Hjulbult av på accorden

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Cfg.

Godkväll!

Min käre vän skulle hjälpa mig med hjulbyte på min gamla pendlar bil, vilket resulterade i att en av högerfram bult givetvis skulle dras av.
Kollat runt lite på forumet här och det verkar som man endast behöver lossa skivan, samt kapa bultskallen på baksidan av navet, sedan knacka ut den gamla, sen kapa lite på den nya och lirka i den.
Proceduren i sig verkar ju ganska lätt, men detta beskrevs för en Honda del sol, men är det samma historia för en Honda Accord 2,2i -91?
Har inte haft möjlighet att kolla på bilen själv för jag kommer hem först till helgen:( Så tips och trix uppskattas högt om någon vänlig själ vet något!

MvH Robin M
Utopi är följdaktigen en ironi;
en god plats som ingenstans finns.

[i]Robin Mattsson[/i]
RoffeN

Helt rätt.

Jag böt tre hjulbultar som gått av på en Honda Civic. Av med skivan. Kapa skallen på baksidan och tryck ut den. Putsa till skallen på den nya bulten lite på ena sidan så den går att trycka in. Sätt tillbaka skivan. Klart. Gick väldigt smidigt då man väl visste hur man skulle göra ;)

Lycka till!
Rolf Nilsson
Enköping
Far till en Hondaägare
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Det är väl värre på en Accord -91 tyvär. Då man måste plocka bort navet för att få bort skivan.
Men det kanske går att byta skruven utan att plocka bort skivan?
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Gisson
Bil: Honda Accord Aerodeck 2.2 ES 1997
Namn: Göran Johansson

Asse skrev:Det är väl värre på en Accord -91 tyvär. Då man måste plocka bort navet för att få bort skivan.
Men det kanske går att byta skruven utan att plocka bort skivan?
Det stämmer att hela navet måste dän, vilket kan vara besvärligt om du inte har verktyg och tålamod. Men det går har gjprt det ett par gånger själv. Ta det försiktigt med lagret bara!!
Göran Johansson
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
Skriv svar