Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Några frågor.
hej,
har några frågor som jag önskar svar på.
använder min CTR -04a som tjänstebil, många mil blir det.
så hur ofta bör man använda VTEC? har kört 200mil utan att varva över 6000,
konstig fråga kanske :wacko: men för bilen bästa bör VTEC användas emellanåt?
eller spelar det inte någon roll?
nästa fråga rör kopplingen, kör man inte bana eller stripp, men leker lite ibland,
hur länge brukar på ett ungefär kopplingen hålla? typ vid vilket miltal brukar den bytas?
och ni som bytt koppling på verkstad, vad kostar det i runda slängar?
sista frågan: går det med hjälp av kpro att ändra mapp för att få mer vrid tidigare i registret,utan att han några modifikationer på bilen???alltså köra bilen helt orginal fast med en annan mapp?? börjar nästan bli små trött på att varva till 4000 på varje växel för att komma någonstans :hmm:
svaren uppskattas alltid :thumbup:
har några frågor som jag önskar svar på.
använder min CTR -04a som tjänstebil, många mil blir det.
så hur ofta bör man använda VTEC? har kört 200mil utan att varva över 6000,
konstig fråga kanske :wacko: men för bilen bästa bör VTEC användas emellanåt?
eller spelar det inte någon roll?
nästa fråga rör kopplingen, kör man inte bana eller stripp, men leker lite ibland,
hur länge brukar på ett ungefär kopplingen hålla? typ vid vilket miltal brukar den bytas?
och ni som bytt koppling på verkstad, vad kostar det i runda slängar?
sista frågan: går det med hjälp av kpro att ändra mapp för att få mer vrid tidigare i registret,utan att han några modifikationer på bilen???alltså köra bilen helt orginal fast med en annan mapp?? börjar nästan bli små trött på att varva till 4000 på varje växel för att komma någonstans :hmm:
svaren uppskattas alltid :thumbup:
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
du behöver inte vteca om du inte vill, den klarar sig ändå.
Allt beror på hur du handskas med kopplingen, en del kör sönder dem på 2000mil, en del andra håller betydligt längre, tex så monterade jag diff på en ctr-04 som hade gått 8000mil, den kopplingen var fortfarande i bra skick.
En riktigt snabb verkstad gör det på 8h, så kanske runt 6-8000k plus delar.
Om du vill varva mindre så hjälper inte kpro dig, så är det annan utväxlingen i vlådan du ska ha, tex som den amerikanska motsvarigheten Acura RSX type-S, den har samma motor och har väldigt många delar gemensamt, men det har 4,39 i slutväxel jämfört med din VTR som har 4,79. Det gör stor skillnad. delarna kostar runt 2500kr för att bygga om lådan, men sen är det ju arbete på det.
Allt beror på hur du handskas med kopplingen, en del kör sönder dem på 2000mil, en del andra håller betydligt längre, tex så monterade jag diff på en ctr-04 som hade gått 8000mil, den kopplingen var fortfarande i bra skick.
Om du vill varva mindre så hjälper inte kpro dig, så är det annan utväxlingen i vlådan du ska ha, tex som den amerikanska motsvarigheten Acura RSX type-S, den har samma motor och har väldigt många delar gemensamt, men det har 4,39 i slutväxel jämfört med din VTR som har 4,79. Det gör stor skillnad. delarna kostar runt 2500kr för att bygga om lådan, men sen är det ju arbete på det.
malkolm666 skrev:du behöver inte vteca om du inte vill, den klarar sig ändå.
tack så mycket för faktan, då vet jag lite mer hur det fungerar,
CTR som firmabil är perfekt, har installerat farthållare, man kan omöjligt somna bakom ratten i en ctr
verkar som bilen bara går bättre och bättre ju mer mil den får på nacken, är det så?? går dom bättre efter några tusen mil? eller inbillar jag mig bara? köpte bilen när den gått 1700mil, nu 2900mil bilen bara växer i mina ögon. :thumbup:
-
Peter_Karlsson
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
De går bättre och bättre upp till 3000 mil kanske. Varför vete fan men det är många som fått det fenomenet.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
malkolm666 skrev:du behöver inte vteca om du inte vill, den klarar sig ändå.
tänkte lite kring utväxlingen, är det bara slutväxeln man byter? kan man inte byta hela lådan till en RSX? eller är den 5 växlad?
bara för att klargöra för mig själv, så jag fattat rätt, byter jag behöver jag inte varva så mkt och får en marginellt högra toppfart?
så bilen kommer börja rulla framåt till och med på ettan? mera vrid tidigare i registret?
hoppas nån kan bekräfta
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Det är bara slutväxeln som skiljer på RSX-S lådan, så att byta mer än det är väl lite onödigt.
Den lägre utväxlingen kommer göra bilen slöare men med högre toppfart, samma sak som om du skulle sätta på större hjul.
Så inte riktigt vad du var ute efter kanske och tyvärr så finns det väl inte så mycket man kan göra heller, utan att bränna 30kkr+
Om du är trött på att varva så kanske du ska prova en MPS istället, där har du nästan 400Nm vid 3000rpm.
Det rör på sig fint
Den lägre utväxlingen kommer göra bilen slöare men med högre toppfart, samma sak som om du skulle sätta på större hjul.
Så inte riktigt vad du var ute efter kanske och tyvärr så finns det väl inte så mycket man kan göra heller, utan att bränna 30kkr+
Om du är trött på att varva så kanske du ska prova en MPS istället, där har du nästan 400Nm vid 3000rpm.
Det rör på sig fint
fonzeka skrev:Det är bara slutväxeln som skiljer på RSX-S lådan, så att byta mer än det är väl lite onödigt.
Det rör på sig fint
okej, så det blir inte någon jätte skillnad alltså, utan måste ändå varva till 4000 på varje växel för att komma framåt.vridet kommer inte tidigare ändå?
Nästan så det börjar tära lite på psyket när man kör statskörning, och hoppa mellan växlarna SKA man INTE göra, icke bra för lådan.
Har kollat på MPS, och funderade på att provköra en häromveckan, men nja inte än, är fortfarande väldigt nöjd med hur CTRen uppför sig,
förutom då utväxlingen, fan de måste ju slita på grejerna när man alltid är uppe på 4-5tusen varv,
400Nm vid 3000rpm hmm
- fonzeka
Att det skulle slita på grejerna tycker jag inte du ska oroa dig för och 4-5tusen varv är ju nästan bara halvgas.
Men att det sliter på psyket vid vardagskörning kan jag däremot hålla med om, jag hade ändå min bil i 5 år men som sagt man tröttnar ju till slut.
Men att det sliter på psyket vid vardagskörning kan jag däremot hålla med om, jag hade ändå min bil i 5 år men som sagt man tröttnar ju till slut.
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jag måste flika in att en K-pro visst kan ge en hel del i mellanregistret på en originalmotor. Men det är ju inga underverk det handlar om. Jag varvar nästan aldrig min över 4000 varv i vardagskörning och klarar ändå omkörningar enkelt och sticker iväg först vid alla rödljus. Dock så har jag lite andra mods också på bilen som gör att den låter för mycket för att använda som tjänstebil...
Men skaffa ett CAI och ett RBC-insug och behåll avgaset original eller byt mellandelen till en lite grövre så har du mycket bättre flås i motorn tillsammans med en bra mappad K-pro utan att det låter det minsta mer så länge du inte gasar hårt.
K-pron är det som kostar mest. De andra delarna kan du säkert hitta begagnat för sammanlagt 5000-7000 spänn totalt. K-pron får du väl ge 10 för. Med dessa mods är jag ganska säker på att du får ut 225 hästar toppeffekt och massor med extra vrid i låga mellanregistret. Du kan dessutom sänka VTEC till 5000 varv så du kan nyttja det lite oftare
Men skaffa ett CAI och ett RBC-insug och behåll avgaset original eller byt mellandelen till en lite grövre så har du mycket bättre flås i motorn tillsammans med en bra mappad K-pro utan att det låter det minsta mer så länge du inte gasar hårt.
K-pron är det som kostar mest. De andra delarna kan du säkert hitta begagnat för sammanlagt 5000-7000 spänn totalt. K-pron får du väl ge 10 för. Med dessa mods är jag ganska säker på att du får ut 225 hästar toppeffekt och massor med extra vrid i låga mellanregistret. Du kan dessutom sänka VTEC till 5000 varv så du kan nyttja det lite oftare
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Steffo

Bänkningspapper före och efter mappning för att visa skillnaden på vrid framför allt. Observera dock att min före-kurva var med en riktigt skaplig mapp redan den och att en helt originalmotor säkert har ytterligare 20Nm sämre vrid i bottenregistret!
<a href="index.php?act=attach&type=post&id=28621" target="_blank">index.ph...st&id=28621</a>
<a href="index.php?act=attach&type=post&id=28621" target="_blank">index.ph...st&id=28621</a>
Senast redigerad av Steffo den 4 september 2009, 23:14, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
- fonzeka
Rototest har papper på en helt original CTR här: <a href="http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=138" target="_blank">http://www.rri.se/popup/performancegrap ... sID=138</a>
Ladda ner hk/Nm kurvan i sista fliken och jämför så ser du att den originalbilen snarare verkar ha mer vrid än vad din bänkning visade Steffo.
Rototest är ju dessutom mätt på naven vilket ger en hel del förluster.
Ladda ner hk/Nm kurvan i sista fliken och jämför så ser du att den originalbilen snarare verkar ha mer vrid än vad din bänkning visade Steffo.
tack för tipsen, får se om det kommer läggas pengar på bilen, har inte riktigt bestämt mig än,
servicarna kommer ju ganska tätt när man använder bilen som jag gör,
en annan sak, märker att bilen nu går mycket bättre när det är kallt ute, det måste väl bero på att den får mer syre?
ni som kört ctr vintertid hur upplever ni bilen? när det regnar händer det att jag hamnar på ställ i rondeller
fast det framkallar jag själv,
men det måste vara småjobbigt att sitta och parera när det är halt eller vad tycker ni?
går dom bra på vintern?
servicarna kommer ju ganska tätt när man använder bilen som jag gör,
en annan sak, märker att bilen nu går mycket bättre när det är kallt ute, det måste väl bero på att den får mer syre?
ni som kört ctr vintertid hur upplever ni bilen? när det regnar händer det att jag hamnar på ställ i rondeller
men det måste vara småjobbigt att sitta och parera när det är halt eller vad tycker ni?
går dom bra på vintern?
-
Bonny
- Bil: JRSC CTR 2005
- Namn: Johan Blomqvist
Jag kör dubbfritt och anser inte att det är några problem att köra CTR på vintern. Bilen överstyr lagom snällt i kurvor men är annars skapligt neutral vid normal körning.
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
- Steffo

Det stämmer ju inte alls :blink2: .fonzeka skrev:Rototest har papper på en helt original CTR här: <a href="http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=138" target="_blank">http://www.rri.se/popup/performancegrap ... sID=138</a>
Rototestbilen ger max vrid på 177,3 Nm vid 6800 varv.
Jag har minst 180 Nm redan vid 2700 varv och sedan ökar det stadigt till 220Nm vid 6150 varv.
Vid 2700 varv har Rototestbilen endast 155-160Nm.
Nu jämför vi lite äpplen och päron eftersom det är två skilda bänkar med olika testmetoder dessutom.
Stockholm
- Steffo

Aha. I see 
Ja, enligt dessa kurvor så hade jag ju i princip samma vrid på låg och mellanregistret innan mappningen som originalbilen på Rototests bänk hade. Dock hade jag sämre mellan 4000 och 4500.
Men som sagt, det är olika bänkar så det är ju svårt att säga vad som är riktigt. Min uppfattning var att bilen gick bra mycket friskare på mellanregistret efter att jag monterat K-pro och lagt in lämplig mapp. Det var där jag kände största skillnaden.
Ja, enligt dessa kurvor så hade jag ju i princip samma vrid på låg och mellanregistret innan mappningen som originalbilen på Rototests bänk hade. Dock hade jag sämre mellan 4000 och 4500.
Men som sagt, det är olika bänkar så det är ju svårt att säga vad som är riktigt. Min uppfattning var att bilen gick bra mycket friskare på mellanregistret efter att jag monterat K-pro och lagt in lämplig mapp. Det var där jag kände största skillnaden.
Stockholm
-
Frode85
- Bil: Prelude BA4 1990
- Namn: Frode Altink
- Has thanked: 1 time
blir lite fundersam varför du skulle vilja köra lägre varv?? honda motorer har väl alltid varit högvarviga men ändå snåla. bilen är ju byggd för att varvas på det sättet. låter snarare som att du är ute efter en annan bil. 
Senast redigerad av Frode85 den 7 oktober 2009, 15:20, redigerad totalt 1 gånger.
- NitraM
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 86 times
jag vill med ha en ctr som firma bil! :wub:
någon har det bra han
någon har det bra han
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten