Hjälp!!
Hallå :hmm:
Finns det någon/några vänliga själar som kan berätta hur jag ska gå till väga med mitt beskymmer....
Skulle byta ventilkåps packningen och vid åter montaget så, med endast tre fingrar på minsta spärrskaftet 1/4" lyckades jag knäcka av en bult och blev som förståligt lite sur :annoyed: men tänkte pucko jag ska alltid dra för hårt.
Sagt och gjort kavlar upp ärmarna inatt och tänkte borra ur och snygga till gängan......dööö gick åt H:elv:ete! ....suck.
la ner skiten och börjar återmontera kåpan igen ..........klick! men va F..! en till :ranting:
så kåpan sitter nu med tre bultar där dom två korta (främre) gått av.
1. Kan jag köra en stund tills tillfälle ges för att fixa detta eller ska jag ställa bilen?
2. Hur får man bort insats gängan ihop med bulten (ser ut att sitta instats gänga där) ?
Har testat det där med vanlig borr men vet ej om tiden på dygnet gjorde sitt för funka dåligt va!?
Taksam för svar
//Christer
Finns det någon/några vänliga själar som kan berätta hur jag ska gå till väga med mitt beskymmer....
Skulle byta ventilkåps packningen och vid åter montaget så, med endast tre fingrar på minsta spärrskaftet 1/4" lyckades jag knäcka av en bult och blev som förståligt lite sur :annoyed: men tänkte pucko jag ska alltid dra för hårt.
Sagt och gjort kavlar upp ärmarna inatt och tänkte borra ur och snygga till gängan......dööö gick åt H:elv:ete! ....suck.
la ner skiten och börjar återmontera kåpan igen ..........klick! men va F..! en till :ranting:
så kåpan sitter nu med tre bultar där dom två korta (främre) gått av.
1. Kan jag köra en stund tills tillfälle ges för att fixa detta eller ska jag ställa bilen?
2. Hur får man bort insats gängan ihop med bulten (ser ut att sitta instats gänga där) ?
Har testat det där med vanlig borr men vet ej om tiden på dygnet gjorde sitt för funka dåligt va!?
Taksam för svar
//Christer
Christer Lindvall
alias "SKODAMANNEN"
CIVIC EK 1.5 VTECH-E
ADDICTION TO BOOST IS NO WRONG JUST A HUMAN NEED!!!!
alias "SKODAMANNEN"
CIVIC EK 1.5 VTECH-E
-
maniac

- Bil: crx
- Namn: Peter Åstrand
- Has thanked: 2 times
1.klart du kan köra med bilen men kolla så det inte läcker ut för mycket olja bara
2.insatsgängan är inget som sitter orginal så försök borra ett litet hål en bit in i bulten slå ner en insexnyckel o dra loss den
lycka till
2.insatsgängan är inget som sitter orginal så försök borra ett litet hål en bit in i bulten slå ner en insexnyckel o dra loss den
lycka till
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
ta det bara försiktigt när du borrar och drar ut den. Borren drar sig lätt ut i alun.
Och dra försiktigt om du försöker med en insex/torx. Det sista du vill är att även den bryts av för då är det ett rent helvete att borra ut.
Vi lyckades dra av en grispitt i en grenrörsbult och sen var det kört.
Fick tipset att använda denna produkt, men inte gjort det än. <a href="http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98847" target="_blank">http://www.biltema.se/products/product. ... d=98847</a>
Och dra försiktigt om du försöker med en insex/torx. Det sista du vill är att även den bryts av för då är det ett rent helvete att borra ut.
Vi lyckades dra av en grispitt i en grenrörsbult och sen var det kört.
Fick tipset att använda denna produkt, men inte gjort det än. <a href="http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98847" target="_blank">http://www.biltema.se/products/product. ... d=98847</a>
-
Peter_Karlsson
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
Satt också en grispitt i ett grenrör.
Blev tvungen att ta en gassvets och blås ur den, sen sätta insatsgäng.
De där pinnarna är bäst att dra ur bultar med, men biltemas är tyvärr för dåliga.
De ger med sig och blir runda istället för att hålla fast.
Blev tvungen att ta en gassvets och blås ur den, sen sätta insatsgäng.
De där pinnarna är bäst att dra ur bultar med, men biltemas är tyvärr för dåliga.
De ger med sig och blir runda istället för att hålla fast.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
tack boys för alla snabba svar!!! (respect) :worthy:
10Nm???
Drog säkert 50-60Nm alla gånger, ni vet "får inte lossna det här"
Får försöka lite mer med borr och "torx" bits eller dyligt.
Men ska det verkligen sitta helicoil i alla skruvhål??? skumt.
Någon som vet pris på nya överfall ifall jag sabbat med min eminenta borrning.????
//Christer
10Nm???
Drog säkert 50-60Nm alla gånger, ni vet "får inte lossna det här"
Får försöka lite mer med borr och "torx" bits eller dyligt.
Men ska det verkligen sitta helicoil i alla skruvhål??? skumt.
Någon som vet pris på nya överfall ifall jag sabbat med min eminenta borrning.????
//Christer
Christer Lindvall
alias "SKODAMANNEN"
CIVIC EK 1.5 VTECH-E
alias "SKODAMANNEN"
CIVIC EK 1.5 VTECH-E
Är det överfallen till kamaxlen du mennar så går dom inte byta bara hur som hälst. Överfallen är nämligen tillverkade ihop med toppen. Byter man ett eller skiftar plats på dom är risken väldigt stor att det skär ihop. Tror dock inte det kommer vara några svårigtheter att borra ett litet lagom hål i mitten på skruven och slå i en torx. Efter som bultar gick av vid åtdragning bör dom inte sitta alls hårt.
Olof Karlsson
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
svetsa ur den..
fram med mig:en en M6 mutter med krage är perfekt att lägga, bränn på.. skruva av..
har jag gjort massvis med gånger.. (dock inte på ventilkåpebultar) funkar finfint!!
fram med mig:en en M6 mutter med krage är perfekt att lägga, bränn på.. skruva av..
har jag gjort massvis med gånger.. (dock inte på ventilkåpebultar) funkar finfint!!
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming