Styrningen spökar.
-
EasyCash
- Bil: Honda Cr-v 2015
- Namn: Dzenan Bakalbasic
Hej,
Tänkte kolla om någon här kan tänkas veta vad som har hänt med min lilla civic. Det är något med styrningen har jag konstaterat i alla fall. När jag står helt still och "rattar" fram och tillbaka (om ni hajjar va jag menar) så låter det typ som någon form av klonkande ljud och man får då en glappaktig känsla i ratten. När jag sedan beger mig ut på vägarna börjar spökandet ännu mer, som t.ex. när jag kör över mindre upphöjningar på vägen, typ de där målade pilarna på vägbanan, då får man en känsla av att den styr åt något håll för en sekund. Bilen har aldrig krånglat på det sättet förrut och jag har inte kört den vårdslöst på något sätt.
Sedan så hör man någon form av knackande ljud då jag svänger, spelar ingen roll om det är höger eller vänstersväng, och jag upplever att knackandet kommer ifrån mitten på något sätt, inte från hjulen alltså.
Då är min fråga om vi har något "Ghost hunter" här på forumet som kan hjälpa mig lite i hopp om att jaga iväg spöket?
Tänkte kolla om någon här kan tänkas veta vad som har hänt med min lilla civic. Det är något med styrningen har jag konstaterat i alla fall. När jag står helt still och "rattar" fram och tillbaka (om ni hajjar va jag menar) så låter det typ som någon form av klonkande ljud och man får då en glappaktig känsla i ratten. När jag sedan beger mig ut på vägarna börjar spökandet ännu mer, som t.ex. när jag kör över mindre upphöjningar på vägen, typ de där målade pilarna på vägbanan, då får man en känsla av att den styr åt något håll för en sekund. Bilen har aldrig krånglat på det sättet förrut och jag har inte kört den vårdslöst på något sätt.
Sedan så hör man någon form av knackande ljud då jag svänger, spelar ingen roll om det är höger eller vänstersväng, och jag upplever att knackandet kommer ifrån mitten på något sätt, inte från hjulen alltså.
Då är min fråga om vi har något "Ghost hunter" här på forumet som kan hjälpa mig lite i hopp om att jaga iväg spöket?
Honda Civic -88 *såld*
Nissan Sunny GTI *såld*
Hyundai Sonata -97 *såld*
Dzenan Bakalbasic
Kör nu: VW Scirocco
Renault Clio -04 *såld*
Honda Civic -88 *såld*
Nissan Sunny GTI *såld*
-
EasyCash
and1 skrev:kan vara glapp i nån av styrlederna
Okej, har du nåt snabbt tips på tillvägagångsätt för att felsöka dessa??
Honda Civic -88 *såld*
Nissan Sunny GTI *såld*
Dzenan Bakalbasic
Renault Clio -04 *såld*
Honda Civic -88 *såld*
Nissan Sunny GTI *såld*
Kan även vara själva styrväxeln. Jag fick byta den när jag köpte min VT. Den hade gått med trasig styrledsdamask ett tag så att det hade kommit in smuts i styrväxeln.
Henrik Mårdh #248
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Knackande ljud vid sväng är typiskt för trasiga drivknutar, lyft upp bilen och se hur dessa ser ut till att börja med. Sen får du gå över styrleder och känna efter glapp i såväl de som i bussningar.EasyCash skrev:Hej,
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
EasyCash
Tack för alla tips. Jag ska besikta bilen snart, typ om 1-2 månader, och funderar bara lite på om det kan va farligt att köra bilen fram till dess?? Kollat hjulen och de sitter fast som de ska. Tycker de lite trist med dessa fel då bilen gick igenom besiktningen utan anmärkningar senast. :huh:
Honda Civic -88 *såld*
Nissan Sunny GTI *såld*
Dzenan Bakalbasic
Renault Clio -04 *såld*
Honda Civic -88 *såld*
Nissan Sunny GTI *såld*
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Ett tips är ju att kolla över bilen INNAN besiktningen så du slipper en ombes.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014