Gott folk,
Jag har ett mycket konstigt fel på min CTR -04.
Jag har bytat till en fujitsubo Catback och efter det så kommer det något missljud ENDAST när det regnar ute.
Låter precis som att avgassystemet ligger emot någon stanns eftersom det börjar låta ganska mycket. Svårt att beskriva ljudet. Man kan känna i sätena att det vibrerar i takt med att man varvar motorn på tomgång. Låter som det kommer någon stanns från katalysatorn ungefär.
Jag har lyft bilen och tittat ifall avgassystemet ligger nära någon plåt eller något, men icke. Jag har ryckt i systemet och den sitter helt fritt, kommer inte emot något alls. Grenrör/cat är original.
Det är skumt att det är endast när det regnar som det låter. Blir väl blött någon stanns och något sker?
Någon idé?
EDIT: missade att säga att när det väl regnar ute så kommer missljud och går slumpmässigt. Kan stå vid ett rödljus på tomgång och sen plötsigt kommer det då, eller medans man kör.
Missljud
-
Bonny
- Bil: JRSC CTR 2005
- Namn: Johan Blomqvist
Prova att söka, detta har diskuterats tidigare.
Det är förmodligen bara vatten som skvätter upp på ett varmt avgas, vilket får till följd att avgaset vrider/böjer sig och då slår i underredet på bilen. Jag har upplevt samma sak med ett Invidia catback, men det brukar bara uppstå om jag åker igenom en stor vattenpöl som duschar undersidan av bilen. Det är inte farligt så du kan vara lugn, eventuellt kan du försöka böja till värmeplåtarna under bilen så att de inte ligger så nära avgaset.
EDIT: Kan tillägga att jag visserligen aldrig upplevt några vibrationer på tomgång, utan endast när bilen körs och vatten skvätter upp på avgaset.
Det är förmodligen bara vatten som skvätter upp på ett varmt avgas, vilket får till följd att avgaset vrider/böjer sig och då slår i underredet på bilen. Jag har upplevt samma sak med ett Invidia catback, men det brukar bara uppstå om jag åker igenom en stor vattenpöl som duschar undersidan av bilen. Det är inte farligt så du kan vara lugn, eventuellt kan du försöka böja till värmeplåtarna under bilen så att de inte ligger så nära avgaset.
EDIT: Kan tillägga att jag visserligen aldrig upplevt några vibrationer på tomgång, utan endast när bilen körs och vatten skvätter upp på avgaset.
Senast redigerad av Bonny den 21 november 2008, 12:06, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
-
Featherweight
- Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
- Namn: Fredrik Jonsson
har också undrat över detta.. lite underligt tycker jag..
Toyota Corona HT Mark II 1970
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)