K20A2 motorstyrning?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Cassius

Jag undrar lite över styrningen av V-Techen? Är den mekanisk eller styrs den av styrsystemet?

Jag har nämligen fått för mig att en K20A2 skulle bli perfekt i ett busprojekt jag har, men de skulle underlätta om jag t ex kunde montera ett VEMS och hoppa över orginalstyrsystemet helt direkt. Läsa sig fram i elscheman om vilken kabel som ska var i en originalstam är inte nått jag varken tror mig klara av eller skulle se fram emot ;)
Johan Eriksson
Johan Östensson
Namn: Johan Ostensson

VTEC styrs från ECU:n, och det finns såvitt jag förstått inte alltför många tredjepartssystem som klarar av alla detaljer i i-VTEC på K20, även om de finns. Vet inte hur det är med VEMS. Nån kanske säkert fylla i mer korrekt fakta här.

Eftersom orginal-ECU:n är "knäckt" av Hondata och helt mappningsbar med alla vanliga funktioner kvar så brukar det nog rekommenderas att köra med en sån istället. Men man kan säkert växa ur den.
Senast redigerad av Johan Östensson den 4 november 2008, 21:05, redigerad totalt 1 gånger.
Kosmos
Bil: CTR-05
Namn: Mats Bing

Jag skulle nog vilja säga att det är väldigt svårt att växa ur en K-Pro (Hondatas ecu)
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->CTR 05<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

En k20-motor är så jäkla bra som den är mestadels pga av Vtec och VTC, och det finns inget vettigt eftermarknadsprut som enkelt och smidigt fixar det.

Hondata Kpro funkar superbt till alla behov änsåläng, så varför köra med något annat?

JAg läste nyss om en k20 med Kpro, motorn är strokad till 2,2l med turbo och leverar 924hk. Is that enough?
Senast redigerad av Malkolm den 4 november 2008, 23:11, redigerad totalt 1 gånger.
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

Finns det möjlighet att justera ett K-pro för att få en antispinn funktion?
Att det fungerar med turbo skrev ju Malkolm nyss.
Vad ligger sådana här enheter på i pris? Med eller utan inbytes box?

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Malkolm

Nej, ingen antispinn.

Räkna med ca 10k för en kpro.
Johan Östensson
Namn: Johan Ostensson

Coolt med 924hp och "orginal-ECU" :)

Nu spånar jag bara lite här, men hur är det med elektronisk laddtrycksreglering, är inte det nåt man ibland kanske vill ha på ett mer avancerat bygge? Funkar det med K-Pro?
Malkolm

Man ska kunna ställa olika laddtryck beroende per växel i kpron.
Cassius

OK, jag var lite smålur på de :) men men, de ska väl säkert gå klura ut vilken kabel som gör vad i orginalhärvan med! :)

Och några 900+hk hade jag i alla fall inga planer för ;) Jag är mer av en N/A människa och väljer därför en motor som redan är välanpassad för den typen av trim! Öppna spjäll, höga varv och högpitchat avgassystem är mer min visa ;)
Johan Eriksson
Malkolm

Jag blev nyfiken på hur det funkade nu, så jag kollade lite i Kmanager för att se vad det är man kan ändra på vad det gäller överladdning, detta är ett axplock av det jag hittade ifall någon är nyfiken:

Bild
Aerodynamic

Hur vet datorn vilken växel som är i?

Mvh, Per
Kristian

hastighet och varvtal så kan den räkna ut själv.
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Gäller att man fyllt i rätt utväxling bara.
Aerodynamic

Jag funderade på det där och tänkte det borde nog vara varvtal förhållande till hastighet känndes logiskt då jag heller inte sett någon mojäng som känner av vilket läge växellådan är i.
Men då kan ju inte datorn vet vilken växel det är förns efter en stund efter man bytt växel.
Skulle vara bättre om den visste det direkt när man vevat spalen till rätt läge.
Men detta är väll inget problem eftersom det funkar?!

Mvh, Per
Malkolm

Jag tror som welen.
blown
Bil: EP3
Namn: Viktor Andersson

Jag har en piggyback som klarar ställa vtc, v-tec och bränsleblandning. En Power Enterprise Camcon H, finns t.ex. http://www.nengun.com, men jag kan inte ärligt säga att det är att rekomendera, den gör vad den lovar och inte något mer alls. Det går att ställa vtc och v-tec och sådär men man kan t.ex inte ställa tändningen så man tjänar inte så mycket på det i slutändan iaf!
Viktor Andersson när han är som bäst
blown
Bil: EP3
Namn: Viktor Andersson

Det kan jag visst ställa in, kan öka upp till 20% på soppan... Men som sagt, både säkrare och bättre med riktiga grejer!
Viktor Andersson när han är som bäst
Skriv svar