Cold Air Intake Type R

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
HybQ

Hej!

Har precis gått och införskaffat mig en Type R-05, efter haft en rad med olika Volvo bilar.
På bilen jag köpte så sitter det någon typ av Cold Air Intake, mitt går ner vid fronten framför hjulhuset.
Min kompis som också har en type R har ett annat kit, som går över växellådan mot torpedväggen.

Min fråga är då, vilket av dessa som är bäst? Tänker mest på det jag har på min bil, är det inte känsligt för vatten och annat skit som kan komma dit, eftersom det ligger så pass nära fronten? Borde inte de som går över motorn vara bättre på så sätt?

Hoppas på bra svar, så man slipper oroa sig över det!

MVH Andreas
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Testa att använda sökfunktionen då detta ämne achandlats många många gånger och det finns en hel del att läsa.
Kortfattat:
CAI (som du har)= mest effekt och vrid, bökigare att tvätta filtret, risk för att motorn rasar om du kör ner i atlanten eller något annat hav som är minst 3dm djupt.

Fördel med ett filter vid torpedväggen är väl också att det låter mer om man nu föredrar det.

Personligen har jag testat båda sorter och gillat båda, men eftersom ett bra CAI bevisligen ger mer krut så har jag kört med det i snart 6000 mil vinter som sommar. Så länge man inte dräcker bilen så är det riskfritt med vatten. Vad beträffar smuts så blir mitt CAI faktiskt inte alls lika smutsigt som mitt filter som satt i motorrummet (ett AEM V2 i det fallet).

Kör vidare med ditt CAI du utan att vara rädd. Det ger mer mos och mer mos är alltid roligare ;)
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Skriv svar