Oljud från motor.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Steelneck

Hej.

Jag har ett problem med min bil, bilen i frågan är en Honda Accord -99a (CG8) med en 1.8i i-vtec(?) tror motorn är en F18A4 hur som helst 100KW.
Bilen har rullat 13 000mil och kamremmen är bytt vid 11900mil.
Serviceboken är ifylld med oljebyten var 1000/1500mil.

När jag har i friläge och varvar så rasslar (mekaniskt ljud..) det till vid ~2500 rpm och upp kanske till 3500-4000. Ljudet går ej att höra på höga varv iaf.
Ljudet framträder kraftigare vid kall motor.

Märkte nu även att jag oljan var precis vid minimumsträcket. Har fyllt på olja så den var mellan minimum och max för ca 200mil sedan..

Inga varningslampor eller andra indikeringar från instrumenteringen. Upplever även bilen lite småseg på lite lägre varv.
Känns lite trist om det skulle vara vevlagerras eller dylikt på g.. och skulle vara tvungen att byta motor på denna honda med. (haft en CRX tidigare, vevlagerras..)

Tacksam för svar

MVH/ Olle
Olof Stålnacke
Kör: Honda CRX -88, <span style='color:red'>Audi 80 -91 (till salu)</span> & Honda Civic -02
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Gjordes det ventiljustering i samband med kamremsbytet?
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Koffe

värmeplåtar till avgaset som skramlar förmodligen, lyft bilen o lyssna under
Steelneck

Nej inte i min vetskap iaf.. Ska fara förbi Honda där jag bor nu och höra med dem..
I servicehäftet såg jag att en "huvudservice" inte var gjord vid 75.000km iaf..
Letat lite i forumet tidigare och hittade något angående någon "LMA" vet inte om det kan vara något sådant, eller om det kan vara knackande ventiler? Har inte ens någon aning om det är mekaniska eller hydraliska lyftare på min bil (skäms..).

// Olle
Olof Stålnacke
Kör: Honda CRX -88, <span style='color:red'>Audi 80 -91 (till salu)</span> & Honda Civic -02
Steelneck

Koffe skrev:värmeplåtar till avgaset som skramlar förmodligen, lyft bilen o lyssna under
Nu när du säger det, det kan stämma.. Ska ta och lyfta bilen, återkommer!
Olof Stålnacke
Skriv svar