Ryckig gång, Civic 1.5 -98

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Drifter
Bil: Civic 1.8 Sport -07
Namn: Christian Göingberg

Var nere och fyndade en fin Civic (5dr) i Huskvarna för ett par veckor sedan. En ägare, 11k mil, fungerande AC, inga bucklor eller liknande, servad varje år på märkesverkstad, mycket fin ute och inne osv. En riktig pärla med andra ord, förutom en sak som jag undrar lite över;

Motorn verkar ställa om sig titt som tätt på något vis.. Ibland känns den slö, ibland känns den betydligt piggare som att den hade fått 500cc till. Ibland kan man till och med känns hur bilen börjar acca fast man ligger på jämngas.. Detta sker på olika varvtal, olika växlar, olika mycket gas osv.

Man tänker ju att om den går in i något sorts "ekonomiläge" så borde den ju komma ur det när man gasar mycket, men det verkar den inte göra. Den verkar mest mata på med mer vrid när den känner för det själv..

Någon som har en gissning på vad det kan vara?

/Christian
Kör: Civic 1.8 -07
+ en Gilera Nexus 500 till och från jobbet

Fd Hondor:
CRX V-Tec
Civic 1.6 (88-91) x3
Civic ESi -92
Civic 1.5 5dr -97
CBR929
CBR1100XX SuperBlackbird
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Inget onormalt iaf, det är ett VTEC system som är till för att spara bränsle och kort förklarat så lär den sig lite hur du kör och anpassar sig. Fast jag tycker att det e piss och att den gör lite som den vill, precis som du säger. Jag har en precis likadan själv och "det ska va så" liksom. Det är inget fel på din bil.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Drifter
Bil: Civic 1.8 Sport -07
Namn: Christian Göingberg

Dani skrev:Inget onormalt iaf, det är ett VTEC system som är till för att spara bränsle och kort förklarat så lär den sig lite hur du kör och anpassar sig. Fast jag tycker att det e piss och att den gör lite som den vill, precis som du säger. Jag har en precis likadan själv och "det ska va så" liksom. Det är inget fel på din bil.
Kan din bil också börja acca på jämngas vid runt 2000 rpm? Hur menar du med "lär sig hur man kör"? Gasar man som fan i en vecka så går den bra sen? :D

Som det är nu så verkar den inte komma ur det "trötta läget" ens om man varvar ur den.

Vtec-bilar känner jag till bra sen tidigare (har haft flera), men detta har jag aldrig upplevt förut.

Finns det något sätt att optimera eller lura detta "smarta" system för en rimlig peng så att den går bra hela tiden?

/C
Kör: Civic 1.8 -07
+ en Gilera Nexus 500 till och från jobbet

Fd Hondor:
CRX V-Tec
Civic 1.6 (88-91) x3
Civic ESi -92
Civic 1.5 5dr -97
CBR929
CBR1100XX SuperBlackbird
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

En annan kille här i klubben nämnde detta med att den "lär sig" hur man kör, det är inget jag själv vet något mer om men om jag förstod det hela rätt så är du ute och gasar på så kommer den att ställa om sig och gå lite bättre...så bra som 114HK och den skitsega lådan nu kan gå dvs. Iaf så kan min oxå börja acca från ingenstans som du nämner, det är bara att släppa på gasen och lägga sig på rätt varvtal på nytt, skitirriterande tycker jag.

Det här VTEC systemet är ett snålsystem just för att spara bränsle och heter VTEC-E om man ska va petig, E för Economy...den där gröna lampan som lyser du vet, jag älskar den lampan :P

Ingen aning dock om det går att lura systemet, förutom att byta bil :)
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Skriv svar