CTR luftfilter, kolfiber
tja, har börjat fundera lite kring vad jag skall välja för luftfilter till min nu avställda ctr,
ska slänga på ett supersprint avgas, och sen då ett luftfilter under vintern när den ändå står och vilar,
har letat efter filter i kolfiber, är ute efter det sköna ljudet i kolfiber burken
kollat runt lite men inte hittat speciellt mkt till just ctr, så har ni länkar, funderingar, förslag, på vilket o varför och så vidare
så är jag väldigt tacksam, gärna bilder på monterat om någon har på sin,
alla tips är välkommna,
ska slänga på ett supersprint avgas, och sen då ett luftfilter under vintern när den ändå står och vilar,
har letat efter filter i kolfiber, är ute efter det sköna ljudet i kolfiber burken
kollat runt lite men inte hittat speciellt mkt till just ctr, så har ni länkar, funderingar, förslag, på vilket o varför och så vidare
så är jag väldigt tacksam, gärna bilder på monterat om någon har på sin,
alla tips är välkommna,
är också grymt sugen på att fixa luftfilter
för mig lutar det iaf åt ett powerchamber från PasswordJDM
<a href="http://passwordjdm.com/PasswordJDM-Carb ... 9C343.aspx" target="_blank">Powerchamber carbon fibre</a>
enligt testerna ska man få ca 18 hk, dock måste man flytta om batteriet för att det ska få plats... :/
men det är det nog värt :thumbup:
för mig lutar det iaf åt ett powerchamber från PasswordJDM
<a href="http://passwordjdm.com/PasswordJDM-Carb ... 9C343.aspx" target="_blank">Powerchamber carbon fibre</a>
enligt testerna ska man få ca 18 hk, dock måste man flytta om batteriet för att det ska få plats... :/
men det är det nog värt :thumbup:
Garaget.org/Jojjovich
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
ITG Maxogen <a href="http://www.itgairfilters.com/maxogensys ... ogen&ID=24" target="_blank">http://www.itgairfilters.com/maxogensys ... n&ID=24</a>
Samt ovan nämna Password:JDM
Båda har disskuterats här förut så prova att söka lite så hittar du nog det.
Samt ovan nämna Password:JDM
Båda har disskuterats här förut så prova att söka lite så hittar du nog det.
ska prova sökfunktionen, den är ju jätte bra
men hittade de här <a href="http://www.blocket.se/vi/7523956.htm?ca=18_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/7523956.htm?ca=18_s</a>
kan det vara något? eller är det skräp?
undra fall det passar,
men hittade de här <a href="http://www.blocket.se/vi/7523956.htm?ca=18_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/7523956.htm?ca=18_s</a>
kan det vara något? eller är det skräp?
undra fall det passar,
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
element skrev:................
har letat efter filter i kolfiber, är ute efter det sköna ljudet i kolfiber burken![]()
.................
Hej, Jag har inte samma uppfattning om kolfiber burkar som dig, jag har inte hört något speciellt ljud ifrån ett luftfilterkit i kolfiber.
Däremot med ett INSUG i kolfiber då är det en annan femma. Ljudet ifrån ett kolfiberinsug är PORR! :whatever:
Men som sagt har jag inte hört något speciellt ifrån luftfilterkit i kolfiber, jag har kört bilar med ITG Maxogen & Walkuk. Och har även åkt med i en CTR med passwords powerchamber. De har alla haft lika gött ljud som vilket AEM och INJEN kit somhelst.
Fördelen med kolfiberkit är vikten och att det ser snyggt ut.
Senast redigerad av Malkolm den 5 november 2008, 08:20, redigerad totalt 1 gånger.
Jag åker valkuk på min CTR, bara att ställa frågor om d e nåt ni undrar --> Den killen på Åland Welén refererade till
Kan intyga att det låter riktigt hårigt under VTEC med den
Kan intyga att det låter riktigt hårigt under VTEC med den
Åland
<a href="http://www.garaget.org/?car=57554" target="_blank"><!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]<!--coloro:grey--><span style="color:grey"><!--/coloro-->Honda Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--></a>
<!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mugen Sportsuspension, Energy Suspension, OMP Fjäderbenstag, JDM krängare, Password JDM Valkuk med mera<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<a href="http://www.garaget.org/?car=57554" target="_blank"><!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]<!--coloro:grey--><span style="color:grey"><!--/coloro-->Honda Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--></a>
<!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mugen Sportsuspension, Energy Suspension, OMP Fjäderbenstag, JDM krängare, Password JDM Valkuk med mera<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Du råkar inte ha bänkat med ett vanlig CAI vs Passwordboxen? Eller hur är bilen mappad?
Senast redigerad av David Lundin den 5 november 2008, 16:05, redigerad totalt 1 gånger.
Tyvärr har jag inte gjort någon bänkning, har inget K-Pro heller, blir nästa mod för mig, skulle varit roligt och bänkat före och efter man bytt filter för att se den verkliga skillnaden...David Lundin skrev:Du råkar inte ha bänkat med ett vanlig CAI vs Passwordboxen? Eller hur är bilen mappad?
Effektmässigt så är det svårt att säga om eller hur mycket mer effekt det ger, känns iaf i rumpdynon en gnutta ökning.
Ljudet gör ju också så att det känns som om det skulle peta mera!
Åland
hade ett bmc i min 206 rc från början, när jag sedan satte i ett simota kolfiber filter, blev det ett riktigt gött resonans ljud.
[attachment=32863:väldigt_...lder_001.jpg]
[attachment=32863:väldigt_...lder_001.jpg]
Senast redigerad av element den 5 november 2008, 18:14, redigerad totalt 1 gånger.
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
18hk utan modd.. Skulle inte tro det. Det är väl lite önskesiffror som det brulkar vara 
Om de inte räknar mapp som utanför "moddad" kategorin..
Om de inte räknar mapp som utanför "moddad" kategorin..
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Realistiskt med CAI på en annars original motor är ca 7 hästar extra +- 2 typ. Mer vrid på mellanregistret är en märkbar förbättring.
Valkuken borde ge något liknande. +18 kusar kanske går att mappa fram med valkuk och K-pro jämmfört med en helt original motor, men då är det ju inte bara "kukens" förtjänst.
Hur som helst så är någon form av CAI ett MÅSTE på en K20. Det är som hasch är för ungdomar på glid, dvs instegsporten som ger mersmak för tyngre saker
.
Valkuken borde ge något liknande. +18 kusar kanske går att mappa fram med valkuk och K-pro jämmfört med en helt original motor, men då är det ju inte bara "kukens" förtjänst.
Hur som helst så är någon form av CAI ett MÅSTE på en K20. Det är som hasch är för ungdomar på glid, dvs instegsporten som ger mersmak för tyngre saker
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Jag är alltid lite skeptisk, tror inte heller på 18hk. Iallafall inte som toppeffekt, fast jag har aldrig klämt på det iofs...upp till kanske 14hk för de bästa filtrena är min gissning. Snyggt är det iallafall.
Passar på att göra lite reklam...finns en udda variant på kolfiberbox i min säljes tråd
Någon som törs prova?
<a href="index.php?showtopic=49983" target="_blank">index.php?showtopic=49983</a>
Passar på att göra lite reklam...finns en udda variant på kolfiberbox i min säljes tråd
<a href="index.php?showtopic=49983" target="_blank">index.php?showtopic=49983</a>
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
Steffo skrev:Realistiskt med CAI på en annars original motor är ca 7 hästar extra +- 2 typ. Mer vrid på mellanregistret är en märkbar förbättring.
Hur som helst så är någon form av CAI ett MÅSTE på en K20. Det är som hasch är för ungdomar på glid, dvs instegsporten som ger mersmak för tyngre saker.
när vi ändå pratar filter, hur ofta rengör ni era? och hur gör ni? jag blåste bara rent mitt med tryckluft, har för mej man skall smeta på nån slags olja,??
Jag hade org. luftfilter....malkolm666 skrev:Vad hade du för luftfilter innan Pege?
Åland
Jag är nog på samma linje där, att den effekten är möjlig med ett K-Pro, och inte endast genom ett filterbyte, i så fall skall filtret bestå av en gammal nylonstrumpa som är dragen över en läskflaska, och samtidigt vara helt igenkorkat med dammSteffo skrev:Realistiskt med CAI på en annars original motor är ca 7 hästar extra +- 2 typ. Mer vrid på mellanregistret är en märkbar förbättring.
Hur som helst så är någon form av CAI ett MÅSTE på en K20. Det är som hasch är för ungdomar på glid, dvs instegsporten som ger mersmak för tyngre saker.
Sen så är min tanke att motorn är en enda stor luftpump, och genom att montera ett annat filter --> mera luft in, men ändå samma luft ut pga. att avgaset fortfarande har samma kapacitet att släppa ut luften.
Men att för att få max kapacitet utav luftfiltret så måste man även byta grenrör och avgas, till ett som ger bättre flöde (men inget stuprör, utan ett som har rätt mottryck) på så vis har man uttökat både in och ut kapaciteten på "luftpumpen" dvs. motorn
Säkert är det någon som inte håller med mig om detta, men det är dock helt och hållet min teori
Sen så köpte jag min "valkuk" pga att våga gå mot strömmen och testa hur det funka, för i mina ögon så är ett luftfilter endast ett luftfilter i sista ändan, och så länge man använder sig av kvalitéts produkter så bör marginalerna vara små mellan dessa, men än en gång,detta är helt och hållet min åsikt
Åland
vill köpa nu!!!
orkar inte leta och jämföra och hålla på,
kan ni inte ge mej exempel på vad jag ska köpa för nåt?
vill ha något lätt monterat, så man slipper bygga om i mototrummet, som låter gött, och som inte skadar motor.
om det nu finns filter som kan göra det. gärna något som är smidigt att rengöra(oljefritt)
komigen nu gubbs.
vill ha något lätt monterat, så man slipper bygga om i mototrummet, som låter gött, och som inte skadar motor.
om det nu finns filter som kan göra det. gärna något som är smidigt att rengöra(oljefritt)
komigen nu gubbs.
element skrev:vill köpa nu!!!
komigen nu gubbs.
haha, men det är bara å köpa
blir ju å "bygga" om lite om du ska ha Powerchambern från Password:JDM pga batteriet...
men sen vet jag inte hur pass jobbigt det är att montera ett CAI då den ska ner mot hjulhuset...
tycker ju att <a href="http://www.itgairfilters.com/maxogensys ... ogen&ID=24" target="_blank">ITG Maxogen</a> som fonzeka tipsade om verkar lättast att montera iaf, och lätt när man ska rengöra filtret också!
Se nu till å välja nån gång :prop: haha och sen skriv vad det blev för nått
Garaget.org/Jojjovich
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Både min bror och en polare har lyckats montera AEM CAI själva utan större problem iaf, ingen av dem är några mekaniker även de inte har tummen mitt i handen heller.
Vad gäller vanliga CAI är det ju iaf ett av de mest populära och som ger både en liten schysst effektökning och det grymma ljudet man vill ha
Vad gäller vanliga CAI är det ju iaf ett av de mest populära och som ger både en liten schysst effektökning och det grymma ljudet man vill ha
- Steffo

element skrev:<!--quoteo(post=513354:date=5 Nov 2008, 20:42:59:name=Steffo)--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo 4 5 Nov 2008, 20:42:59) <a href="index.php?act=findpost&pid=513354"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Realistiskt med CAI på en annars original motor är ca 7 hästar extra +- 2 typ. Mer vrid på mellanregistret är en märkbar förbättring.
när vi ändå pratar filter, hur ofta rengör ni era? och hur gör ni? jag blåste bara rent mitt med tryckluft, har för mej man skall smeta på nån slags olja,??
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Nej, köp ett kolfiberkit du om du vill. Bara det suger kalluft!
Lite moddning krävs för alla CAI.
AEM behöver lite fix med innerskärmen för att få plats (såga hål eller helst värma och bocka till plasten med en fön)
Injen CAI av äldre modell behöver nog ingen mod alls när jag tänker efter (den modell som går över batteriet)
Injen CAI nya modellen behöver man ta bort ett kabelfäste på batterihållaren (borrmaskin behövs) samt samma mod som AEM CAI.
Passwords valkuk behöver man flytta batteriet till en annan plats samt ett nytt litet batteri för att det ska funka.
ITG Maxogen är ju lite mer än ett CAI. Det är en filterbox med kalluftsintag. Den tror jag inte behöver några mods, men den kostar också lite mer.
Stockholm
-
Bonny
- Bil: JRSC CTR 2005
- Namn: Johan Blomqvist
Om ITG Maxogen kan jag säga följande.
Fördelar:
Kräver inga modifikationer och är överlag väldigt enkelt att montera. Den jobbigaste biten är faktiskt att avlägsna originalboxen.
Att göra rent och smörja filtret är också enkelt.
Obefintlig risk att suga vatten.
Bra gasrespons p.g.a. kolfiberboxen.
Snyggt med kolfiber i motorrummet.
Diskret ljud jämfört med vissa system (kan vara en fördel beroende på prioriteringar)
Nackdelar:
Dyrare är t.ex. AEM CAI (men det går att hitta begagnade till hyffsade priser på det engleska forumet).
Diskret ljud jämfört med vissa system (inte i närheten av ett AEM CAI).
Ger en 2-3 hk mindre än ett AEM CAI på toppen (hur effektkurvorna ser ut i övrigt vet jag inte).
Fördelar:
Kräver inga modifikationer och är överlag väldigt enkelt att montera. Den jobbigaste biten är faktiskt att avlägsna originalboxen.
Diskret ljud jämfört med vissa system (kan vara en fördel beroende på prioriteringar)
Nackdelar:
Dyrare är t.ex. AEM CAI (men det går att hitta begagnade till hyffsade priser på det engleska forumet).
Ger en 2-3 hk mindre än ett AEM CAI på toppen (hur effektkurvorna ser ut i övrigt vet jag inte).
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
Kör du själv med "ITG Maxogen" BonnyBonny skrev:Om ITG Maxogen kan jag säga följande.
Fördelar:
Nackdelar:
- Steffo

Kolla Christers säljtråd! Där har du både ett Injen CAI och en kolfiberbox liknande ITG Maxogen till salu begagnat.
<a href="index.php?showtopic=49983&hl=" target="_blank">index.ph...c=49983&hl=</a>
<a href="index.php?showtopic=49983&hl=" target="_blank">index.ph...c=49983&hl=</a>
Stockholm
Steffo skrev:Kolla Christers säljtråd! Där har du både ett Injen CAI och en kolfiberbox liknande ITG Maxogen till salu begagnat.
bra, tack för länken, hans CAI verkar inte krångligt att montera, står ju något om gamla modellen,? är det lättare och montera? någon?
är det någon som vet om det är oljefritt?
kom på att jag borde skrivit dessa frågor i hans säljtråd :whistling:
äähhhh, orka göra om.
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Den gamla injen modellen går runt bilbatteriet och ned i hålet som finns där, du behöver inte skära i innerväggen. Själva filtret sitter ungefär på samma ställe. Enligt instruktionen ska man slipa lite i hålet där det går ned, men det är inga problem. Se bara till att lägga på lite lack efteråt. Sedan följer det med en ny hållare för man flyttar på säkringsboxen.
Kolla på <a href="http://www.akr-performance.nl/shop_uk/1 ... 938127.php" target="_blank">http://www.akr-performance.nl/shop_uk/1 ... 127.php</a>
De nya ger bara nån häst extra, dock får du lite bättre gasrespons med den varianten pga storleken. Både gamla och nya injen har riktiga filter, alltså oljefilter
Kolla på <a href="http://www.akr-performance.nl/shop_uk/1 ... 938127.php" target="_blank">http://www.akr-performance.nl/shop_uk/1 ... 127.php</a>
De nya ger bara nån häst extra, dock får du lite bättre gasrespons med den varianten pga storleken. Både gamla och nya injen har riktiga filter, alltså oljefilter
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Medlem #1538