Avgasvärden! HJÄLP!
Hade på besiktningen ett helt ok lambda värde (1,01) men CO 0,7 (0,5) HC 177 (100)
Har nu bytt olja, filter och stift samt fixat en spricka i fördelarlocket ifall nåt av det skulle ställa till det men det hjälpte inte. Leta då avgasläcka eftersom andra gången jag kolla värdena va lambdan kass oxå. Hitta en läcka och tätade den. Men nu åkte jag in på bes. igen och det va exakt samma värden som första gången!!! Lambda värdet va alltså bra å de andra kass så antar att bilen inte va tillräckligt varm när jag kollade andra gången bara (lr läckan) men problemet kvarstår!
Vad är det mer som kan ställa till kassa CO & Hc värden? Har kollat felkoder och den jag hade var: Electrical load Detector ( defective circuit or unplugged/defective sensor)
Vad betyder felkoden och har den nåt med avgasvärdena att göra eller står jag med 2 problem???
Please nån som e bra på sånt här :worthy:
Har nu bytt olja, filter och stift samt fixat en spricka i fördelarlocket ifall nåt av det skulle ställa till det men det hjälpte inte. Leta då avgasläcka eftersom andra gången jag kolla värdena va lambdan kass oxå. Hitta en läcka och tätade den. Men nu åkte jag in på bes. igen och det va exakt samma värden som första gången!!! Lambda värdet va alltså bra å de andra kass så antar att bilen inte va tillräckligt varm när jag kollade andra gången bara (lr läckan) men problemet kvarstår!
Vad är det mer som kan ställa till kassa CO & Hc värden? Har kollat felkoder och den jag hade var: Electrical load Detector ( defective circuit or unplugged/defective sensor)
Vad betyder felkoden och har den nåt med avgasvärdena att göra eller står jag med 2 problem???
Please nån som e bra på sånt här :worthy:
Martina Karlsson
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
-
Mattias Svensson
- Bil: Civic VEI
- Namn: Mattias Svensson
- Been thanked: 1 time
som elvis skriver. kolla katalysatorn. min var sönder. hade närmare 700 i hc. sen var min lambda sönder med. var uppe på 1.59 eller nåt hehe:P
Borde kanske lagt till att katen har inte setat på bilen sedan förra bes. å då gick den igenom utan problem. likaså har den gått igenom med mappningen jag har så tycker inte det borde va det heller...
Och som sagt lambda värdet är ju bra...borde väl visa helt knas om lambdan va trasig?
Och som sagt lambda värdet är ju bra...borde väl visa helt knas om lambdan va trasig?
Martina Karlsson
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
högt HC kan tyda på att det finns lite olja i avgaserna, tex om man har slitna/felaktiga kolvringar. en kan oxå vara dålig kat.
Det finns ingen ELD på din bil, hur blinkar felkoderna?
Det finns ingen ELD på din bil, hur blinkar felkoderna?
Hmm ok..om kolvringarna va felaktiga borde den väl inte gått igenom förra besiktningen lr? Va förra sommarn nu som jag renovera motorn så dom borde ju definitivt inte va slitna tycker jag...
Felkoderna blinkar 2 långa...tolkar jag som felkod 20?? enligt pappret jag har så står det ELD där..
Hmm ja kanske e lambdan då..för som sagt bilen gick igenom förra besiktningen å jag skruvar enbart på min kat för bes. å sen åker den av igen så den borde väl inte blivit dålig av att bara ligga?
Kanske skulle tillägga att det är enbart vid tomgång som HC & CO värdena e dåliga..
Så vad ska jag prova med??
Felkoderna blinkar 2 långa...tolkar jag som felkod 20?? enligt pappret jag har så står det ELD där..
Hmm ja kanske e lambdan då..för som sagt bilen gick igenom förra besiktningen å jag skruvar enbart på min kat för bes. å sen åker den av igen så den borde väl inte blivit dålig av att bara ligga?
Kanske skulle tillägga att det är enbart vid tomgång som HC & CO värdena e dåliga..
Så vad ska jag prova med??
Martina Karlsson
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Är du säker på att katten var helt varm (kör ganska hårt innan är nog bra) när dom kollade avgasvärdena.
När jag besiktigade min bil i somras så fick den dåliga värden, då sa jag han skulle köra en vända å då gick det bra sen.
Mvh, Per
När jag besiktigade min bil i somras så fick den dåliga värden, då sa jag han skulle köra en vända å då gick det bra sen.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.