Avgasvärden! HJÄLP!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Martina

Hade på besiktningen ett helt ok lambda värde (1,01) men CO 0,7 (0,5) HC 177 (100)
Har nu bytt olja, filter och stift samt fixat en spricka i fördelarlocket ifall nåt av det skulle ställa till det men det hjälpte inte. Leta då avgasläcka eftersom andra gången jag kolla värdena va lambdan kass oxå. Hitta en läcka och tätade den. Men nu åkte jag in på bes. igen och det va exakt samma värden som första gången!!! Lambda värdet va alltså bra å de andra kass så antar att bilen inte va tillräckligt varm när jag kollade andra gången bara (lr läckan) men problemet kvarstår!

Vad är det mer som kan ställa till kassa CO & Hc värden? Har kollat felkoder och den jag hade var: Electrical load Detector ( defective circuit or unplugged/defective sensor)

Vad betyder felkoden och har den nåt med avgasvärdena att göra eller står jag med 2 problem???

Please nån som e bra på sånt här :worthy:
Martina Karlsson

Fd ----> MsTriXiE

Svart Civic hb ESI -93
Elvis_EG2
Namn: Elvis

hur är katten?
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Mattias Svensson
Bil: Civic VEI
Namn: Mattias Svensson
Been thanked: 1 time

som elvis skriver. kolla katalysatorn. min var sönder. hade närmare 700 i hc. sen var min lambda sönder med. var uppe på 1.59 eller nåt hehe:P
Martina

Borde kanske lagt till att katen har inte setat på bilen sedan förra bes. å då gick den igenom utan problem. likaså har den gått igenom med mappningen jag har så tycker inte det borde va det heller...

Och som sagt lambda värdet är ju bra...borde väl visa helt knas om lambdan va trasig?
Martina Karlsson

Fd ----> MsTriXiE

Svart Civic hb ESI -93
Kristian

lambdavärdet har inget med lambdasonden att göra, det kan vara bra även om sonden är trasig.
Kristian, Hondalös.
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

högt HC kan tyda på att det finns lite olja i avgaserna, tex om man har slitna/felaktiga kolvringar. en kan oxå vara dålig kat.

Det finns ingen ELD på din bil, hur blinkar felkoderna?
Martina

Hmm ok..om kolvringarna va felaktiga borde den väl inte gått igenom förra besiktningen lr? Va förra sommarn nu som jag renovera motorn så dom borde ju definitivt inte va slitna tycker jag...
Felkoderna blinkar 2 långa...tolkar jag som felkod 20?? enligt pappret jag har så står det ELD där..

Hmm ja kanske e lambdan då..för som sagt bilen gick igenom förra besiktningen å jag skruvar enbart på min kat för bes. å sen åker den av igen så den borde väl inte blivit dålig av att bara ligga?

Kanske skulle tillägga att det är enbart vid tomgång som HC & CO värdena e dåliga..

Så vad ska jag prova med??
Martina Karlsson

Fd ----> MsTriXiE

Svart Civic hb ESI -93
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

Är du säker på att katten var helt varm (kör ganska hårt innan är nog bra) när dom kollade avgasvärdena.
När jag besiktigade min bil i somras så fick den dåliga värden, då sa jag han skulle köra en vända å då gick det bra sen.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Martina

Ja dom gasa runt flera vändor på högt varv och jag körde rätt hårt innan jag kom dit så den va varm...
Martina Karlsson

Fd ----> MsTriXiE

Svart Civic hb ESI -93
v-master

hade samma problem men tankade i e85 så gick dne genom hehe
Martina

Jo d skulle nog funka men jag vill ju veta va som e fel. Vill inte ha samma prob nästa besiktning...
Martina Karlsson

Fd ----> MsTriXiE

Svart Civic hb ESI -93
Martina

Ingen som har nå mer aning om va d kan vara? Kolla lambdan först å främst lr?
Martina Karlsson

Fd ----> MsTriXiE

Svart Civic hb ESI -93
Skriv svar