Plana o porta! Vem kan göra det åt mig?
Tja. Nu är det dags för planing o portning av min b18c6. Tänker köra med blox b kammar, skunk2 ställbarakamdrev, blox ventilfjädrar. Vem kan göra detta arbetet på min motor o vad går det på inklusive mappning?
Haha är det för långt att åka till Borlänge men inte till Norra Stockholm?! Det är minst 5mil längre till Kraft och han planar och portar inte.
Ett tips är att kontakta en lokal motorfirma i Trollhättan.
Börja kolla de här.
<a href="http://gulasidorna.eniro.se/query?what= ... llh%E4ttan" target="_blank">http://gulasidorna.eniro.se/query?what= ... %E4ttan</a>
Ett tips är att kontakta en lokal motorfirma i Trollhättan.
Börja kolla de här.
<a href="http://gulasidorna.eniro.se/query?what= ... llh%E4ttan" target="_blank">http://gulasidorna.eniro.se/query?what= ... %E4ttan</a>
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Portning och en topprenovering är inte gratis, vad har du räknat med för pengar?
Portningen tar jätte mycket tid och det är tiden som kostar. Du kan titta här så ser du vad saker kostar.
<a href="http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html" target="_blank">http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html</a>
Portningen kommer att kosta 7500:- bara den, sen tillkommer sätesfräsning, ventilslipning och planingen också.
Sen behöver du mäta upp styrningarna och om du har otur åker du på att byta ut några där också så det är dyrt att renovera toppen.
Portningen tar jätte mycket tid och det är tiden som kostar. Du kan titta här så ser du vad saker kostar.
<a href="http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html" target="_blank">http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html</a>
Portningen kommer att kosta 7500:- bara den, sen tillkommer sätesfräsning, ventilslipning och planingen också.
Sen behöver du mäta upp styrningarna och om du har otur åker du på att byta ut några där också så det är dyrt att renovera toppen.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
green_civic
- Bil: Integra K24-R
- Namn: Stefan Abelson
- Been thanked: 1 time
Du har ju Trollspeed i trollhättan!dom är gryyyyma...dok kan de kosta en slant!
Stefan Abelsson
DCK24-R
DCK24-R
Om du inte tycker Göteborg är för långt så kan du testa att ringa till Scram. Tel 031-873040.
Henrik Mårdh #248
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Erland cox är nog den som reder ut allt bäst åt dig, och har riktigt bra priser, dock får du montera av och på toppen själv, kolla bilder på S2000motorn på http://www.topplocksverkstan.se
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
men ska du verkligen lägga ut stora pengar på en bra topp och sedan stoppa i skitfjädrar? Blox är ju inte direkt kända för att sälja kvalitet...
Det känns som att du kommer lägga rätt mycket pengar på NA trim, lutar åt 20.000kr, varför inte skaffa kompressor och få 80-100hk mer?
Det känns som att du kommer lägga rätt mycket pengar på NA trim, lutar åt 20.000kr, varför inte skaffa kompressor och få 80-100hk mer?
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Om det var min motor hade jag inte portat den alls, bara en renoveringsplaning och det kan vilken motorverkstad som hällst göra och bör inte kosta några stora summor
När vi ändå har ämnet uppe, är det värt att porta en b-serie topp? de flödar väll väldigt bra orginal
När vi ändå har ämnet uppe, är det värt att porta en b-serie topp? de flödar väll väldigt bra orginal
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
Malkolm
fan, nu kommer jag inte ihåg ordentligt längre, men jag har ett svagt minne av att en B16-topp flödar ca 210cfm och en K20-topp flödar 290cfm, så jag måste väl svara både Ja o Nej på din fråga Lars, en B16 topp flödar bra jämfört med andra märkens toppar, och den flödar ju tillräckligt bra för att kunna prestera 120hk/L på en NA motor, men som sagt så flödar en K20-topp bra mycket mer, ca 28% mer. och en K20 har inga problem att leverera 135hk/L.
-
Malkolm
Det beror på vad du menar med ordentlig förändring, själv märkte jag aldrig av någon ordentlig förendring när jag trimmade B16, bytte till B18, trimmade den, sen när jag bytte till K20 så blev det fart i kärran men inte tillräckligt, sen provade jag på överladdning och då jäklar märker man förändring! Om man inte har någon speciell anledning till att vilja NA-trimma så ser iaf jag överladdning som det rätta alternativet på en Honda. 
-
Lars P

- Kontakt:
Så vad det gäller portning kommer du med all sanolikhet inte kännas nån skillnad om du gör det eller ej
Du har ju redan köpt det mesta för din trimmning så överladda är väll inte någrot alternativ just nu, du kommer får bra skillnad mot orginal med allt du köpt och bra mapp på det
Du har ju redan köpt det mesta för din trimmning så överladda är väll inte någrot alternativ just nu, du kommer får bra skillnad mot orginal med allt du köpt och bra mapp på det
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
Peter_Karlsson
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
Porta B16 är väl ingen mening om du inte ska våldstrimma. Alltså högkomp och rejält vassa kammar.
Lägg pengarna på ett insug istället för portning, det ger nog mer på den här motorn.
Lägg pengarna på ett insug istället för portning, det ger nog mer på den här motorn.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Been thanked: 6 times
B18 toppen är väl "portad" från fabrik? Iaf lätt masserad.
Jag skulle skippa portningen om jag vore du och lägga pengarna på nåt annat.
Jag skulle skippa portningen om jag vore du och lägga pengarna på nåt annat.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Ta av toppen, köp en Dremel och putsa bort gjutskägg och lite ojämnheter själv, sen lämnar du in den för ventil slipning, sätesfräsning och planing.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
Lars P

- Kontakt:
Eller bara planing 
Vad har du för grenrör? Om du inte redan har ett ritkgit bra finns det nog mer effekt att hämta där
Vad har du för grenrör? Om du inte redan har ett ritkgit bra finns det nog mer effekt att hämta där
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Jag tror man bara kan försämra en B18c6 om man testar lite på skoj. Annat är det med en gammal D16, där kan man fila lite.adio skrev:Ta av toppen, köp en Dremel och putsa bort gjutskägg och lite ojämnheter själv, sen lämnar du in den för ventil slipning, sätesfräsning och planing.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
-
Lars P

- Kontakt:
Tror jag såg på Garaget att det stog Hytec kopia, alltså rätt bra grenrör 
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
- insigma
- Bil: FK2R 2016
- Namn: FredrikLidmark
Klart du ska lämna in toppen om du har möjlighet. kan ju inte bli sämre. Många på HT gör ju det. men det viktigaste verkar vara att få till ventil sätes vinklarna så de passar med kammarna.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06