Fråga om kolvslitage

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Yokto
Namn: Marcus Hamann

Har en kolv här som jag skulle behöva veta om det bara är att slänga den, kolven brevid är fräsh som jämnförelse.

Bild

edit : nu fungerar bilden
Senast redigerad av Yokto den 19 augusti 2009, 20:55, redigerad totalt 1 gånger.
[b]Marcus Hamann
[/b][b]
\: nʍop ǝpısdn sı plɹoʍ <sub><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->פ<!--colorc--></span><!--/colorc--></sub>[/b][b]<sub><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->uɪɔɐɹ<!--colorc--></span><!--/colorc--></sub> ![/b][u][b]unʞowop!

Honda Crx EE8
Domokun Racing[/b][/u]
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag ser inte direkt skillnden... Vad är det du syftar på?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Jalle
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren

Om du menar den fasning som blivit vid lob-botten så tror jag inte att det är någon fara alls, speciellt inte när det sitter på sidan av kolven. Se bara till att där inte är vassa grader. Men hur har det blivit så?

Om miltal osv är osäkert på kolvarna rekomenderar jag att de mäts upp enligt wsm.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Ja, nu ser jag... Den vänstra kolven är fasad. Det ser skitskumt ut. Det är ju inget sot eller missfärgningar alls där vilket får mig att tro att det är något som inte hänt i motorn utan med hjälp av en fil typ... Den lilla skadan i sig är inget som ska påverka driftsäkerheten som jag ser det.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
xzbatt

Jag skulle nog inte vilja köra PCT i vilket fall eftersom det är många fall som dom gått sönder
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Yokto

Okej, så det är bara att putsa bara bort de vassa kanterna?
Den är fasad runt hela men mest där det visas på bilden.

Skulle vara kul att veta vad som krävs för att en kolv skall vara kass och inte bör användas.

Motorn har varit med om ett ras där ett vevlager skar pga. oljepumpen hade lossnat (dåligt dragna skruvar förmodar jag), motorn i fråga är en b18c6 som jag köpte i detta skick.
Blocket är i princip felfritt förutom något skrapmärke på båda kanterna innan cylinder hålet vilket inte bör ha någon betydelse?

PCT kolvarna passar mig perfekt då jag inte har råd att köpa "riktiga" kolvar för att höja kompet, fast skulle de vara dåliga så överväger jag nog att byta.
Har sett en del trådar på honda tech om folk som har problem med PCT kolvarna men oftast pga de har spikat eller fått för lite bränsle, har även sett de som får det att fungera driftsäkert och bra, fyll gärna i en bra anledning att inte köra på dessa kolvar så jag kan ändra mig innan jag stoppar i dem
[b]Marcus Hamann
[/b][b]
\: nʍop ǝpısdn sı plɹoʍ <sub><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->פ<!--colorc--></span><!--/colorc--></sub>[/b][b]<sub><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->uɪɔɐɹ<!--colorc--></span><!--/colorc--></sub> ![/b][u][b]unʞowop!

Honda Crx EE8
Domokun Racing[/b][/u]
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Det är minst 3 som har rasat i sverige då stora bitar har lossnat ute i kanterna över 1:a kolvringen, ingen verkar ha gott snålt utan det verkar mera som att det är för tunt eller för dålig kvalitet på materialet där.

Mitt tips ifall du inte har råd till eftermarkandsstakar o kolvar är att inskaffa ett par b18c6 orginal kolvar istället. (kostar runt 2500kr inkl. ringar helt nya).
Det är bra mycket billigare än ett nytt ras.
Senast redigerad av Malkolm den 20 augusti 2009, 23:19, redigerad totalt 1 gånger.
Yokto

Tack malkom känner mig ganska övertygad att inte köra dessa kolvar spec när en av dom ser ut som den gör, problemet är att p73 kolvarna ger mig en kompression på 11.1:1, har ett par skunk2 steg 2 pro kammar så skulle vilja komma närmare 12:1 för att utnyttja dom bättre.

Så antar att jag får plana toppen en sisådär 0.50mm?, hur är det med att ta bort mittenlagret på packningen hur mycket ger det? rekomenderat?
[b]Marcus Hamann
[/b][b]

Honda Crx EE8
Domokun Racing[/b][/u]
Användarvisningsbild
Jalle
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren

Kör på ett lager, funkar kanon, i alla fall om du använder packningsklister (gul sprayburk,har namnet i garaget om du behöver). Tror att det blir ca 0,6mm lägre. Plana inte för mycket så du kan använda toppen fler gånger. Skulle nog lerat också med de höga lyften dom kammarna har. Mappa sedan i bänk och justera kammarna så blir det kanon :thumbup: Får man fråga vad för ventilfjädrar du skall använda?
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

det blir en svår balansgång med att ha väldigt sträng ekonmi samtidigt som ett speciellt komp önskas då du sitter på ett par värstingkammar. Med de kammarna rekommenderar jag absolut eftermarknadskolvar som har större uttag för höga ventillyft. Låter som att det kommer att bli en trevlig motor detdär! :)
wuffee

Jag hade nog lagt till en 1000lapp på de där 2500 för org. kolvar så får man ju smidda Supertech kolvar.
Sådana har vi i våran kommande Rallymotor.
Supertech kolvarna fick högsta betyg hos våran motorrenoverare, så någon skit är de då inte. Tror de hade en vikt på typ 260g st.

MVh
Uffe
Ulf Norss
Skriv svar