Vibrationer i ratten CL9 Accord 2.4, drivaxlar?!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Mako

Har börjat få lite skumma vibrationer som känns i ratten och i hela bilen, det är en Accord 2.4 Exec -03.

Jag har prövat att slänga på vinterdäcken och vibrationerna finns även där, testade även att balansera om framdäcken till 0 tolerans fick även en fyrhjulsinställning gjord. Men detta funka inte... vibrationerna finns fortfarande. Det lustiga är att vibrationerna är mer markanta på morgonen när bilen är lite kall, när bilen sen stått på en parkering utomhus hela dan i direkt solljus så är vibrationerna klart mindre. Vibrationerna känns bara i hastigheterna 100-120. Efter diverse Acura TSX forum letande fick jag fram att en del har haft bekymmer med böjda drivaxlar. Tror ni mina symptom pekar på drivaxlarna, om så kan man på nått lätt sätt felsöka vilken axel det är utan att plocka bort axlarna? Har tillgång till lyft och riktig verkstad.

PS. Vet nån om det är samma typ av drivaxlar till 2.0 Accorden som till 2.4?
Gamla Mako-CTR
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Automat eller manuell?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Mako

6vxl manuell
Gamla Mako-CTR
M Scotte
Kontakt:

Du har aktiva motorfästen på bilen som ska motverka vibrationer/ vridning av motorn, det kan vara så att solenoiden blivit trasig eller glappkontakt, brist på vacum etc som ger dig dessa problem. Är du osäker så lämna in bilen och tipsa om dessa saker.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Mako

Tack för tipset, vart sitter solenoiden för detta? och finns det något specifict relä för denna funktion? (har haft lite relä strul för AC-kompressorn förut)
Gamla Mako-CTR
Rolland

Tja!!

Jag har oxå en accord CL9 2,4 type S 08 och jag har bara kört 450mil med den och har samma symtomer vibrerar i hela bilen efter 100km/tim har haft kontakt med verkstan men de vet inte vad det kan vara. Har till och med bytt däck men det hjälpte inte.
Välkomnar alla tips om detta.

//Rolland
M Scotte
Kontakt:

Vilka verkstäder använder ni er av?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Rolland

Bilen är köpt på Runes Bil i Habo men jag har närmare till Anderstorp där jag brukar serva mina bilar. Nu har jag tagit kontakt med Runes bil och har en tid på onsdag ska se vad de hittar.
Återkomer med mer info om det sen.

//Rolland
Mako

För balanseringen av hjul och hjulvinklar är det den lokala däckverkstan i Vellinge. Har inte vart inne på Förenade Motor i Malmö ännu som jag brukar använda, vill först kolla runt lite på forum mm innan man lättar på plånboken.

Efter att ha letat runt rejält så verkar det mest troliga vänster drivaxel den inre knuten. Verkar vara ett ganska vanligt fenomen för CL9 Accord och TSX nya som gamla, iaf där vibrationerna uppkommer vid +100km/h. Är det något du Scotte känner till eller hört något om?
Senast redigerad av Mako den 26 juni 2009, 15:27, redigerad totalt 1 gånger.
Gamla Mako-CTR
M Scotte
Kontakt:

Nope aldrig hört.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Mako

Lyfter tråden før att ge en liten update.

Har nu bytt vänster drivaxel, utan att vibrationerna försvann. Inte så lite surt ;) Testade sedan att slänga på vinterdäcken och och balansera dessa med, tyckte det hjälpte typ 1 dag, sedan var vibrationerna där igen...

I morse stack jag iväg och beskitigade bilen och bad den trevliga besiktningsmannen att pysa rejält på framvagnen, då fick vi se att stabilisatorstaget till kränghämmaren hade släppt på högersida fram!! Förhoppningsvis är det denna som varit kass hela tiden, så nu ska det bytas. Är detta nått man kan byta själv?
Gamla Mako-CTR
Johan Östensson
Namn: Johan Ostensson

Scotte, av ren nyfikenhet - det är alltså inte aktiva motorfästen på automataren?

Har själv lite märkliga vibrationer, men i och med att jag märkte det först efter montage av vinterhjulen är ju såklart de första misstänkta. Dock verkar det komma gå och lite, vilket jag tycker talar lite mot obalans i nåt hjul (tex tappad vikt) - eller? Har iaf inga vibrationer i ratten och det känns som det kommer bakifrån så tänkte börja med att byta hjulen fram/bak och se om det gör nån skillnad.

OT men har ingen bra Accord-helg, sensorn för backen verkar också gått sönder då backlampan lyser konstant (tills jag plockade ur lampan, trist att blända ev. bakomvarande under kvällens 20milatripp) och navin tror man backar fram hela tiden :D
Skriv svar