Byte av olje vid ventiltick?
Hej!
Min honda tickar ur ventilerna trots ventilljustering vid 8000 mil, är det vanligt att ventilerna tickar på CTR:er i mitt fall en 05:a.
Jag fick tipset att byta olja till Mineralolja 15-40, och byta var 500 mil. Borde det inte vara bättre med 5-40 som smörjer bättre? Eller är jag helt vilse?
Min honda tickar ur ventilerna trots ventilljustering vid 8000 mil, är det vanligt att ventilerna tickar på CTR:er i mitt fall en 05:a.
Jag fick tipset att byta olja till Mineralolja 15-40, och byta var 500 mil. Borde det inte vara bättre med 5-40 som smörjer bättre? Eller är jag helt vilse?
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Vem konstaterade att det är ventilerna som tickar? 15w-40 kommer inte hjälpa dig om det är ventilerna som låter.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Mineralolja? :blink:
Lyssna inte på det, håll dig till helsyntet! Att byta var 500e mil skadar inte, men såvida du inte kör stenhårt (typ mycket bana) så räcker nog var 1000e mil utan problem. Var 2000e är ju standardintervall med ett "frivilligt" oljebyte var 1000e, tror inte Honda räknat så dåligt... vissa kör 500 mil men om det verkligen gör någon skillnad eller om det bara "känns bättre" vetifan
Ang. tickandet, låter det illa? Vad sa de vid ventiljusteringen? Jag tycker CTR har ett visst tickande ljud även när allt står rätt till, min har en viss "tickande" karaktär och de andra jag hört också, även brorsans när den var helt ny. Svårt att säga utan att kunna höra din om den låter illa eller ej...
Lyssna inte på det, håll dig till helsyntet! Att byta var 500e mil skadar inte, men såvida du inte kör stenhårt (typ mycket bana) så räcker nog var 1000e mil utan problem. Var 2000e är ju standardintervall med ett "frivilligt" oljebyte var 1000e, tror inte Honda räknat så dåligt... vissa kör 500 mil men om det verkligen gör någon skillnad eller om det bara "känns bättre" vetifan
Ang. tickandet, låter det illa? Vad sa de vid ventiljusteringen? Jag tycker CTR har ett visst tickande ljud även när allt står rätt till, min har en viss "tickande" karaktär och de andra jag hört också, även brorsans när den var helt ny. Svårt att säga utan att kunna höra din om den låter illa eller ej...
David Lundin skrev:Mineralolja? :blink:
Okej! Det låter inte jätte illa, men visst tickar det, är man inte van vid honda så blir man lite orolig =) . När de gjorde ventiljusteringen sa de ingenting, så har inte tänkt så mycket på det.
- David Lundin
Försök spela in och posta ett ljudklipp om du är orolig så finns det gott om folk som vet hur en CTR låter som kan avgöra om du har något att oroa dig över eller inte. 
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Vem tipsade om mineraloljan då?
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Det kan funka på en bil med hydrauliska lyftare men knappast på en med mekaniska....
Är det samma mekaniker som ställt ventilerna? har han koll på den här typen av motorer? (rullvippor med mekanisk justering)
är dom rätt ställda? är du 100% säker på att ljudet kommer från ventilerna och inte från spridare eller något liknande?
Är det samma mekaniker som ställt ventilerna? har han koll på den här typen av motorer? (rullvippor med mekanisk justering)
är dom rätt ställda? är du 100% säker på att ljudet kommer från ventilerna och inte från spridare eller något liknande?
Senast redigerad av Kristian den 6 maj 2009, 22:55, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
Postar ljudklipp på hur motorn låter!
<a href="http://lorbybil.se/Ante/ljudklipp.wav" target="_blank">http://lorbybil.se/Ante/ljudklipp.wav</a>
<a href="http://lorbybil.se/Ante/Ljudklipp01.wav" target="_blank">http://lorbybil.se/Ante/Ljudklipp01.wav</a>
<a href="http://lorbybil.se/Ante/ljudklipp.wav" target="_blank">http://lorbybil.se/Ante/ljudklipp.wav</a>
<a href="http://lorbybil.se/Ante/Ljudklipp01.wav" target="_blank">http://lorbybil.se/Ante/Ljudklipp01.wav</a>
Kristian skrev:Det kan funka på en bil med hydrauliska lyftare men knappast på en med mekaniska.... Är det samma mekaniker som ställt ventilerna? är dom rätt ställda? är du 100% säker på att ljudet kommer från ventilerna och inte från spridare eller något liknande?
Kan mycket väl vara spridare, postade ljudklipp nu, får se om det går att höra nåt av dom. Det är en Honda verkstad som har justerat ventilerna, inte samma mekaniker. Får väl hoppas på att honda har gjort det rätt ?
Senast redigerad av HybQ den 6 maj 2009, 22:55, redigerad totalt 1 gånger.
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Jag tycker mina låter lite också, var precis inne på justering och de behövde ställa lite på både insug och avgas men mest avgas. Spridarna låter ju men de knackar inte utan de typ låter som små sprinklers. Jag tycker ändå mina motor låter en del om lite allt möjligt men det verkar vara så det ska vara liksom. Hade det varit något fel så hade man nog hajat det.
Vet inte hur jag ska tolka ditt ljudklipp då skräpmikrofoner kan få det att låta annorlunda men det låter lite mer knackigt än tickande och kanske lite väl högt men någon annan får svara på det då jag är osäker.
Vet inte hur jag ska tolka ditt ljudklipp då skräpmikrofoner kan få det att låta annorlunda men det låter lite mer knackigt än tickande och kanske lite väl högt men någon annan får svara på det då jag är osäker.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Det låter mer som 1st vipparm. vänd dig till en som verkligen kan Honda, slutar det inte då, så byt till tex Mobile rally formula 5-50 då ska det bli tyst.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- David Lundin
Jag tycker det låter annorlunda från min, men låter det så högt och vasst som det gör i ljudklippet eller är det kanske en sunkig mobilmikrofon eller något som överdriver karaktären på ljudet?
Bästa är nog att ta den till en annan Hondaverkstad och få ett andra utlåtande kanske...
Bästa är nog att ta den till en annan Hondaverkstad och få ett andra utlåtande kanske...
-
johancivic
Richard skrev:Det låter mer som 1st vipparm. vänd dig till en som verkligen kan Honda, slutar det inte då, så byt till tex Mobile rally formula 5-50 då ska det bli tyst.
har nästan samma ljud i min inte lika högt, och bara ibland, efter längre sträckor, du skrev 1st vipparm?? vad betyder det? bytas, lagas, ställas in eller vad gör man åt det?? min bil har inte gått över 2000mil. har även någon form av garanti, så vill gärna veta om det är något att söka för?
//tack.