Tid för instalation/borttagning av turbo?
Eftersom inte turbo är tillåtet på bilar som inte har det orginal så undrar jag enkelt hur längde det tar att avinstalera en turbo och sen på installera orginaldelar. Det är som sagt inte bara en turbo oftast man har i bilen utan massa annat kraft som höjer prestandan och dom sakerna kanske inte helt enkelt funkar utan turbo (vad vet jag, jag har ingen
).
Hur långe tidsmässigt tar det att avinstalera en turbo och sätta på orginal och sen tiden att byta tillbaka för en erfaren mekaniker (lämna kvar så mycket som möjligt som intercooler etc på sin plats under besiktningen). Vad för delar bör man passa sig för om man ska göra på detta sättet för att minimera bytestiden?
Edit:
Det kanske är lättare att rent av sätta dit orginal motorn istället för att börja byta massa delar? (d16y7 orginal, b18c trimmad)
Hur långe tidsmässigt tar det att avinstalera en turbo och sätta på orginal och sen tiden att byta tillbaka för en erfaren mekaniker (lämna kvar så mycket som möjligt som intercooler etc på sin plats under besiktningen). Vad för delar bör man passa sig för om man ska göra på detta sättet för att minimera bytestiden?
Edit:
Det kanske är lättare att rent av sätta dit orginal motorn istället för att börja byta massa delar? (d16y7 orginal, b18c trimmad)
Senast redigerad av Sherlia den 11 juni 2008, 22:59, redigerad totalt 1 gånger.
Kenny Lundbeck
Honda Civic -97, Sport Coupe, Import (US)
Motor: D16Y7
-
krollan
- Bil: del sol vti-t
- Namn: Kristofer Andersson
Det tar inte så lång tid att ta bort allt ett par timmar om man är snabb.Det är "bara" att hänga av turbon ta bort tryckrör, icn,avgas,tryckmätaren och sätta ditt en rak skarvning istället på vaccumet,byta ecu till orginal,sätta ditt orginal spridare.Har du bytat kolvar och stakar så låt de sitta kvar och ha istället en n/a map i utbytes ecun. sedan är det bara att skarva bort oljefeedern,plugga igen tråget eller om du har ett liggandes som är helt som du bytar till, tar bort vattenkylningen (om du har en turbo med sådan) och säter ihop det till ett slutet system igen.
Sen är det bara att sätta på org avgas/katt/grenrör och insug.
Detta tar inte så lång tid om du själv har satt i turbon så vet du vad som ska tas bort och i vilken ording för att det ska gå snabbt.
Byta motor tar lite längre tid, beroende på ett par faktorer.
i ditt fall hade jag hängt på turbon på d16 motorn rent ekonomiskt sett.
först så får du ha tag i en b18 motor de går ungefär på en 30000-40000 sedan en ny växellåda och det är en 15000 till och så får du bygga om motor växellåds fästen(har jag för mig) ny kabelhärva och små saker ett par tusen till.
Sen är det bara att sätta på org avgas/katt/grenrör och insug.
Detta tar inte så lång tid om du själv har satt i turbon så vet du vad som ska tas bort och i vilken ording för att det ska gå snabbt.
Byta motor tar lite längre tid, beroende på ett par faktorer.
i ditt fall hade jag hängt på turbon på d16 motorn rent ekonomiskt sett.
först så får du ha tag i en b18 motor de går ungefär på en 30000-40000 sedan en ny växellåda och det är en 15000 till och så får du bygga om motor växellåds fästen(har jag för mig) ny kabelhärva och små saker ett par tusen till.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
jag skulle faktiskt säga att motorbyte går snabbare än att skruva av alla prylar, jag hinka i min motor själv på preluden på 4timmar andra gången jag gjorde de, å då skumma jag lite i wsm
vilket är mindre kludd och kladd än att messa med massa shit =)
Senast redigerad av pr0ny den 12 juni 2008, 12:14, redigerad totalt 1 gånger.
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
4timmar andra gången, hmm.. ja då låter det faktiskt värt att ha en motor liggande som man swappar med. Dessutom kan det vara bra att ha en motor liggande i fall man skulle åka på en flygande besiktning och doms er att man inte har original motorpr0ny skrev:jag skulle faktiskt säga att motorbyte går snabbare än att skruva av alla prylar, jag hinka i min motor själv på preluden på 4timmar andra gången jag gjorde de, å då skumma jag lite i wsm
Någon annan som har också erfarenhet av att göra detta?
Kenny Lundbeck
detta är ju givet underförutsättning att andra motorn är komplett med kabelmatta å sånt så du slipper flytta över det, samma med generator osv, är man två så är jag säker på att de går att göra mycket snabbare för de va lite bök att få dit motorfästen osv när man är själv 
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
Ja i sådana fall så blir det att ha min orginal motor liggandes och sen trimma min sndra motor så mycket jag kan 
Vet någon vad det kostar ifall besikningen uptäcker att det är fel motor?. 300kr för besikningen, xxxxkr för reggbesikning sen kanske en till vanlig besikning?
Vet någon vad det kostar ifall besikningen uptäcker att det är fel motor?. 300kr för besikningen, xxxxkr för reggbesikning sen kanske en till vanlig besikning?
Kenny Lundbeck