! Så kör på det!
MVH
MVH
http://www.fotoi.se
jag har H&R på min, och är nöjd med både väghållning och utseende..
så här ser det ut :thumbup:

så här ser det ut :thumbup:
Honda Civic Type-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> -05 <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->[Cosmic Grey Pearl]<!--colorc--></span><!--/colorc--> SS:1.34.47
SPEEDFREAK
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->INJEN | Invidia | H&R | Endless | Sparco | Motul | Goodridge<!--colorc--></span><!--/colorc-->